tursomentokig

Direktlänk till inlägg 5 juli 2015

Sommarvärme

Av Helena Lundbäck - 5 juli 2015 16:39

 

Nu är det så varmt som man bara kan drömma om. Rosorna som blommar överallt i trädgården ropar efter vattning. Svetten ligger som ett lager av lim i ansiktet och över kroppen. Skönt med havsbad då och då, särskilt för barnen och tur att vi har dusch i sommarhuset, här på Öland. Igår följde jag med till stranden, idag stannar jag hemma medan gänget åker iväg. (Klicka på bilderna nedan, så syns de tydligare!)

       

Livet är ljuvligt och jag hämtar kraft av att umgås med barn och barnbarn. Barnbarnen har idag plockat vinbär på buskarna och så bakade vi en god vinbärskaka till eftermiddagsfikat. Det finns alltid mycket att göra och hitta på även om värme och socialt liv tar på krafterna. Jag sover ibland en stund på dagen och på nätterna sover jag tungt, som om jag blivit klubbad. Inte mycket att klaga på. Vi är hela tiden ett litet gäng tillsammans som spelar kort, äter, diskar, bakar, tvättar, leker, promenerar, pysslar och pratar, men jag försöker också hitta lugna stunder för mig själv mellan varven.


 

Vår hund Valle flåsar och lider däremot i värmen. Han orkar inte så mycket i hettan, med sin svarta tjocka päls  Tyvärr har han kliat sönder ett fästingbett på ena kinden och det har blivit ett otäckt sår. Vår snälle granne har letat fram en tratt som vi fått låna, så att Valle inte kommer åt att klia upp såret. Nu hoppas jag att såret ska läka och att han blir bra snart. När hettan lagt sig kan vi gå längre promenader igen på strandängarna.


Visst har jag ont i kroppen ibland och är väl lite stingslig emellanåt, men så tänker jag på den lyckliga situation jag ändå befinner mig i och fortsätter att njuta av min cellgiftsfria sommar. Det är underbart att slippa behandlingar och illamående nu. Jag är så tacksam för det!


Hoppas att du som läser också har en skön sommar!

 
 
Ingen bild

Maggan

8 juli 2015 09:35

Vilka underbara sommarbilder...från också mitt älskade Öland.Hoppas vovven mår bättre och att du återhämtat krafter. Idag är det regn men ändå varmt, det känns skönt och avsvalkande efter den intensiva hettan Önskar lite mer lagom temperatur. Det låter som du tar dagen som den kommer, varvat med vila och umgänge.Det känns som du låter det positiva ta över men visst måste man få känna sig stingslig också ibland. Önskar fortsatt fin sommar.. Kram från Maggan

Helena Lundbäck

8 juli 2015 17:11

Kram tillbaka

 
Ingen bild

Dominique

8 juli 2015 21:43

Hej Helena!
Vad härligt att du slipper behandling under sommaren i alla fall så att du får njuta av den. Men tråkigt att det har varit så dåligt väder bara. Förra veckan var första gången som jag kände att det var sommar i alla fall. Har inte haft någon sommarkänsla innan. Det ser jättehärligt ut på dina fina bilder. Hoppas att Valles sår också har blivit bättre så att han snart slipper tratten. Inte roligt att ha den för honom. Jag blir glad av att läsa att du har såpass med ork och glädje så att du kan njuta av sommaren med din familj. Härligt! Svårt att föreställa sig hur dåligt man kan må av cellgifter men jag vet hur det är att må riktigt dåligt utan cellgifter och kan tänka mig att den känslan är nog ganska lika. Vid Crohnskov har man ju liknande problem med kraftigt illamående, diarréer, ont i leder, muskler och mage, feber, taskiga värden och man mår allmänt väldigt uselt. Njut nu riktigt mycket av sommaren och jag håller tummarna för att du får fortsätta att må bra i höst också.
Kramar

Helena Lundbäck

9 juli 2015 17:10

Tack för din hälsning, Dominique. Ja fy för ont i kroppen och diarréer oavsett vad som utlöst eländet. Jag hoppas att du också ska få må bättre och få en fin sommar och höst!
Kram, Helena

 
Ingen bild

Britt-Marie

8 juli 2015 23:33

Hej ! Vad glad jag är att du njuter av sommaren på Öland med din familj. Har just krupit under täcket och läser din blogg och frös när jag kröp ner. Här i Umeå regnar det och är kallt som det mest varit hitintills, har haft fem varma dagar i år. Är pensionär så snart åker vi söderut till bl.a ditt vackra Öland och skåne en tur. Hoppas att du får njuta av resten av sommaren och ha det riktigt skönt och pyssla om dig själv riktigt mycket. Det behövs för att njuta av vintern också. Många kramar till dig från Britt-Marie i norr

Helena Lundbäck

9 juli 2015 17:07

Hej Britt-Marie! Hoppas att du får varmare dagar snart. Tack för fin hälsning!
Kram, Helena

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards