tursomentokig

Alla inlägg den 25 oktober 2014

Av Helena Lundbäck - 25 oktober 2014 16:29

Att leva och njuta så länge det bara går, det är väl det man önskar alla att kunna. Att slippa känna så mycket bitterhet och sorg och klara av att leva i kärlek istället, hela vägen fram till slutet. Att ge och att få. Jag tror att skådespelerskan Kim Anderzon fick leva så ända in i det sista. Att hon också var en urkraft som kunde arbeta på scenen ända till den sista veckan, är alldeles fantastiskt. Och vilken underbar avskedsfest hon gav alla sina vänner i måndags, kvällen innan hon slutade kommunicera. Hon somnade in för gott igår kväll. Tack Kim för allt du gett oss! Läs mer här.


Vi människor är olika och så klart kan vi inte alla som drabbas av dödliga sjukdomar ge föreställningar eller skriva böcker om våra sjukdomar och vår väg fram till döden. Och ingen kan vara stark, glad och kärleksfull i alla stunder, men förvånansvärt många bär sitt öde. Det är som om man måste lära sig att förhålla sig till sin sjukdom och den kommande döden. Många är rädda och jag tror att detta att människor kliver fram och berättar är till hjälp för andra. Jag har själv läst och läser bloggar och artiklar där cancersjuka berättar om sin vardag, sina tankar och känslor. Några har jag följt ända fram till deras sista inlägg på bloggen och andra har jag läst då och då. Det hjälper mig. Jag får kraft av andra och tänker att om de kan så kan jag.


Det regnar och är riktigt höstlikt här hemma. Men jag har tankat energi i några dagar tidigare i denna vecka. Peter och jag åkte till Rom och njöt av känslan att beträda historisk mark och känna att vi alla hör ihop och har var sin stund här på jorden. Vi traskade runt under några dagar i denna fantastiska stad och såg konst och praktfulla byggnader, vackra parker och trivsamma miljöer. I centrala Rom, i Villa Borghese, i Trastevere och i Vatikanen. Som tur var fick vi en hel del guidning (bland annat i Vatikanmuséet och inför Sixtinska kapellet och Peterskyrkan) vilket gjorde upplevelserna ännu starkare.


Mycket var storslaget i denna stad, men vi möttes överallt av vänlighet och trivsel. God mat och sol gjorde inte saken sämre. Här är ett axplock av bilder från resan. (Klicka på bilderna så syns de bättre!)

                


Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards