tursomentokig

Direktlänk till inlägg 24 april 2014

Hur mycket sjuk? Hur mycket frisk?

Av Helena Lundbäck - 24 april 2014 23:00

 

Det här med sjukdomsbegreppet är ju spännande. Hur sjuk är jag egentligen just nu? Och hur frisk är jag? Det är ganska intressant att tänka på. Jag kommer förmodligen att dö av min sjukdom, men jag känner mig fortfarande relativt frisk. Mer frisk än sjuk. Utom när jag glömt ta värktabletterna i tid eller har svårt att sova för det obekväma trycket i bröstkorgen.

 

Om jag hade haft magsjuka eller influensa skulle jag känt mig mycket mer sjuk. Men allt har sin tid. Cancerdiagnosen är ingen entydig sjukdomsbeskrivning. Det finns många olika faser att gå igenom. Tids nog får man veta vilka faser som blir aktuella. Ingen ide att ta ut nåt i förskott.


Jag får många roliga, tröstande och kärleksfulla kommentarer av er som läser här. Tack snälla! Så mycket mer hoppfull jag känner mig, när jag får höra att det finns personer med obotlig cancer, som fått ända upp till 12 års livsförlängning med cellgifternas hjälp. Fantastiskt! Och så full i skratt jag blir när jag hör begreppet "dödspolare" om cancerkroniker som ska på rehabvecka. Härlig humor mitt i eländet!


Idag har jag också pratat med några av mina fina kollegor när jag var på jobbet. Jag känner mycket värme och kraft från dem. Det hjälper mig att känna mig mer "som vanligt".


Efter en iskall natt och morgon, svängde temperaturen till sommarvarmt på tidiga eftermiddagen. Valle och jag satt en stund på uteplatsen och lapade sol, efter dagens långpromenad. Och på kvällen hälsade jag på min granne en stund. Små värmande vardagsstunder.


Imorgon är det fredag igen och det vackra vädret ska visst fortsätta! Bra det!

 

 
 
Ingen bild

Annette

25 april 2014 17:16

Önskar dig, Valle och övriga familjen en skön, helst helt smärtfri, helg med mycket sol och vila.
Annette i Västervik.

Helena Lundbäck

25 april 2014 19:04

Tack så mycket Annette! Jag ligger och vilar nu. :-) Ha det gott du med!

 
Ingen bild

Ann-Katrin

25 april 2014 21:27

Hej Helena. Vilka fina bilder du lägger in. Skönt att se att du har det bra. Hoppas du fåre bra behandling och snabbt. Själv har jag pracis fått min första kontrollCT som var bra. Jätteglad. skaffar ny häst nu så jag känner att jag lever på riktigt. Ingen ide att vänta. Dessvärre fick jag indikationer på att det inte alls går bra för UCC just nu. Blir väldigt orolig över detta och undrar om du vet/orkar engagera dig i detta nu?

Helena Lundbäck

26 april 2014 12:13

Grattis! Å vad roligt det låter att du skaffar dig en ny häst. Lev!!!!!
Det stämmer att UCC har blivit så illa behandlade av landstingen. Utfrysta. De får inga remitterade patienter till sig. Så nu är frågan om bukhinnecancervården på övriga sjukhus har tillräcklig kapacitet och kvalitet. Jag engagerar mig med det jag kan och orkar. Men hur pratar man med en betongvägg av beslutsfattare?

 
Ingen bild

Ann-Katrin

26 april 2014 21:30

Både du och jag vet ju att omvårdnaden på UCC var helt i toppklass. Jag observerade även att intensivvården var oerhört väl anpassad på ett sätt som är svårt att göra när man har olika patientkategorier på en och samma avdelningen. Smärtlindringen var mycket bättre än jag vågat drömma om. Det fanns alltid tid för samtal och varje timme som gick jobbade man på sin återhämtning. Detta kan aldrig genomföras på samma sätt på en större avdelning. Oroar mig för att jag ska behöva fler operationer i framtiden och var det i så fall kommer att utföras och av VEM. Undrar hur man kan göra för att hjälpa UCC i detta läget. Vet ju att du har gjort oerhört mycket men det verkar inte hjälpa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards