tursomentokig

Direktlänk till inlägg 27 juli 2015

Kantareller, blåbär och ledvärk

Av Helena Lundbäck - 27 juli 2015 23:22

Idag har jag haft en vän på besök. Hon ville gå i skogen med mig och leta svamp, så vi tog hennes bil och körde fram till skogsbrynet. Det var jag som bad henne om skjuts, eftersom jag har så himla ont i fötterna och knäna (och händerna). Väl framme i skogen lufsade vi på och Valle sprang lös runt oss och njöt. Vi hittade några gula kantareller och plockade även blåbär (det finns massor).Efter en stund när vi var nöjda med utflykten, åkte vi hem.

Sedan sov jag medan min vän satt ute vid trädgårdsbordet och rensade svamp och bär. Hon gjorde därefter en god lunch - svampmacka med sallad och glass och blåbär till efterrätt. Efter lunchen läste jag högt för henne ur den bok jag håller på att skriva om mig och mitt liv och det var roligt att se reaktionerna och få lite feedback.

Ikväll har jag sovit flera timmar, vaknade till en stund nu och ska snart fortsätta sova. Hoppas på att värken ska avta (den har funnits de senaste veckorna men bara tilltagit). Jag ska höra med läkaren på nästa besök på onkologen vad de tror. (Ska jag besöka primärvården för utredning om reumatism, finns det något att göra eller ska jag bara käka mer värktabletter?)

 
 
Ingen bild

Cicki

28 juli 2015 17:59

Hej! Jag har tyvärr också ledvärk och är helt säker på att det är sviter från cyton. Jag har ingen atros eller reumatism. Har träffat flera kvinnor med vår diagnos och som fått cyto och därefter flera olika besvär efteråt. Min läkare bryr sig inte nämnvärt om ledverken och rekommenderar sjukgymnastbehandling. Tyvärr måste jag säga samt rekommenderar värktabletter. Spännande och höra sedan vad din läkare säger. Lycka till!

Helena Lundbäck

28 juli 2015 23:13

Intressant att höra. Hoppas du blir bättre och jag ska berätta sedan hur det går. Tack

 
Ingen bild

Maggan

28 juli 2015 18:03

Hej Helena....jag vet inte om du är mottaglig för tips men jag kan inte låta bli. Cellgifter ger smärtor ,framför allt i fötter och händer (nervsmärtor). När jag fick cellgift och fick ont så fick jag tipset att köpa en särskild Aloe Vera som går in på djupet och är bra även mot ont i lederna. Den heter Aloe Vera MSM Gel...en produkt från Forever Living (finns att köpa på nätet eller hos återförsäljare). En tub kostar lite pengar men är dryg, man behöver bara ta lite och smörja in händer o fötter varje dag. Och den hjälper. Gav tipset till en vän som led svårt av biverkningarna. Hon köpte gelen och hon hade inte så ont längre. Man får ha lite tålamod. Om man kan underlätta så är det värt mycket. Vilken härlig skogspromenad ni hade och efteråt är det skönt att få vila....Kram Maggan

Helena Lundbäck

28 juli 2015 23:15

Tack för tipset!
Kram, Helena

 
Ingen bild

en som tänker på dig/Gunnel

7 augusti 2015 23:33

hej Helena
Tänkte på dig när jag läste denna nyligen skrivna artikel i Läkartidningen.Vill egentligen inte "pracka" på dig något i behandlingsväg men önskar dig så allting som kan göra din vardag mindre lidande med smärta.
Rekommenderar att läsa den i Läkartidningen nr 32-33 om låga vitamin D vid cancer p.g.a smärta och smärtbehandling rubriken lyder "låga vitamin D och höga opioiddoser hos cancerpatienter" man tar upp att vitamin D minskar och helt kort beskrivet orsakar ett moment 22 med låga vitamin D vid smärtbehandling och att låga vitamin D-nivåer även bidrar till ökad smärta. Vid tillskott av vitamin D minskar både smärtan och behovet av smärtstillande. Försök få tag i artikeln eller hänvisa till den när du träffar en läkare. Det finns ju inget att förlora med extra vitamin D - såvida du inte redan har blivit rekommenderad detta förstås. Följer dig i din blogg och tänker på dig med värme och kärlek till dig och din familj och önskar dig all styrka och allt gott.

Helena Lundbäck

9 augusti 2015 00:15

Tack Gunnel för att du tänker på mig och för att du tipsar om artikeln. Jag sökte efter den och hittade länken. Här är den: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/07/Laga-vitamin-D-nivaer-och-hoga-opioiddoser-hos-cancerpatienter/
Intressant läsning!

 
Ingen bild

Maggan

9 augusti 2015 17:49

Hej Helena...jag vill gärna haka på Gunnels kommentar om D-vitaminet. I alla böcker jag läst och kontakter jag haft så framstår just D-vitamin som enormt viktigt vid behandling av cancer. Många cancerpatienter lider brist på D(vi får i oss för lite solvitaminer i Norden) så det behöver fyllas på. Bygger upp immunförsvaret bl.a och senare forskning visar hur viktigt detta vitamin är för många funktioner. Jag började direkt efter min diagnos för 3 år sedan och kommer inte att sluta. Och så hoppas jag att du blivit bättre när det gäller ledvärken. Detta är inget humbug och jag vill heller inte heller "pracka" på dig något men kanske kan ett frö gro, (ett äkta medmänskligt tips från mig)
Varm kram från Maggan

Helena Lundbäck

10 augusti 2015 18:00

Tack! Jag ska kolla om jag har brist på D-vitamin. Ska också prata med min läkare senare i veckan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards