tursomentokig

Direktlänk till inlägg 17 november 2017

Jag blir allt svagare

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på egna ben ... Vad händer?

SAH har också gett mig ett par stödstrumpor, eftersom jag är svullen på fötterna, men kanske att de sitter för hårt, för det har blivit små sår på fötterna.

Nu är det tråkigt att se och känna förfallet.

Jag har i alla fall fått låna en rullstol så att Peter kan dra mig utomhus, när vi ska ut långa sträckor, och en förhöjning till toastolen, som också går att flytta till duschen om jag vill sitta och duscha. Jag har även lånat ett gåstöd, som jag kan använda.

Tänk att det går så fort att gå från normalstark till svag. Jag känner mig som en 90-åring eller kanske som en hundraåring. Det sitter en stor svaghet inne i min kropp och den tar allt mer plats när den brer ut sig. Jag är hänvisad till andras hjälp och till de hjälpmedel jag fått. Inte minst larmet som jag fått är bra att ha.


Vi skulle ha fått besök denna helg av en kusin till mig, men han blev förkyld. Hoppas att han snart blir frisk och att vi hittar en ny tid att ses.

Jag såg när jag kom hem att Rikard Wolf har dött. Han var en lysande stjärna och vi tar farväl av honom! Nu ska jag vila, sägs det. Inte stressa och inte träna. Jag försöker.


 
 
Ingen bild

L

17 november 2017 17:42

Tänker på dig! Jag hoppas att det vänder snart mot det lite bättre för dig. För fötterna är ett tips att få massage och stryka uppåt (om du inte tycker det gör ont).

Helena Lundbäck

18 november 2017 00:16

Tack. Ja det är alltid skönt med massage och kanske ändå att vila ska ge mig energin tillbaka. Allt behöver inte vara så eländigt som det först verkar.

 
Ingen bild

Helena

18 november 2017 00:20

Hej!
Jag hoppas att du snart får mer krafter❤️
Kramar

Helena Lundbäck

18 november 2017 00:43

Tack!

 
Ingen bild

Elisabeth

18 november 2017 11:28

Här kommer också lite styrkekramar och hopp om att du får tillbaka lite kraft. ❤️

Helena Lundbäck

18 november 2017 18:22

Tack! Ja nu vill jag ha kraft igen. Tack!

 
Ingen bild

Disa

18 november 2017 13:36

Åh så tufft att känna hur kroppen försvagas så snabbt. Föreställer mig att det är både omtumlande, sorgligt, läskigt och tungt. Känner mig både ledsen och arg på den där elaka sjukdomen. Tänker ofta på dig. Önskar att du får många fina små stunder som kan göra att allt känns lite lättare i alla fall. ❤️

Helena Lundbäck

18 november 2017 18:26

Tack Disa! Ja, nu får jag lägga ribban lite lägre och känna glädje när kraftansträngningarna räcker till ...

 
Ingen bild

Lena svannäs

18 november 2017 14:20

Tack för att du delar med dej även när det är väldigt tungt. Att du orkar skriva ner dina tankar.
Vi tackar dej Peter o jag

Helena Lundbäck

18 november 2017 18:27

Tack själva för att ni hör av er!

 
Ingen bild

Anna

19 november 2017 06:58

Tänker på dig och önskar att du inte skulle behöva ha det så tufft. Är glad över att du inte verkar ensam. Det finns många omkring dig som älskar dig. Håller tummarna för att kommande vecka ger lite mer energi. Varma kramar

Helena Lundbäck

19 november 2017 20:10

Tack Anna!

 
Ingen bild

Martina

19 november 2017 10:56

Kram från oss båda ❤️

Helena Lundbäck

19 november 2017 20:10

Kram!

 
Ingen bild

Annika

19 november 2017 11:19

Tänker på dig och önskar att det vänder mot lite bättre dagar. För detta läge måtte kännas riktigt jobbigt för er båda.
Många varma kramar till er!

Helena Lundbäck

19 november 2017 20:11

Tack!

 
Ingen bild

Yvonne

19 november 2017 12:02

Fina Helena!
Jag följer dej och kikar in varenda dag på din blogg
och undrar ....mår Helena bättre idag? Får hon njuta utav dagen ?
Det är så fantastiskt att höra om dina nära och dina vänner som
är så måna om dej..
Du är rik på ett sätt, att vara så älskad som du är måste vara till stor hjälp mitt i allt det svarta....
Det är svårt att ge några tröstens ord för ibland finns inte orden där, men jag vill av hela mitt hjärta att du
ska få all lindring som går att få och att du, Peter och Valle ska få ha många goa stunder tillsammans.

Många Varma styrkekramar till dej Helena 🤗💕

Helena Lundbäck

21 november 2017 15:48

Tack för hälsningen Yvonne, och du har så rätt, jag är rik. Rik på en kär familj och vänner som vill ge mig styrka, tröst och glädje. Svårare att vara sjuk är det för den som är ensam.

 
Ingen bild

Camilla

19 november 2017 18:27

Varma tankar från kallt Sörmland ❤️

Helena Lundbäck

22 november 2017 01:15

Tack Camilla!

 
Ingen bild

Annika (vi är ju fler Annikor har jag sett)

20 november 2017 21:39

Hej, jag har följt din blogg sedan den dag min mamma blev sjuk i njurcancer och jag surfade runt efter information. Mamma finns inte längre men jag har fortsatt att följa dig för du skriver så fint och bra, dina ord ger mig tröst hur dumt det än låter, för jag är ju frisk (vad jag vet)! Men det du skriver tänker jag att min mamma också tänkte men inte kunde säga till mig och min syster. Nu förstår jag att du har det väldigt tufft och jag önskar att jag kunde skriva något som får dig att må bättre eller som kunde ge dig styrka men det är så svårt för cancer är en så elak sjukdom!Jag tänker ofta på dig och känner med dig och dina närmsta trots att vi inte känner varandra. Och ert lusthus blev så fint, hoppas du får kraft nog att sitta och njuta i det en solig dag. Kram Annika

Helena Lundbäck

21 november 2017 16:16

Somliga dagar är sämre, andra bättre. Hoppas att du Annika har det bra för det mesta.

 
Ingen bild

lena

21 november 2017 18:03

Hej!
Förlåt mig om jag tänker lite vidare...
Jag misstänker, att din benmärg hade fått så mkt.. efter alla cellgifter.och mina tankar går lite vidare.
Om jag vågar tänka så, att ett par påsar röda blodkroppar skulle kunna göra dig betydligt piggare?
Jag har en erfarenhet, där en pat, som var totalt orörlig, svag, cancersjuk, och inte kunde stiga upp ur sängen , fick ordination
av blodtransfusion..
Hon blev så pigg efteråt, och det var underbart.
Men förlåt mig , att jag kommer med ett sådant förslag?
Allt gott önskar jag dig!
MVH.
Lena

Helena Lundbäck

21 november 2017 18:43

Tack för dina tankar och ditt förslag.

 
Carina Sellin

Carina Sellin

22 november 2017 12:52

Känner så väl igen det du beskriver och önskar dig all styrka och kraft i världen. Har själv spridd bröstcancer och slås av hur snabbt statusen kan förändras. Skickar Styrkekramar till dig

http://carenina1968.blogspot.se

Helena Lundbäck

22 november 2017 14:52

Kram till dig Carina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Av Helena Lundbäck - 11 november 2017 17:07

Min mage krånglar så. Jag har haft förstoppning och det värker överallt. Jag vågar knappt äta. Och jag blir andfådd för det minsta. Mina fötter är fyllda av vätska så jag kan inte se mina fotknölar längre.Vi har besök av vår fina svåger och svägerska...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards