tursomentokig

Alla inlägg under juni 2013

Av Helena Lundbäck - 30 juni 2013 17:10

Ja, det kunde varit jag, tänker jag när jag lyssnar till Kristian Gidlund i dagens "Sommar" på radions P1. Han vet att han går mot döden och att det inte längre går att stoppa eller bota hans cancer.
Tårarna rinner och jag kan inte sluta lyssna. Han är bara 29 år och så sorgsen för att han inte ska få leva så länge som han hoppats, inte göra det han önskat i livet. Ändå är Kristian "tapper", kärleksfull, tänkande, skrivande, kämpande och lever allt han kan. Han vill inte ge upp. En fantastisk berättare som delar med sig av alla sina tankar, drömmar och känslor!
Det finns ingen rättvisa. Ibland kan man stoppa cancern, andra gånger går det inte. Jag känner mig oändligt tacksam att jag får vara med i livet och önskar att det skulle gå att utrota cancer helt och hållet!

Här är Kristians blogg I kroppen min.

Av Helena Lundbäck - 18 juni 2013 22:11

För ett år sedan var livet mycket konstigt för mig. Jag hade fått veta att anledningen till mina buksmärtor, då jag behövt åka ambulans till Akuten så många omgångar, var tarmcancermetastaser som växte i min buk. Och jag svävade i ovisshet om jag skulle få den vård jag behövde, för att ha chans att överleva. Jag började kämpa ...

Det var en konstig vår och sommar fram till september då jag till slut kunde opereras, vårdas och räddas till livet, hos det fantastiska UCC.

Och nu, våren och sommaren efter, väller minnena upp. När tulpanerna slår ut, när trädgårdslandet ska rensas, när det blir skolavslutning, när midsommarafton närmar sig ... Allt som sker nu, jämför jag med hur det var då.

Det är dubbla känslor. Jag balanserar mellan glädje och gammal rädsla, men tänker att allt är bra nu och jag vill fortsätta att vara frisk.

Av Helena Lundbäck - 9 juni 2013 20:42

Dagens medicin är en tidskrift som riktar sig till de som arbetar inom sjukvåden. Den går säkert att läsa och låna på bibliotek, särskilt sjukhusbibliotek, men jag kan inte länka till tidskriftens artiklar på nätet, eftersom man måste vara prenumerant för att läsa dem.


I numret från den 5/6 2013, fanns ledare och artikel om Uppsala Cancer Clinic och konflikten med Uppsala läns landsting. På ledarplats finns följande rubrik till ledaren: "Patienter i Sverige får betala för att UCC och Akademiska bråkar". Det är chefredaktör Mikael Nestius som skriver om "prestigekampen". Han tycker att det är "dags för Akademiska sjukhuset och UCC att gräva ner stridsyxan och se till att patienter i Sverige får möjlighet till den bästa tänkbara sjukvården". Han pratar om konsekvenserna som är alldeles ovärdiga för patienterna.


Inne i tidningen handlar sedan en av artiklarna "Patienter betalar själva när avtal dröjer" av Vivianne Sprengel och Lotta Fredholm, om konflikten som uppstått, då UAS och även Karolinska i Stockholm vägrat remittera till UCC, så att patienter inte fått sin livräddande operation.


Skaffa tidningen - köp eller låna - och läs!

Hoppas att fler journalister i fler media läser och tar upp denna orättvisa och att politikerna gör något åt saken!

 


Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards