tursomentokig

Direktlänk till inlägg 14 januari 2017

Risig

Av Helena Lundbäck - 14 januari 2017 14:28

Ny behandling i torsdags. Jag fick den långsamt, med mycket vätska och med reducerad dos. Ändå blev det rejäla biverkningar med kräkningar på efternatten och morgonen därpå. Teamet kom hem till mig och gav mig haldolspruta så att jag skulle slippa kräkas. Jag fick också morfinspruta mot värken och somnade sedan. Sov i ett dygn i stort sett hela tiden. Väcktes för att ta min ord medicin.

Sov vidare på fredagen och idag lite bättre, men värk i bröstet. Läkaren på ODA har provat med att höja min dos av Gabapentin också, så får vi se om det hjälper. Jag känner mig risig nu och rädd att jag inte ska orka med fler behandlingar. Men jag får se.

Ikväll ska de komma och koppla bort pumpen.

 
 
Ingen bild

Lilla Humlan

16 januari 2017 11:14

Hej! Min pojkvän har precis fått diagnosen bukhinnecancer och vi väntar på provsvar som ska visa om det finns en bakomliggande tumör som är orsaken. Han har fruktansvärt ont på nätterna och får morfin mot smärtan men ingen annan behandling har startat än. Fick du också ont av cancern i bukhinnan innan du blev opererad? Jag läste lite i din blogg och funderade på om du utöver behandling på sjukhus har gjort några egna försök att besegra cancern, t.ex genom omläggning av kost och ev kosttillskott?

Helena Lundbäck

16 januari 2017 12:01

Hej Lilla Humlan!
Jag tror inte på att man kan bota cancer som redan startat och utvecklats, med kost, däremot kan en bra kost och träning göra livet bekvämare och "friskare". Och så klart att avstå rökning och att använda alkohol måttligt. Men för att bli frisk från cancer behövs behandling från läkare, tänker jag.
Det behövs olika behandling beroende på vilken typ av cancer som man har. Jag har spridd tarmcancer, och får cellgifter och Avastin mot den nu, men det finns andra cancerarter som metastaserar i bukhinnan. Det finns också primär bukhinnecancer. Det är bra att de kollar noga innan de startar behandlingen för din pojkvän.
Jag fick ont i omgångar av metastaserna i bukhinnan. Det var jobbigt att vänta på cellgifter och operation.
Stort lycka till önskar jag er båda!

 
Ingen bild

Maggan

18 januari 2017 10:00

Hej Helena...Hoppas biverkningarna har gett med sig någorlunda. Tänker på dig och sänder över lite energi. Vi har grått och mulet här idag, men igår kväll kom en del snö. Vintervitt och vackert ute. Massor av småfåglar i "fågelträdet" Läste om en kvinna i en krönika som såg det som en fågelmeditation att titta på när de flyger fram och tillbaka. Rogivande
Kram från Maggan

Helena Lundbäck

18 januari 2017 15:57

Tack Maggan! Ja nu är det vara trötthet av alla mediciner och av sjukdomen. Jag somnar och somnar. Men tack och lov är illamåendet borta. Vi får meditera när vi är vakna och sedan sussa gott. Hoppas det ör bra med dig. Jag ska få besök från Småland i helgen. Min dotter och hennes familj kommer. Ska bli kul! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards