tursomentokig

Direktlänk till inlägg 12 september 2012

Direkt efter operationen - onsdag

Av Helena Lundbäck - 12 september 2012 20:00

 

Hej! Jag lever, jag lever!!!! (Och nu är magen platt och 2, 5 kg tumörer + några organ utplockade.)

 

Här ligger jag kopplad med allehanda slangar (4 dränage i buken, sond genom näsan, urinkateter, epiduralkateter i ryggen som tillför smärtlindring och bedövning, infarter för dropp etc på händerna och i halsen, blodtrycksmätare i handleden, EKG. Och med klämma på fingret som mäter syresättning och annat som mäter andra saker. Sedan blir jag förstås uppvaktad med penicillinsprutor, blodförtunnandesprutor, termometer i örat och annat smått och gott hela tiden.  Förmodligen har jag glömt något viktigt!Läkare och IVA-sköterskor passar upp och kollar och pratar med mig.

Här är i alla fall patienten i fokus vill jag lova!

   

Kirurgerna Ilvars Silins (gynkirurg) och Haile Mahteme kommer ut och hälsar på mig på Intensivvårdsavdelningen där jag ligger när jag vaknat. Operationen har gått riktigt bra! De är så nöjda och glada att sjukdomen gick att bränna, plocka och skrapa bort på alla angripna ställen. Sedan har min buk fått en megastor chock med cytostatika direkt i bukhålan, innan jag syddes ihop igen. 

Jag somnar snabbt igen. Tröttheten är stor och när jag är vaken är jag än så länge milt euforisk.

På benen har jag vita, läckra stödstrumor och ovanpå dem blå pulserande tryckförband som håller blodcirkulationen igång.

Detta så länge om själva operationsdagen.

 
 
Ingen bild

Berit

16 september 2012 17:03

Hej!Känner igen precis allting!Opererade mig på Shalgrenska 11 juli på onsdag blir det 10 v. Blir så rörd när jag ser bilderna. Jag piggnaade på mig efter op. och räknade bort en slang per dag tills CVK var borta. Krafterna kom sakta men säkert tillbaka. Nu är jag hemma och har fårr 3:je cellgiftsbehandlingen. Många styrkekram till dej från Berit

Helena Lundbäck

16 september 2012 17:34

Tack Berit! Kram

 
Ingen bild

Fadde Kd

16 september 2012 17:19

Jag är så glad för din skull.

Mvh
Fadde och familjen

Helena Lundbäck

16 september 2012 17:33

Tack Fadde!
Kram

 
Ingen bild

Lollo

16 september 2012 18:12

Hej Helena!
Har följt dig i media och har skämts för att jag jobbar inom Landstinget här i Uppsala! Hittade din blogg idag och har läst ikapp. FYYY för Ackis!! Så skönt att du äntligen är opererad! Följer en annan blogg med patient (Sofia) som blivit opererad här av Silins och Matheme när de jobbade kvar på Ackis, och hon liksom du lovordar dessa båda herrar! GRATTIS!!

Helena Lundbäck

16 september 2012 19:15

Ja de är erkänt duktiga dessa kirurger! Och vänliga, ödmjuka och förtroendeingivande! :-)

Tänk att jag fick äran att opereras av dem. Tur som en tokig ska man ha ibland. :-)

 
Ingen bild

Eva Hanberger

16 september 2012 18:50

Heja, heja Helena!
Styrkekramar från mig :-)

Helena Lundbäck

16 september 2012 19:12

Tack, tack! :-)

 
Ingen bild

teresa

17 september 2012 09:34

Kära Helena! Du är fantastisk! Orkar skriva och lägga in bilder, jag har undrat så över hur du mår efter operationen! SÅ SKÖNT att kunna se dig på bild, bilden där du ligger med alla slangar och LER... är fantastisk! SÅ UNDERBART att du har fått den bästa vården det går att få! Att känna den tryggheten, kunna överlämna sig till läkare som du litar på, det måste bidra oerhört mycket till kroppens återhämtning och läkning... Ber för att du snart är HELT FRISK!!! Och återigen tackar jag alla som tar så väl hand om dig. STOR KRAM till dig och Peter! från Teresa

Helena Lundbäck

17 september 2012 11:39

Tack! Kram!

 
Ingen bild

Anita

18 december 2013 08:44

Hej
Först har läst om dig och din sjukdom efter jag vaknade vid 4-tiden och blev glad för din skull.
Har en bekant som nu är sjuk. Jag har många frågor, men först denna, vet du om Håkan Andersson forskare gyn bl a om han använder samma metod som Haile?
Mvh Anita

Helena Lundbäck

19 december 2013 18:33

Hej Anita!
Jag vet inget om Håkan Andersson. Det kanske går att fråga honom vilken metod han använder. När jag googlar hittar jag att han forskar på radioaktiv behandling.
Metoden som UCC använder kan du läsa om på deras webb: http://uppsalacancerclinic.se och kanske hitta fler artiklar på nätet.
Metoden kallas "Sugarbakermetoden". En omfattande operation i kombination med HIPEC. Dvs man tar kirurgiskt bort all synlig tumörvävnad och häller sedan varm cytostatika i buken och "tvättar". Om du vill ha en bättre förklaring kan du kanske vända dig direkt till Uppsala Cancer Clinic och fråga.
Jag hoppas att du och din väninna får bra hjälp. Det kan hjälpa att man själv letar efter bra behandlingsmetoder och vågar fråga sin läkare efter olika alternativ. Varma tankar till er.
Med vänlig hälsning, Helena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards