tursomentokig

Direktlänk till inlägg 25 april 2014

Trött fredag i värmande sol

Av Helena Lundbäck - 25 april 2014 15:08

Igen. Trött, trött, trött. Mer värk. Fastän jag tagit medicinen har jag ont. Och är så trött efter dålig sömn förra natten. Kanske blir det så nu igen att vissa dagar blir värre.

Jag har i alla fall haft en bra förmiddag på jobbet. Och handlat födelsedagspresenter till mina kära på stan. Solen skiner och människor går omkring med solglasögon och glasstrutar. Men jag känner mig yr. Det är nog en förkylning som tar ner mig. Jag är lite hes. Det blir skönt att åka hem nu.

Den snälla läkaren ringde igen och berättade lite mer ingående om var alla mina tumörer och cancerhärdar sitter. De är inte jättestora, men spridda på många ställen. Hon tyckte att det var bra att behandlingen ska börja på måndag.

Jag ska också börja med en spruta om dagen igen. Måste ta mig till ett apotek och hämta, om jag nu orkar så trött som jag är. Det är förebyggande mot blodpropp. Eftersom jag har ökad risk för blodpropp kan det vara riskfyllt när man får många tumörer och dessutom ska behandlas med Avastin. Bra att jag får så mycket hjälp som möjligt! Solen värmer skönt. Hoppas att jag mår bättre imorgon!

Trevlig fredag kväll önskar jag alla!

 
 
Ingen bild

Maggan

25 april 2014 15:44

Vad skönt att du får på börja din behandling. Jag fick också ta sprutor under cellgiftstiden mot blodpropp eftersom jag fick en propp i armen. Jag hoppas o tror att eftersom tumörerna inte är så stora att de kan hållas i schack med Avastin. Jag läste i Året Runt om en ung kvinna som opererats 4 gånger med början av cancer i äggstockarna och att hon nu trots spridning höll det nere med Avastin. Hon var ute och reste och levde livet. Så du får inte ge upp....önskar dig en fin Helg och att tabletter hjälper mot ditt onda. Kram från Maggan

Helena Lundbäck

25 april 2014 18:59

Kram Maggan! Tack för att du berättar.

 
Ingen bild

Dominique

25 april 2014 16:26

Hej Helena!
Jag tror att det är alldeles normalt att du känner dig trött och har haft mer värk idag. Denna vecka har du fått information om vårdplanering och lite närmare beskrivning av tumörernas läge i kroppen. Om en vecka börjar du också din behandling, som inte heller är rolig. Du vet ju inte hur du kommer att må av den. Självklart att allt detta sätter sina spår i psyket med dålig sömn och en påföljd av det, mera värk också. Naturligtvis kommer du att dippa då och då.
Om det kan vara någon tröst så kan jag berätta att jag arbetar som medicinsk sekreterare och har skrivit många patientjournaler där patienten har spridd tarmcancer bland annat till lungsäckarna, som har levt i flera år med behandling med jämna mellanrum. Dom behandlas med Avastin och cellgifter då och då. I vissa fall har tumörerna krympt så mycket så att man kunnat ta bort dom.
Jag tror att all information, som du fått den här veckan, både har stressat upp dig samtidigt som du fått mer svar på dina frågor. Jag kommer ihåg när jag fick besked om min bröstcancer, jag hade tusen frågor men det enda dom kunde säga var, det kan man inte svara på. Lärde mig då att jag skulle ställa frågorna på ett annat sätt, det teoretiska sättet, alltså inte "min tumör" utan "hur brukar det i största allmänhet vara med sådana här tumörer". Då minsann fick man svar på frågor.
Jag hoppas att du får en fin och bra helg med familjen och hunden, djur är som plåster för själen, och kan njuta av det vackra vädret och förbereda dig mentalt för nästa veckas behandling. Jag tror att det kommer att gå bra.
Kramar

Helena Lundbäck

25 april 2014 19:02

Å så snäll du är Dominique! Tack för att jag får veta. Kram till dig!

 
Ingen bild

Anneli

25 april 2014 18:49

Ber att få önska dig en fin vårhelg och må solen värma din kind.

Helena Lundbäck

25 april 2014 19:05

Tack Anneli! Ja nu hoppas vi på en fin helg!

 
Ingen bild

Ingela

26 april 2014 10:21

Vila dig Helena
De stora psykiska anspänningar du laddat för denna vecka sätter spår i kroppen! De suger massor av energi, massor!!
Och då känns ju smärtan mer i muskler som kommer i större anspänning än normalt
Sol, ljus o värme till dig !!! Vila o fyll ditt sinne m den spirande våren som du så fint fångar på bild

Helena Lundbäck

26 april 2014 12:14

Tack!
Idag lördag ska jag försöka så i trädgårdslanden! Kram

 
Nina

Nina

27 april 2014 09:13

Hej Helena!
Jag önskar dig allt gott och hoppas du kommer må bra av cellgifterna och avastinet. Själv får jag hoppa avastinet eftersom jag är relativt nyopererad och det kan leda till följdsjukdomar som inte är så trevliga. Vi får se om jag kan få det lite längre fram. Jag hoppas jag blir en av dom som får leva i 12 år och följa sonen och även uppleva livet lite till innan jag säger hej och tack för mig.
Beror värken på de spridda tumörerna och det dom trycker på? Skönt att läsa att det finns en planering och att du fått en läkare som du trivs med.
Stor varm kram

http://ninis0017.blogspot.com

Helena Lundbäck

27 april 2014 09:28

Hej Nina! Jag hoppas också att du får må bättre länge, länge!
Mina tumörer sitter så illa till och det värker av trycket som uppstår. Det vore skönt om de kunde sluta växa .... Men jag vet inte ännu hur det blir. Läkaren jag träffat ska inte vara kvar, utan jag får träffa andra läkare. I Uppsala jobbar de i team och man vet inte alltid vem det blir nästa gång. Men imorgon måndag börjar i alla fall min behandling. Jag hoppas att den kan fungera.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards