tursomentokig

Direktlänk till inlägg 11 december 2015

Då, nu och sedan

Av Helena Lundbäck - 11 december 2015 01:54

Jag fick en vänlig hälsning från en kvinna som också fått recidiv (återfall med metastaser) till sin cancer. Hon skrev att hon blev så sorgsen av allt jag gått igenom, och jag tänker att jag förstår att det verkar otäckt och hemskt och sorgligt med alla mina bekymmer med cancern, men sorgsen behöver ingen bli. För allt jag har gått igenom är ju faktiskt bakom mig nu. Det lider jag inte av. Jag tänker snarare att det är att tack vare den behandling jag fått, som jag lever. Det är ju bra.

Min tur - att jag fick mer tid att leva på. Ny tid. Extralivet som pågår just nu! Och jag är ofta nöjd och befinner mig mycket mer i nuet än i gårdagen. Så på så sätt är det bra. Gårdagen tänker jag sällan på. Den har jag lämnat.

Värre är det med framtiden. Den oroar jag mig för, trots att den ännu ej är här. Jag fick prata med en sköterska i telefonen idag. Hon jobbar i min kommun i det team som hjälper sjuka människor när de bor hemma och behöver hjälp med att ställa in medicin, få dropp eller injektioner. Eller annat. Hon berättade också lite om hur det kan fungera med att man kan få en plats på sjukhuset också ibland om det behövs.

Det var bra att prata lite. Hon lät vänlig och jag känner mig trygg i att veta att så där kan det kanske bli. Fast inte nu, men ....

Jag lämnade blodprover idag. Såg i journalen att tumörmarkören SCA-125 stigit till 86,2 kE/L. (Ska vara under 35.) Det gjorde mig ledsen. Imorgon träffar jag läkaren och stämmer av.

 
 
Ingen bild

sylvia

11 december 2015 22:52

Kära Helena 5 timmars behandling idag.Nu är jag mör tråkigt nog hade jag en del förändringar här och där. Det blir magnet röntgen biopsi o.s.v.Jag har en gammal lapptopp så bokstäverna hoppar galet.Trots allt är jag lugn man kan ju bara tacka och ta emot all hjälp man kan få. Jag skall gå till kyrkan på söndag mitt lilla barnbarnsbarn 2 år han skall vara tomte! Lucia tomtar pepparkakor och alla ljus i våra fönster lyser upp tillvaron för oss. Hoppas nu att du kan dricka lite glögg och kanske ta en lussebulle med saffran. Kram

Helena Lundbäck

12 december 2015 03:09

Kära Sylvia!
Det tar på krafterna. Så skönt att ha kyrkan, Lucia och barnbarnsbarnet att se fram emot på söndag!
Jag ska dricka lite glögg och jag tänker på dig och hoppas att du får må bra! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards