tursomentokig

Alla inlägg den 30 oktober 2012

Av Helena Lundbäck - 30 oktober 2012 09:57

Nu är morgonens läkarbesök på Akademiska sjukhuset avklarat.


Ganska bra provsvar idag:

  • En av tumörmarkörerna lätt förhöjd
  • Lågt blodvärde
  • Lite för högt levervärde.

Ska äta järntabletter och jobba på att gå upp lite i vikt och stärka mig med motion. I övrigt finns inget att göra nu.


Nya prover kommer att tas om några månader och sedan en röntgenundersökning sex månader efter operation. Om det visar sig att cancern kommer tillbaka och det bedöms att det går att operera, blir jag förmodligen opererad på Akkis, om inget annat bestäms kring samarbete mellan UAS och UCC.


"Vi har redan opererat två sedan Haile slutade och det har gått bra, kan man säga".


Jag försöker vila i beskedet och tänka att nu är jag snart frisk! Tar mig en kopp kaffe och ska sedan promenera och äta en lunch innan det blir dags för yogan i eftermiddag.

Av Helena Lundbäck - 30 oktober 2012 08:06

Igår hade jag en lugn dag, vilade och umgicks med en god vän som kom på besök. Ute snöslaskade det och inomhus hade vi tänt i spisen. Allt var behagligt, ändå fanns en liten oro någonstans i bakgrunden, förmodligen kopplad till det telefonsamtal jag haft med en annan cancerpatient på förmiddagen.


Jag känner att så länge samarbetsfrågan mellan UCC och landstinget inte är löst, så kan jag inte känna mig trygg. Nu hamnar fler patienter i den situationen jag varit i, att de inte får remiss till Uppsala Cancer Clinic. Trots att de vill. Nu ska de behöva oroa sig dubbelt - både för sin sjukdom och för sin behandling.


Oron drabbar mig och människors rädsla för att inte få den vård de känner sig trygga med, berör mig djupt.


På kvällen hade jag svårt att sova. Så typiskt, eftersom jag skulle kliva upp tidigt, tidigt imorse, för att hinna med tåget till stan. Det blev bara fyra timmars sömn, så jag lär bli mycket trött under dagen.


Läkarbesök och yogakektioner står på schemat och jag känner mig lite som en stressad packåsna när jag kliver på tåget bärande på paraply, ryggsäck och en kasse med filt och handduk.


Jag behöver verkligen tillämpa lugnande andning och avslappnande yoga. Hoppas kunna släppa oron och komma till ro.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards