tursomentokig

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2014

3 år med cancer och ett viktigt poddavsnitt att lyssna på

Av Helena Lundbäck - 28 oktober 2014 08:52

Igår såg jag på "Tillsammans mot cancer", grät för alla drabbade och gladdes åt att så många skänker pengar till forskningen. Cancerforskningen går framåt. Det finns hopp.

Idag är det på dagen tre år sedan jag opererades första gången för cancer. (28/10 2011.) Då togs en stor tumör + en lång bit av min tjocktarm och ett antal körtlar bort. Operationen gick bra och med efterföljande cellgiftskurer var chansen stor för att jag skulle vara botad. Men cancern kom tillbaka i omgångar och påverkar mitt liv på många sätt.

Det har hunnit bli en ännu större operation den 11/11 2012 http://tursomentokig.bloggplatsen.se/2012/09/12/8645803-direkt-efter-operationen-onsdag/
och ett antal kurer med cellgiftsbehandlingar, 2012 och 2014. Men också friska perioder tack vare all den vård jag fått - det är något att vara glad över.

Cancern påverkar allt, även psyket och relationer - något som jag ständigt försöker bearbeta. Varje dag är jag rädd för att mina metastaser ska börja växa igen.

Det är svårt att leva med cancer. Inget blir som förr.

Här är en podd från Ung Cancer, om hur cancer kan påverka en relation. Lyssna gärna! Såna här berättelser behövs också:
http://www.ungcancer.se/vad-vi-gor/fuck-cancer-podden/avsnitt-ett-du-var-inte-dar

 
 
Ingen bild

ivan

31 oktober 2014 01:31

Kämpa på - har inte varit inne och läst på ett tag, men jag gillade verkligen "att leva allt man orkar". Det måste man. Alltid.

Helena Lundbäck

31 oktober 2014 20:35

Tack!

 
Ingen bild

Maggan

31 oktober 2014 08:14

Trevlig Helg Helena...Vackert budskap och fina bilder. Ringblommor i slutet av oktober, fantastiskt, Kram Maggan

Helena Lundbäck

31 oktober 2014 20:36

Trevlig helg!

 
Oldmolly

Oldmolly

3 november 2014 08:34

Tittade tillbaka på bilderna från din stora operation. Det är helt ofattbart att du kunde se så fräsch och vacker ut.

http://okdmolly.bloggplatsen.se

Helena Lundbäck

3 november 2014 12:25

Ja. Jag kan nästan inte förstå själv hur man kan klara av att fungera igen efter allt som gjordes! Det var skickliga läkare och jag fick god omvårdnad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards