tursomentokig

Alla inlägg den 23 april 2014

Av Helena Lundbäck - 23 april 2014 21:00

I morse när jag satt och väntade på Onkologavdelningen, tänkte jag på alla tidigare gånger jag varit där. Då hade jag i tankarna att bli frisk från min cancer. fanns det bakom allt obehag och vag rädsla ett hopp. Nu vet jag att jag aldrig kommer att bli frisk. Nu måste jag hitta andra strategier för att orka med det jag går igenom. 


Jag och min man fick möta en mycket fin, lugn och trygg läkare som tog sig tid att lyssna på alla frågor jag hade även om det inte går att svara på alla. Hur kommer sjukdomen att utvecklas? Hur ska tumörerna få plats när de växer i bröstkorgen? Hur ska jag klara smärtorna? När ska jag ta de olika smärtstillande preparaten? Hur länge kan jag fortsätta med Primperan och Laxoberal? 


Hon berättade också att teamet på Onkologen har som förslag att behandla mig med en blandning av två cytostatika och Avastin. Att jag kan välja om jag vill ta allt intravenöst, med två veckors mellanrum, eller äta cytostatikan i tablettform i treveckorskurer. Vi pratade om de olika förmodade biverkningarna och kom fram till att det första alternativet verkar bäst för mig. Ingen kan säga om det kommer att fungera men om det skulle gå att fördröja cancerns tillväxt bara en aning, kan det ju vara värt att prova. Jag frågade om det är lämpligt att ge Avastin nä'r jag har förhöjd risk för blodpropp, s k APC-resistens och hur länge man kan fortsätta med Avastin. Jag frågade också om man kan få testa andra metoder - sånt som det forskas om just nu.


Läkaren kunde inte svara på allt, men vi bestämde att jag ska börja min första kur nu på måndag den 28/4. Samma dag ska jag innan behandlingen börjar, operera in en ny venport och ta EKG. Om jag tål behandlingen bra, planerar man att göra fyra behandlingar med två veckors mellanrum, och sedan röntga mig för att få veta om tumörerna blivit fler eller större, om de stannat upp eller krympt. Vad som sedan ska hända får vi ta ställning till då. Det bör bli ungefär vid midsommartid.


Nu har jag en planering att hålla mig till. Det känns bra. Ett pyttelitet hopp om att behandlingen ska hjälpa lite har tänts, men jag har inga stora förhoppningar.




Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards