tursomentokig

Alla inlägg den 16 oktober 2012

Av Helena Lundbäck - 16 oktober 2012 17:06

 

När man är sjuk kan många existentiella frågor dyka upp. Om livets mening och innehåll. Om lidande, rädsla för döden och om önskan att få leva. Jag tänker att det med att skapa mening för varje dag är viktigt för mig. Att hitta tankar och händelser att glädjas åt, på sidan om rädslan, ledan och sorgen. Det ingår i min copingstrategi att skriva lite på bloggen varje dag. Att försöka sammanfatta en dag och på så vis skapa mening. Skriva min berättelse. Men det kan vara svårt ibland att känna att jag ingår i ett meningsfullt sammanhang och att det finns en mening med allt. Vad är meningen med att bli sjuk och att lida? Finns det en mening med det?


Kanske ska man inte söka mening med lidande, kanske ska man bara möta det. Acceptera att det ingår i livet och förhålla sig till det. Och dö ska vi ju alla, det vet vi. Men visst kan man önska att vi alla ska få ett gott liv så länge vi lever. Och visst smärtar det att höra och läsa om andras lidande, ibland kan det till och med skapa ångest och rädsla. Samtidigt som det ger perspektiv åt det egna lidandet. Men jag vill inte se det som en mening med att kunna jämföra, för att bestämma vem som har det värst, eftersom lidande finns på så många olika nivåer. Och eftersom varje människa har sina svårigheter, som det kan vara svårt för en annan människa att till fullo förstå.


Jag har ju tidigare skrivit om att det kan vara svårt att bestämma när vi har tur och när vi har otur. Det är inte alltid så lätt att se. Ofta verkar det bero på vilket sinnestillstånd vi är i och hur vi i förväg bestämt oss för att berätta vår historia.


Jag skulle till exempel kunna berätta om min sjukdomshistoria som en lång räcka av otursmoment som drabbat mig men lika gärna kan jag berätta om vilken tur jag har haft, som fått en så fantastisk behandling som gett mig ett nytt liv. Och det sistnämnda sättet att se på erfarenheterna, ger mig en bättre mening med mitt liv.



Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards