tursomentokig

Alla inlägg under augusti 2017

Av Helena Lundbäck - 28 augusti 2017 22:25

Idag har jag sovit HELA dagen. Jag bara somnar och somnar. Vet inte varför. Hoppas på en bättre dag imorgon!

Av Helena Lundbäck - 25 augusti 2017 20:15


Häromdagen hämtade våra vänner sin valp. Det är en New Foundland-hane. Vi åkte in och möttte dem i Uppsala där Valle också fick hälsa på valpen Balzac. Å så söt han var, valpen, och frimodig och glad. Sedan fortsatte de resan mot Skåne där de bor. (Jag blir så sugen att skaffa en valp jag också.)


(Klicka på bilderna så syns de bättre!)
  
Peter och jag målar vidare på vårt lusthus. Det är många ytor som ska strykas. Vi får också passa på när vädret är fint. Sedan, när det regnar måste vi vara inomhus och måla. Jag gör så mycket jag orkar. Vi har hittills hunnit så långt som ni ser på bilden. Men alla fönster ska utöver målning med olja och grundmålning målas två gånger med grön färg. Vi ska också ha grå fönsterfoder och kvar är också att måla golvet inomhus grönt och "knoppen " på taket grön.

Idag blev vi bjudna på lunch av en kär granne. Å så skönt att få sitta ner och äta god mat som någon annan lagat. Tack kära granne och vän för god mat och trevliga timmar tillsammans!


När vi sedan på eftermiddagen fick besök av några f d arbetskamrater till Peter, som kom för att fika, var jag så trött att jag somnade.


Nu ska jag försöka vila och ta det lugnt så jag inte blir så trött. Jag har ont och tar tabletter av alla de slag - värktabletter mot smärta och medicin mot hård mage. 

Av Helena Lundbäck - 22 augusti 2017 23:15

Jag har röntgats och det var inte alls lika mycket vätska som sist i lungsäcken. Så jag behöver inte tappas nu. Men jag har ont. Så vi höjer smärtlindringen igen.


Jag tänker att smärtan beror på en metastas som bråkar och växer. Kanske flera som finns där och gör ont .,, Det gör mig ledsen. Jag vill inte vara sjuk! Jag vill inte ha ont! 


Idag har jag sovit nästan hela dagen. Trots att vi har besök! Två kära vänner från Skåne är på besök. De ska hämta en valp en bit härifrån och passar på att vara här några dagar.

Jag sover mesta tiden, medan våra gäster hjälpt oss att måla  och laga mat. Jag vet inte varför jag sover så mycket. Det är i alla fall en befrielse att få sova. En befrielse från det onda. Men jag skulle helst vilja vara aktiv och frisk. Så klart. Vi har fått presenter av gästerna. Var sin klocka. Här är min:


Visst är den fin! Stora kramar till alla läsare!

Av Helena Lundbäck - 21 augusti 2017 14:25

Idag är jag väldigt trött och så har jag ont. Inte lika ont som igår, men ändå! Vi försöker hinna måla alla fönsterfoder och spröjsar, dubbeldörrarna, fasaden på lusthuset och väggarna på insidan. Allt ska målas fyra gånger. Snart kommer snickaren och lägger golvet. Då ska väl allt bli klart. Jag försöker hjälpa till lite, men jag orkar inte.


Det blir mest Peter som får vara målarmästare. Men vädret är inte alltid med honom. Regnskurar och dagg gör det besvärligt. Och så har kylskåpet gått sönder! Dessutom får vi besök av snälla vänner hela tiden och då hinner vi inte som vi tänkt ....

Läkaren har lyssnat på mig idag och hon säger att det låter dämpat på höger sida, men inte lika mycket som förra gången. Hon ska skicka en remiss till röntgen. Hoppas att jag kan röntgas imorgon! Sedan tas beslut utifrån röntgenresultatet, huruvida jag på nytt ska tappas på vätska eller inte.

Av Helena Lundbäck - 19 augusti 2017 02:13

Det blev en fin begravning och minnesstund för min farbror. Vi berättade för varandra vad han gjort och betytt för oss och det var med en positiv och glad känsla som vi mindes honom. Jag kände mig också så glad att få träffa mina kusiner. De var så vänliga och varma och det var gott.

När det blir min tur hoppas jag på en liknande minnesstund fylld av positiva minnnen och skratt.

Av Helena Lundbäck - 16 augusti 2017 23:11

Imorgon ska jag gå på begravning. Det är min farbror denna gång. Annars vet vi ju aldrig vem som ska gå nästa gång och när det blir. Vi vet aldrig vem som får leva vidare och vem som dör. Är det min tur? Eller din?

Jag söker i minnet efter positiva minnen och finner dem! Det känns viktigt att trösta sig och andra.

Av Helena Lundbäck - 9 augusti 2017 20:40

   

 

Ibland känns det alldeles särskilt i hjärtat. Som när barnbarnet under en halvtimme försiktigt stryker hunden i långa drag över ryggen och sedan i full fart springer ikapp med hunden över ängen. Å så fint att få vara med och se båda så lyckliga.


Vi har haft äldste barnbarnet på besök och han har velat arbeta. Så han har klippt gräset och grävt gropar som vi ska plantera syrener i. Under tiden har farfar målat lusthusets innerväggar. Och jag (farmor) har lagat mat och legat i sängen och vilat. Jag har ändå då och då pallrat mig upp för att gå en och annan kort promenad.


Min bror kom och hälsade på och drack en kopp kaffe. Han körde med bilen på väg upp till våra föräldrar och behövde göra en paus. Så mysigt att få träffas en stund och prata lite.


På kvällen lyssnade Peter och jag på Emil Jensen i Uppsala. Han och hans band är så duktiga på att trolla fram förståelse för stora och små frågor och musiken de gör tillsammans är behaglig!

Jag hade frågat min fantastiska hemsjukvård om de kunde komma en timme tidigare än vanligt, för att vi skulle hinna till konserten. Och de kunde fixa det. Så glad jag blev! Det betyder så mycket för mig. Men jag fick ändå snart ont i lungsäcken och hade svårt att sitta på de hårda träbänkarna. Nog märker jag att jag är sjuk allt oftare! Cancern besvärar mig!

Av Helena Lundbäck - 6 augusti 2017 17:55

Idag mår jag illa. Det är tarmarna som krrånglar. Jag har gått och lagt mig under täcket och väntar på att en sköterska från SAH kommer. Det vore skönt. Peter är och handlar och ska hämta Emma och Ava som kommer med tåget från Uppsala, där de träffat några av Emmas vänner.

Det är jobbigt att ha en krånglig mage. Hoppas att den blir bättre snart.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards