tursomentokig

Alla inlägg under oktober 2017

Av Helena Lundbäck - 29 oktober 2017 07:42

Nu är vi hemma igen och det blir snart någon form av vilodag innan det är dags för en ny vecka med nya bestyr.

Av Helena Lundbäck - 28 oktober 2017 07:44

Nu har vi tagit avsked av min underbara mamma. Det blev en fin dag. Vi var ungefär 50 personer, familj, släktingar och vänner, som ville hedra henne, genom att samlas i gravkapellet och sedan på restaurang, där vi kunde äta, skåla, kramas, gråta, skratta och minnas henne. Hon var så stark och tapper utan att klaga.

Ömsom sorgligt ömsom glatt, blev det på minnesstunden. Och jag tänker på pappa hur hans liv förändrats från och med den dag hon somnade in. Nu kan hon inte längre hjälpa honom dygnet runt. Nu finns hon inte längre som hans ögon och som hans sällskap. Hon kan inte längre påminna honom allt han glömt och de kan inte göra de saker som de gjort tillsammans. Ett helt liv har de haft, ett vackert liv visserligen med många sorger men också med många glädjestunder. En av dem fick dö före den andre. "Det skulle var't jag", sa pappa gång på gång, men så blev det nu inte.

Nu fortsätter livet för oss alla, fastän på nya sätt. Nu finns ingen mamma att ringa till och inget är sig riktigt likt längre. Alla får ta nya tag och hitta nya vägar i sina liv.

Av Helena Lundbäck - 9 oktober 2017 20:00

Och hur konstigt är det inte!

Pappa ringde till mig på eftermiddagen i lördags och lät alldeles uppriven på rösten. Han kunde inte väcka mamma, sa han. Hon hade gått och lagt sig på sin säng, med kläderna på, och somnat in där efter lunchen. Sedan ville han väcka henne efter några timmar, men det gick inte.

Jag letade fram telefonnumret till min kusin och han fick ringa efter ambulans och sedan ta hand om pappa, till dess att min bror kunde komma upp och hämta hem honom. Han tog över och skjutsade pappa till lägenheten i Sundsvall. 


Själv åkte jag in till Uppsala och gick på teater med några vänner. Det teaterbesöket var bestämt sedan länge och det gjorde mig gott den kvällen. Min bror Ola har stannat kvar hos pappa i Sundsvall. Och nu har min man Peter också åkt de trettio milen upp till pappa i Sundsvall. De äter tårta ikväll, men ska "prata allvar" i morgon.


Jag ska åka upp senare. Först måste jag läggas in för att byta smärtpump. Imorgon tisdag ska jag åka in till sjukhuset och så får vi se hur lång tid det tar innan jag har vant mig vid den nya pumpen och  medicineringen.


Idag har jag också fått blommor från mina kompisar som gick på teater med mig. Så fint! Tusen tack!

Nu vilar jag och min dotter Lisa har kommit för att hålla mig sällskap. Hon lagade mat åt oss och såg till att vi fick en fin kväll. Tack!


Och i alla mellanrum kommer tankarna om mamma. Min fina mamma som nu har somnat in.

Tack älskade mamma för allt jag fick av dig!

Så skönt ändå att du fick gå före mig.

 

 

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards