tursomentokig

Direktlänk till inlägg 13 maj 2017

Jag tackar livet och njuter av våren

Av Helena Lundbäck - 13 maj 2017 23:43

  

Precis som vädret varierar med sommarvärme, vintersnö, höstregn och vårvindar, varierar mitt mående. Ena dagen har jag så mycket smärta, nästa dag tycks jag få en dag med smärtfrihet. Och en dag som börjat bra, kan fortsätta med värk. Jag försöker ta det lagom lugnt för att kunna njuta av de lyckliga stunderna.


Jag får också lära mig att acceptera att det kommer reaktioner när jag tar i mycket, men jag glömmer det ibland. Luften räcker inte till i lungorna när jag går i uppförsbackar eller skakar lakan eller för någon tidigare helt vanlig rörelse. Nu får jag ställa mig och vila rätt vad det är och kippa efter andan. För att få orken tillbaka. Jag får också någon slags kramp i musklerna i bröstkorgen. Vet inte om det är biverkningar på medicinerna eller om någon nerv hamnat i kläm. Hur som helst har jag fortfarande aptit och mår ju långa stunder bra, så det är tacksamt. Jag lever och jag tackar för att jag fortfarande har livet!


En av mina nyfunna vänner, som också drabbats av cancer och haft sjukdomen i många år, dog sorgligt nog igår. Efter en period med mycket värk och trötthet, somnade hon in. Jag tror ändå att det var skönt för henne att få sluta ögonen för gott, i det läget, när hon lidit så mycket och så länge. Men ändå så sorgligt för hennes familj. Vila i frid kära vän och kärlek till familjen!


Här är några bilder tagna i dagens vackra väder. Hoppas att du som läser här på min blogg, kan njuta av vårens fina stunder. (Tryck på bilderna så syns de tydligare!)


                            



 
 
Ingen bild

Moniqa

14 maj 2017 01:02

Åh så vackert! Njut de stunder du mår bra och vila de stunder du behöver! Jag sa ofta som "poeten" till min mamma....vi ska ju visserligen alla dö en dag - med fram tills dess ska vi leva..all glädje och styrkekramar till dig!// Moniqs

Helena Lundbäck

14 maj 2017 09:31

Tack kära du!

 
Ingen bild

Britt-Marie

14 maj 2017 11:45

Hej Helena! Så skönt att det finns stunder så du kan njuta av vårens prakt, inget är så vackert som den spirande grönska o dom vackra vårblommorna som tittar upp. Bara det att få gå ut och känna dofterna gör en lite gladare. Här är det minnsan inga vårkänslor än, bara kallt o inga blommor. Så tråkigt att en vän gått bort, det är så svårt att man måste mista vänner o kära, tycker att cancer bara ökar runt omkring en bland vänner. Undrar om det är för man blivit äldre och ens vänner också blivit det eller om det är andra orsaker. Fortsätt njuta av den vår ni har och hoppas du orkar ut så ofta som möjligt. Ni har en så fin hund, jag har en pappilon o en katt, kramar Britt-Marie ❤❤

Helena Lundbäck

14 maj 2017 19:35

Tack Britt-Marie!
Du får njuta av dina djur så mycket du kan och snart blir det väl vår där du bor också. Ja, cancer drabbar så många och även om inte alla dör av sjukdomen, så är den jobbig att behöva dras med. Mycket rädsla och bekymmer orsakar den ofta. Behandlingarna get oss illamående och vånda .... Och i mångas fall kommer sjukdomen med smärta. Men som du säger man får försöka njuta av de goda stunderna! Kram!

 
Ingen bild

Marie Af

14 maj 2017 21:10

Åhh,Helena! Så vackra vårbilder och så fint att höra att du har stunder utan smärta där du kn njuta av tillvaron. Så härligt att ni kom iväg till dina föräldrar,du är verkligen lik din mamma😃
Jag hoppas att du får många många sköna dagar där du kan njuta av allt som sker❤Många kramar till dig och Peter

Helena Lundbäck

15 maj 2017 00:17

Tack Marie!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards