tursomentokig

Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

Skönt att komma hem igen

Av Helena Lundbäck - 23 juli 2015 22:46

Nu har vi landat hemma efter många veckors semester på Öland. På hemvägen besökte vi kära vänner som också de är drabbade av cancer, sorgligt nog. Men vi fick oss många härliga skratt mellan de mer allvarliga samtalsämnena. Sorg och glädje parallellt - så är det. Ena stunden tårar andra stunden skratt.

Efter ytterligare många mil tog vi in på vackra Ombergs Turisthotell. Där åt vi en fantastiskt god middag, promenerade med hunden Valle i de fina omgivningarna och sov sedan gott i det trivsamma hotellrummet. På förmiddagen efter promenad i bokskog och härlig frukost, checkade vi ut och besökte Ellen Keys Strand, där vi blev guidade i det fina huset och fick veta mycket om författaren/pedagogen/opinionsbildarens liv och gärning. (Bilden visar grinden in till Strand). Ellen Key byggde huset med syfte att kunna ta emot kvinnor som skulle få vara där utan att arbeta och i stället njuta av trädgården och sitta och samtala med andra kvinnor. Denna verksamhet pågår fortfarande och kvinnor över 25 år kan ansöka om ett vistelsestipendium för att få komma i två veckor till Strand och få en tids vila och återhämtning. Vilken fantastiskt bra idé! På sidan om detta pågår också turistverksamheten med de guidade turerna som vi fick delta i.

Ytterligare ett stopp gjorde vi på Övralid där vi fikade och promenerade med Valle på "strövstigarna" som Heidenstam vandrat. Sedan var vägen hem inte fullt så lång.

Väl hemma har vi idag tvättat och tvättat och tvättat. Åskan har slagit ut telefon och bredband, så jag har fått köpa på mig extra surf för att kunna blogga. Telia ska laga felet inom den närmsta tiden och det vore ju bra. Jag vill gärna kunna ha tillgång till nätet och vila och se gamla tv- program för att koppla av.

Idag har vi också försökt få hyfs på trädgården som mest liknade en djungel innan vi började. Allt jobb har gett mig extra mycket värk i alla stela muskler och leder. Men jag njuter verkligen av att vara hemma igen.

Nu ska jag sova gott i rena lakan! God natt alla kära läsare!


 
 
Ingen bild

Maggan

24 juli 2015 08:56

Vilka underbara upplevelser och att ni tar tillvara dagarna så bra. Kanske man uppskattar att komma hem mer när man varit ute på roliga saker. Bilden är så fin med den öppna grinden. Du har också sinne för det vackra, det märks genom dina foton. Du har orkat med mycket nu och det gläder mig. Hoppas du får fortsatta bra dagar och en stor varm Kram från Maggan

Helena Lundbäck

26 juli 2015 22:53

Tack! Kram tillbaka

 
Ingen bild

Lena Svannäs

24 juli 2015 09:20

Välkommen hem.

Helena Lundbäck

26 juli 2015 22:54

Tack Lena!

 
Cija

Cija

27 juli 2015 22:18

Låter som om ni haft mycket trevligt och det lät som om det är väldigt fint på Ombergs turisthotell. :)
Kram

http://cija.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards