tursomentokig

Alla inlägg under december 2015

Av Helena Lundbäck - 28 december 2015 11:31

 

Sitter på cytoatatikabehandling igen. Jag har tagit extra Primperan-tabletter och äter en liten smörgås i hopp om att slippa illamående. Jag är trött och somnar nästan. Hela tiden. Jag lyssnar på en bok och har en filt på mig. Här är ganska lugnt på ODA idag. Jag har bara haft tre "rumskamrater" hittills. De andra patienterna sitter i andra behandlingsrum.

Ute skiner solen och på marken ligger lite lite snö. Det är så vackert! När jag blir klar ska jag ringa efter min fina kompis. Hon skjutsade hit mig till sjukhuset imorse och kommer med bil och hämtar mig när jag är klar, så jag slipper vingla ut på egna ben. Det är underbart att ha så snälla vänner!

Av Helena Lundbäck - 26 december 2015 00:58

Vi hade en mycket trevlig och rolig julafton. Efter maten lekte vi alla tillsammans - barn och vuxna. Sedan blev det Kalle Anka, därefter efterrätt och julfika och sist lite fiskdamm. Sedan åkte alla hem utom den familj som bor hos oss. Vi hade julklappsutdelning och en trevlig kväll.

Men kanske åt jag för mycket på julaftonen. Godis är tufft att smälta. Och jag kan tänka att det lätt kan fastna i en opererad tarm. Idag på juldagen hann jag få i mig en kopp kaffe och en skål med fruktsallad, flingor och havremjölk, sedan blev jag dålig. Jag kräktes sex gånger och sov bort hela dagen. Tur då att de andra hade planerat in andra aktiviteter för juldagen.

Hoppas nu att morgondagen blir bättre för min del.

God fortsättning!

Av Helena Lundbäck - 22 december 2015 03:33

Det är mitt i natten. Jag är mycket nöjd med livet just nu. Häromdagen skickade jag iväg manus på min bok för bedömning. Det känns skönt att "vara klar" med något som jag jobbat med så länge. Och här hemma är det julfint. Jag har plockat undan och dammsugit, lyssnat på lugn julmusik, gjort kola och annat godis, bakat bröd och kakor, fyllt på med nya ljus i alla stakar, arrangerat blomstergrupper, klätt granen, handlat maten, njutit av en tv-serie, fixat små påsar till fiskdamm, promenerat i blåsten och vilat. Nu får julen komma!

Imorgon dyker en av mina döttrar med familj från Småland upp och sedan blir det glatt i stugan. Det är härligt att få träffa barnbarnen!

På julaftonen kommer fler barn och barnbarn. Vi blir 16 personer och jag hoppas att alla ska känna sig nöjda med årets jul hos oss. Vi ska äta och leka tillsammans men vi har bestämt att vi inte ska öppna julklapparna här. (Jag tycker att det blir för stökigt när vi är så många). Så barn och barnbarn kommer att ha julklappsutdelning utan oss på juldagslunch hos en annan dotter. Det blir bra det!

Jag har lite huvudvärk och en del biverkningar av cellgifterna, det är ändå hanterbart. Jag är glad att kunna vara med. Men nu ska jag försöka sova. God natt och God jul!

Av Helena Lundbäck - 17 december 2015 19:12

Jag sover. Hela förmiddagen sov jag bort och det är väl precis vad jag behöver. Min sömnrytm är ständigt ur lag med påverkan av alla kortisonkurer. På eftermiddagen tog jag en tur på halkiga vägar med Valle. Underkylt regn. Och jag är så snuvig.

Jag tar det lugnt nu. Skriver julkorten klara och lyssnar på musik. Mer orkar jag inte just nu. Mår lite illa av cellgifterna jag just har fått, men annars är det hyfsat ok.

Hoppas att ni har det bra!

Av Helena Lundbäck - 15 december 2015 22:33

 

Nu är jag inne på min 15:e behandling med Avastin + cytostatika. Imorgon är det dags att ta bort pumpen. Sedan följer tio dagar då jag eventuellt har mycket biverkningar. Min förhoppning är att jag ska må bra igen till julhelgen.


Igår började jag också med en ny behandling: kalktabletter - Calcichew-D3 Citron - som ska tas morgon och kväll samt en injektion med medicinen XGEVA. Den sistnämnda ska jag få på sjukhuset var fjärde vecka. Detta för att stärka skelettet och försöka förhindra benbrott som kan bli smärtsamma. Det är med anledning av mina sklerotiska metastaser i skelettet.


Igår mådde jag illa och fick magvärk, men jag lyckades parera allt med Primperan. Idag fortsätter jag att äta mina höga mängder Betapred och Emend. Allt för att försöka förhindra kräkningar och diarréer. Jag blir uppstissad av kortisonet men annars är det ganska bra ändå just nu. Jag känner mig nöjd och förväntansfull inför julen. Det kommer beställda julklappar på posten och jag sitter och skriver julkort. Allt är ganska gott mitt i alltihopa. Och min hälsena har blivit mycket bättre sedan jag har hårdtränat med övningar jag fått av sjukgymnasten.


Nu ska jag se om jag kan läsa lite innan jag ska sova. Kram på er!

 

Av Helena Lundbäck - 12 december 2015 22:29

 

Idag har Peter och Valle och jag kopplat av hos en av våra bästa vänner. Det känns som en vitamininjektion! Att bli bjuden på fika och middag och mysigt prat med en god vän, det är bland det bästa som finns. Då kan jag bara vara och känna att alla sätt att vara på är bra. Det är det som är så fint med riktiga vänner! 


Vi fick också var sin julklapp. Jag fick en "mandalabok" att färglägga sidorna i. Det är mycket populärt nu och det finns mängder av varianter på dessa "färgläggningsböcker" för vuxna. Jag tror att det blir perfekt för mig att ägna mig åt, nu när jag varit och är så lättstressad. Ett slags mindfulnessövning att lugna ner sig med. Det verkar roligt och jag tror dessutom att det kanske kan bli fint resultat att titta på.

Nu hoppas jag kunna sova gott och slippa ligga vaken i natt.

Jag önskar er alla en fin tredje advent!


Av Helena Lundbäck - 12 december 2015 03:19

På fredag förmiddag hälsade jag på en stund på jobbet. Det var så längesedan jag varit där och vad jag önskar att jag vore frisk och fick komma dit och jobba alldeles som vanligt, med mina underbara arbetskamrater. Jag möttes av leende kollegor som kramade mig och jag kunde inte på något sätt hindra att tårarna rann på min kind. Det känns så äkta och fint med deras värme och vänskap och samtidigt sorgligare än sorgligt att den delen av mitt liv är slut nu. Hur gick det här till?

Under en lång tid har jag skrivit en hel bok om mitt liv och är fullt på det klara med hur mycket saknad och sorg som väller fram när man blir sjuk. Men det bästa med att skriva har för mig också varit att se hur mycket glädje och äventyr jag har haft i livet. Jo jag har verkligen levt ett rikt och roligt liv! Visst har jag mött sorger och bekymmer också, men framförallt har jag levt i kärlek. Vilken tur jag haft!

Nu ska jag korrekturläsa manuset en gång till och sedan skicka det till några förlag för att se om det går att ge ut. Och kanske även fundera på om jag ska ge ut boken på eget förlag? Det finns olika möjligheter nuförtiden.

Av Helena Lundbäck - 11 december 2015 01:54

Jag fick en vänlig hälsning från en kvinna som också fått recidiv (återfall med metastaser) till sin cancer. Hon skrev att hon blev så sorgsen av allt jag gått igenom, och jag tänker att jag förstår att det verkar otäckt och hemskt och sorgligt med alla mina bekymmer med cancern, men sorgsen behöver ingen bli. För allt jag har gått igenom är ju faktiskt bakom mig nu. Det lider jag inte av. Jag tänker snarare att det är att tack vare den behandling jag fått, som jag lever. Det är ju bra.

Min tur - att jag fick mer tid att leva på. Ny tid. Extralivet som pågår just nu! Och jag är ofta nöjd och befinner mig mycket mer i nuet än i gårdagen. Så på så sätt är det bra. Gårdagen tänker jag sällan på. Den har jag lämnat.

Värre är det med framtiden. Den oroar jag mig för, trots att den ännu ej är här. Jag fick prata med en sköterska i telefonen idag. Hon jobbar i min kommun i det team som hjälper sjuka människor när de bor hemma och behöver hjälp med att ställa in medicin, få dropp eller injektioner. Eller annat. Hon berättade också lite om hur det kan fungera med att man kan få en plats på sjukhuset också ibland om det behövs.

Det var bra att prata lite. Hon lät vänlig och jag känner mig trygg i att veta att så där kan det kanske bli. Fast inte nu, men ....

Jag lämnade blodprover idag. Såg i journalen att tumörmarkören SCA-125 stigit till 86,2 kE/L. (Ska vara under 35.) Det gjorde mig ledsen. Imorgon träffar jag läkaren och stämmer av.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards