tursomentokig

Alla inlägg den 23 december 2012

Av Helena Lundbäck - 23 december 2012 19:57

Familjen är fundamentet, eller borde i alla fall vara det när det fungerar bra. I mitt fall har jag begåvats med en stor familj. Jag har fortfarande mina båda föräldrar, en bror, syskonbarn och man och svärföräldrar, fyra barn, två bonusbarn, en mängd respektive och så sju ljuvliga barnbarn i min familj. Och "i utkanten av familjen" en exman, en ytterligare svärmor, kusiner med familjer, svågrar och svägerskor och deras barn ... Det känns också som om några av vännerna hör till familjen. Alla tillsammans blir liksom en brokig skara av de personer som jag formats tillsammans med. Betydande länkar i livskedjan.

Jag är så rik på relationer och kärlek. Men inte utan sorg. Äldre generationer har lämnat oss och en person fattas mig extra mycket - min älskade syster som dog för femton år sedan. Familjen blir aldrig hel utan henne.

Familjen är ändå en trygghet för mig. En bas. En förklaring till varför mitt liv ser ut som det gör. Jag vet att många inte får den tryggheten i sina familjer och jag vet att det inte är självklart att känna kärlek i alla familjer. Det skulle vara fint om alla hittade sin familj där de kunde känna ett slags självklarhet och hemkänsla, för det ger styrka. Nog kan man också ha vissa dispyter i sin familj, men så länge grundtryggheten finns där, skadar det inte.

Jag önskar att alla fick "komma hem" till jul och känna sig självklara och varma inombords. I den stora familjen, den lilla familjen eller bara med sig själv. Vi behöver den där värmen och kärleken.

Familj är både grundfamilj och nya grenar av familjen. När familjen är så stor som min, kan man inte vara tillsammans alla samtidigt. Det blir för många. Men jag tycker att det är okej att göra lite olika år från år.

Nu är det da'n före da'n. Vi vilar och väntar in juldagarna. I år firar jag och min man jul med mina föräldrar, min bror och hans dotter. Det blir en lugn och fin jul. Det känns bra att vara tillsammans. Jag hoppas kunna få många fler jular och kanske kommer jag då att fira med mina barn och barnbarn, som jag brukat göra de sista åren. Det får visa sig.

Nu vill jag bara njuta och önskar att ni alla också får njuta av julhelgen.

God jul!

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards