tursomentokig

Alla inlägg under augusti 2014

Av Helena Lundbäck - 27 augusti 2014 09:13

 

Vi reste till Österlen över helgen. Å så underbart att vandra vid havet i Kåseberga, nedanför Ales stenar. Och att gå genom Backåkras kohagar och vackra natur. Och strosa kring på Brösarps backar, vid Stenshuvud och Sandhammaren. Vi hann med mycket under två dygn och ändå kändes det både vilsamt och energigivande.


(Klicka på bilderna så syns de tydligare!)

         

          

När vi kom hem regnade och blåste det och jag fryser in i märgen. Jag eldar i kakelugn och spis och inser att vi måste sätta in innanfönstren igen. Hösten är på väg.


Idag jobbar jag eftermiddag, så jag hinner med en långpromenad på förmiddagen. Det är soligt men det gäller ändå att klä på sig, eftersom vinden är stark. Jag ska försöka komma fram på telefon till röntgenavdelningen också, så jag får besked om när jag får min nästa röntgentid.  

Av Helena Lundbäck - 20 augusti 2014 21:20

Det är mycket att göra på jobbet och jag tycker att det är skönt. Det ger mig energi och glädje att få tänka på annat än sjukdom och problem.

Eftersom jag jobbar halvtid kan jag vila och ta det lugnt den andra halvtiden. Perfekt kombination för mig.

Allt är ju bra så länge jag får må bra och kan leva normalt. Men tankarna på den idiotiska sjukdomen dyker upp då och då. (Jag skulle bra gärna vilja slippa att ha den som ett ständigt hot, med döden flåsande i nacken.)

Nå, allt är gott i nuet och jag är ju lyckligt lottad som får vara med och ha det så bra. Tack för det, livet!

Av Helena Lundbäck - 11 augusti 2014 00:27

Sommarens varma dagar har varit fantastiska. Vi har levt vårt liv i trädgården och ätit alla måltider utomhus. Men nu får vi inte sitta ifred vid bordet längre. Vi måste sätta ut getingfällor. (Fast jag tycker synd om getingarna som drunknar i juicen.) Och vinden vänder och temperaturen sjunker.

Min ork har varit liten idag. Vi åkte in till stan och firade ett barnbarn som fyllt fem år och det var mysigt och fint. Vi satt ute i solen och fikade och pratade. Ändå kände jag att jag skulle velat vara mer aktiv och gladare, men jag orkade inte. Det är som det är. Ibland upp och ibland ner.

Hur man reagerar är ibland underligt. Jag kände mig så glad och fri först, när jag slapp cellgifterna, men nu, efter några dagar, har glädjen lagt sig. Jag ser mina vita fjunstrån som växer glest på huvudets sidor och i nacken och jag tänker på att tumörerna snart har fritt spelrum att växa vidare. Och på nya cellgiftskurer ... Det gör mig ledsen.

Nå, det måste ju få finnas deppdagar ibland. Allt är ju inte roligt. Och förmodligen är det min förkylning som tar ner mig. Jag hoppas på bättre mående snart. Om jag inte har feber imorgon, ska jag börja jobba på min andra vecka efter semestern, och jobbet brukar bidra till mitt goda humör.

Förra veckan gick bra och jag hoppas kunna fortsätta ett tag till. På jobbet har jag nu fått förstärkning med en till person som ska lära sig mitt jobb och det är bra. Då kan jag vara hemma från jobbet sen när jag behöver, utan dåligt samvete eller oro.

Men "sen", när blir det? Det är konstigt att veta att man är dödssjuk men att samtidigt inte veta hur lång tid som finns för liv och hur sjukdomsförloppet ska bli. Rör det sig om fem år eller fem månader eller går det ännu snabbare? Tankarna kring detta kommer upp titt som tätt.

Jag la mig redan klockan sju ikväll och har sovit hela kvällen. Nu är det midnatt och jag ska jag försöka somna om igen. God natt med er därute!

Imorgon är en annan dag.

Av Helena Lundbäck - 4 augusti 2014 15:43

Visst har jag det bra! Röntgen visade att tillväxten på cancern stannat upp och alla blodprover var bra. Tumörmarkören fortsätter att vara låg inom normalvärdet. Så nu får jag ledigt från cellgifterna i två månader. Hurra! Det känns skönt. Det blir som en extra semester då jag kan bli lite starkare förhoppningsvis. Sedan röntgas jag igen i oktober och så får vi ta nya beslut med ledning av det resultatet.

Jag känner mig så glad att slippa behandlingarna ett tag. Fri och lycklig.

Av Helena Lundbäck - 3 augusti 2014 19:50

 

Juli är slut. Augusti är här och imorgon börjar jag jobba igen. Det känns märkligt. I våras trodde jag att jag skulle vara så sjuk att jag inte skulle kunna börja jobba efter semestern, men jag mår ju förhållandevis bra, så jag går till jobbet och hoppas på att få vara tillräckligt frisk länge till.


Jag ska också träffa en läkare imorgon och få svar på senaste röntgen och diskutera fortsatt behandling. Så livet går vidare.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards