tursomentokig

Alla inlägg den 16 september 2012

Av Helena Lundbäck - 16 september 2012 14:11

Själva OPERATIONSDAGEN och stunderna därefter på uppvaknandet (jag har opererats för bukhinnecancer) finns skildrade i ett tidigare inlägg av min man Peter och i ett inlägg av mig. Så småningom ska jag berätta om exakt vad som tagits bort vid operationen och hur det gått till, men det får bli efter att jag haft min stora operationsgenomgång med Haile Mahteme. (Än så länge har jag bara spridda fakta klart för mig.)


Nu ska jag försöka dra mig till minnes vad som hänt dag 1, 2, 3 och 4 efter operationen:


DAG 1 (torsdag den 13 september)
- Jag låg kvar på intensiven och fick fortsatt full uppmärksamhet med inställning av bedövningsdos och smärtlindring, samtidigt som alla värden kollades upp kontinuerligt. Till en början såg det ut som om mina levervärden var dåliga, men det visade sig senare att de blev bättre och bättre, så troligen hade de första värdena uppkomit av det stora tryck som en av tumörerna plågat levern med. Blodtrycket var riktigt lågt och jag hade feber, men det var vanligt efter operation och ingenting lämnades åt slumpen. Mina "påsar" från dränagen och katetern kollades och tömdes och jag låg bara och vilade.

Nej, jag vilade inte bara. Jag satt faktiskt på sängkanten redan den första dagen. Jag t o m stod upp på golvet och trampade på stället! Allt för att inte få blodpropp. Och så blåste jag i min pipa regelbundet för att stärka lungor och andning.

DAG 2 (fredag den 14 september)
- Jag låg kvar på intensiven. Samma kontroller som tidigare, men två av dränagen där det inte runnit ut något särskilt, "backades" lite och kunde tas bort framåt kvällen. Några nålar plockades också bort och jag kände mig lite friare. Kunde ut och gå lite några gånger, fick äta flytande (näringsdrycker och te) och fick flytta in på eget rum frampå kvällen.

  DAG 3 (lördag den 14 september)
- Jag vaknade på eget rum och fick äta mat för första gången. En minimal portion pasta, där jag fick plocka bort en del av grönsakerna i såsen. Fortsatte "motionera i korridorerna". Tredje dränaget backades och drogs senare ur. Men det fjärde fick sitta kvar, eftersom det fortfarande rinner ur det.

DAG 4 (söndag den 15 september)
- Jag ligger på eget rum. Fick börja dagen med en efterlängtad dusch! Den slog det mesta hittills! Vilket välbefinnande! Jag är nu helt feberfri och de flesta övervakningsinstrument är nu borta och jag sitter kopplad till bara ett dränage i bäckenet, kateterpåsen från urinröret, droppet via epiduralen i ryggen och nu finns bara en nål med en stängd slang kvar i venporten, för säkerhets skull. Min smärtlindring har minskats lite. Jag har under dagen suttit uppe långa stunder och traskat omkring fritt utan gåstol, ätit alla måltider och druckit gott kaffe ur automaten i dagrummet.

Så man kan säga att jag återhämtar mig rekordsnabbt på ett plan, men jag är också oerhört trött på ett annat plan och slocknar rätt vad det är som en klubbad oxe. Sömnbehovet överfaller mig akut.

Sov gott!




Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards