tursomentokig

Direktlänk till inlägg 14 maj 2015

Om fulcancer och om att vara kroniskt sjuk

Av Helena Lundbäck - 14 maj 2015 15:30

Jag hörde ett program om "fulcancer" på radio häromdagen. Det handlade om att det anses "finare" att vara drabbad av bröstcancer än att ha fått diagnosen lungcancer. Lungcancer har blivit "fulcancer". Det finns människor som tycker att de som har lungcancer får skylla sig själva och att inga skattepengar ska gå till vårda lungcancerpatienter. (Man antar då att alla lungcancerpatienter är rökare, vilket inte är en sanning, och att rökare inte är värda vård).

Som motvikt tog någon upp att i så fall skulle vi diskutera eget ansvar när det gäller benbrott vid skidåkning och skidåkares rätt att åtnjuta skattebetald vård.

Förfärande människosyn tycker jag. Sjukdom är sjukdom. Cancer är cancer. Cancersjuka människor är lika värda att vårdas oavsett om de drabbats av bröst-, tarm-, äggstocks- eller annan cancer, till exempel lungcancer.

Men en annan sak som verkligen slog mig när jag lyssnade, var att jag har en kronisk sjukdom och jag kan leva länge än. Det var en kvinna i programmet, med dubbelsidig spridd lungcancer, som fick mig att inse detta. Hon hade förmågan att tänka på sig själv som kroniskt sjuk istället för dödssjuk.

Och i jämförelse med henne är jag förmodligen mycket friskare. Så då tänker jag att jag har ett val att se på resten av mitt liv. Det kanske blir ett bättre liv om jag tänker bort döden. Jag är kroniskt sjuk, men jag lever!

 
 
Ingen bild

Krokiig

15 maj 2015 07:22

Mycket bra skrivet!! Bästa jag läst på temat cancer på väldigt länge. Tack!

Skälv har jag nån ovanlig form av livmodercancer. Upplever att många tycker är en pinsam typ av cancer och en del vill därför kalla det kvinnocancer. Sådant tänk gör mig vansinnig.

Helena Lundbäck

15 maj 2015 16:52

Tack för din kommentar! Och all lycka till dig med hopp om bra vård och god hälsa.

 
Cija

Cija

15 maj 2015 22:41

Fulcancer? Finare att ha bröstcancer? Vem i hela %&&/ kom med detta urbota uttrycket?
Jag tappar hakan ärligt talat!
All cancer är minsann ful och äcklig oavsett var det hamnar!

Visst är det mestadels rökare som drabbas av lungcancer men det fins även ickerökare som kan få det OCH bröstcancer sprider sig gärna bla till lungorna om man har otur:(

Kvinnocancer som "krokiig" skriver om....visst är det en cancer som drabbar kvinnor men det är ingen kvinnocancer....det är cancer!

Och visst kan du leva måååånga år till med kronisk cancer <3
det är det många som gjort! :)

http://cija.bloggplatsen.se

Helena Lundbäck

15 maj 2015 23:20

Ja Cija, nog är det hemskt om det görs skillnad på vilka som ska få bra vård och vilka som inte ska få vård. Visst önskar man att alla fick den bästa vården, men idag varierar det tyvärr.
Det är lätt att tro att döden är nära när man fått diagnosen obotlig cancer, men du har så rätt, man kan leva länge trots kronisk cancer. Ha det gott!

 
Ingen bild

Maarit

17 maj 2015 23:13

Du är en inspirerande kvinna.

Helena Lundbäck

18 maj 2015 15:09

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards