tursomentokig

Direktlänk till inlägg 30 november 2015

Trött patient

Av Helena Lundbäck - 30 november 2015 23:45

 

Idag måndag, kom jag så iväg till ODA på Akademiska sjukhuset. Först besökte jag en läkare som jag nu ska få ha så ofta det går, som "min" läkare. Tack kära ODA-sköterskor för att ni lyssnat på mina önskemål ! Det känns så bra att bli lite "ompysslad" nu när jag tappat orken.  Egentligen vill jag inte att det ska vara så olika för olika patienter. Jag vill att alla ska bli behandlade enligt samma modell - att alla får ha "sin" läkare och sin/sina sköterskor. Då skulle alla känna sig trygga, såväl patienter som personal, tror jag. Men nu är det jag som fått pröva på. Jag tänker att jag blivit i det närmaste "utbränd" av (= hamnat i en utmattningsdepression av) att vara cancerpatient. Jag orkar inte hålla koll och då  måste jag be om hjälp med att få styrfart. Och det har jag ju gjort och fått hjälp med. Tack!

 

Läkaren och jag pratade en del om smärtlindring, mediciner, kräkningar, diarréer och mitt mående. Men jag har massor av frågor som jag vill prata mer om och jag får fortsätta att fråga och undra vid nästa läkarbesök som kommer ganska snart enligt planen.


Sedan fick jag cytostatika och Avastinbehandling hela eftermiddagen. (På bilden sitter jag i "cytostolen" och medan jag bara sitter, rinner innehållet från påsarna genom slangar in i min kropp, via venporten på höger sida strax invid nyckelbenet.) Jag får nu några få sköterskor som "mina" som ska behandla mig när jag kommer, så jag slipper byta hela tiden. Och idag fick jag så mycket extrafin behandling. Tack underbara ODA-sköterskor! Jag behövde verkligen denna omsorg. Och jag slapp planera resan in och ta mig iväg själv till stan - min fine man Peter, skjutsade mig, stöttade mig och körde hem mig när allt var klart.


Lite orolig är jag nu för biverkningar i form av kräkningar och diarréer. Än så länge har jag klarat mig hyfsat med hjälp av Primperan. Vi får se hur det utvecklar sig. Ingenting känns riktigt lugnt så fullpumpad med kortisonpreparat som jag är. Ska i alla fall försöka sova. Berättar mer om allt imorgon.

 
 
Ingen bild

Cicki

1 december 2015 09:04

Hej Helena! Har läst din blogg sedan jag själv fick samma cancerform dom du i Maj förra året. Skillnaden är att jag behandlas på KS. Jag har haft samma läkare varje gång (utom under semestern) samt att jag har min underbara kontaktsjuksköterfka Carina, hon ringer alltid inom 15 min efter jag sökt henne. Så jag är jättenöjd med vården här. Du kan ju tipsa UAS om att det går med lite planering.
Lycka till med den fortsatta behandlingen och hoppas hoppas att den håller cancern i schack och att du får vara smärtfri. Många kramar Cicki

Helena Lundbäck

1 december 2015 09:31

Hej Cicki! Härligt att höra att det fungerar så bra hos er! Jag tror att de nu håller på med förändring hos oss också. Hoppas på det! Jag ska tipsa om KS och be dem kolla vidare. Tack!

 
Ingen bild

Maria

1 december 2015 18:04

Hej! Vad skönt att höra. Hoppas du inte tar illa upp men jag kopierade och skickade ditt förra inlägg om 13 läkare till Onkologen. Har själv liknande erfarenhet och påpekade hur viktigt det är att få känna sig trygg när en är sjuk. Hoppas det fortsätter vara så att du får träffa samma personer!

Helena Lundbäck

1 december 2015 21:37

Det är bara bra att fler berättar hur de känner! Och jag hoppas att du också kommer att få bra bemötande i form av bättre planering och kontinuitet. Jag har själv skickat blogginlägget "13 läkare" till Registrator på Akademiska, till sjukhusets nye sjukvårdsdirektör och till verksamhetschefen på Onkologiska avd. Som jag skrev är alla så vänliga på Onkologen och jag är inte ute efter att peka ut en speciell avdelning eller speciella läkare eller sköterskor. Jag tog det bara som ett exempel och vill berätta hur jag känt det i mitt fall. Jag hoppas på så sätt kunna bidra till en förbättring som skulle kunna ske inom hela sjukvården. Och jag har fått tackbrev tillbaka vilket gläder mig mycket! Det känns skönt om det går att i god ton peka på olika frågor och diskutera olika lösningar. (Vi behöver alla fint bemötande och mer kärlek.) Du fick gärna hjälpa till att sprida texten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards