tursomentokig

Alla inlägg den 9 november 2012

Av Helena Lundbäck - 9 november 2012 20:11

Det blev en fredag med sovmorgon, promenad med Valle och sedan en shoppingtur, som varade hela eftermiddagen. Ja, jag kände att jag måste ut och se andra människor och inte bara sitta hemma. (Som sjuk behöver man få känna sig lite frisk också, även om det kostar på ...) Och sist en lugn hemmakväll i soffan.


Det där med att hålla kontakt med andra människor tror jag är riktigt viktigt för välbefinnandet och tillfrisknandet. Själv hämtar jag kraft från min fina familj och mina goda vänner. Och att blogga och läsa andras bloggar, kan också vara ett bra sätt, när man inte har möjlighet att träffa människor IRL. Idag följer jag bara några få bloggar, men i en period tidigare i mitt liv hade jag många bloggar som jag läste och många bloggvänner. Då var bloggandet och alla kontakter och nya vänner som det gav, i stort sett det enda jag orkade med. Nu blir det inte lika mycket tid över till bloggandet, men jag behöver ett ställe där jag kan skriva och reflektera över vad som händer i mitt liv och jag blir väldigt glad för alla kommentarer jag får här på bloggen. Det ska ni veta!


För några år sedan hade jag många filosoferande bloggvänner och hundbloggarvänner. Nu när jag fått cancer och varit sjuk, har jag tittat efter bloggare med liknande diagnoser som jag. Och kanske är det så att man får större förståelse för hur det är att vara sjuk genom att följa en bloggare som också är sjuk och se hur han eller hon tacklar sin situation. Det kan vara stöttande, men det kan också ibland vara sorglig läsning. Sedan är vi ju alla olika och har olika intressen, så det kanske inte alltid är så att man "passar ihop" bara för att man har samma diagnos, men det finns verkligen många bloggar att välja bland, så chansen är ändå stor att hitta en eller två som passar.


Hur hittar man bloggarna då, kanske någon undrar. Dels kan man googla efter bloggar om vissa ord, uttryck och ämnen, dels kan man leta i länksamlingar. På Cancerfondens sida finns många länkar till bloggar. På Mag- och tarmförbundets länksida kan man också hitta några bloggare (där finns jag själv med nu också). Och så kan man titta i bloggarnas egna länklistor.


Tänk vilken stor värld detta är! Att vi kan få kontakt med varandra så lätt!

Bra det så att man inte sitter ensam och sörjer.

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards