tursomentokig

Direktlänk till inlägg 12 november 2014

Utmana mörkret

Av Helena Lundbäck - 12 november 2014 17:16

Nu har vi gått in i den mörkaste tiden på året. November fram till mars kan verkligen vara jobbiga månader, ofta ofta grått och mörker, även om det finns undantag, som den mysiga julen och en och annan solig skidtur mitt i vintern över snötäckt åker. Hela kroppen skriker att den vill sova och gå i ide, men jag försöker släpa mig fram i dimman, vända humöret och hitta orken.

Idag lyste i alla fall solen en stund när jag satt på tåget mot stan och då kändes det bättre. Jag jobbade eftermiddag och fick lite ork och energi till sist. Jag gillar ju mitt jobb och vill kunna vara positiv på jobbet.

Hoppas nu att den kurator jag ska få träffa på sjukhuset, kan ge mig lite tips på förhållningssätt så jag klarar av min oro och mitt liv som sjuk i (just nu vilande) cancer bättre.

Något som redan har gett mig kraft och glädje är att jag fått besked att jag i december ska få delta på en rehabvecka för cancerpatienter. Det är Cancerrehabfonden som ordnar detta och det känns så bra! Jag tror verkligen att jag behöver det nu.

 
 
Ingen bild

Gabriella

12 november 2014 22:37

Du skriver alltid så fantastiskt fint!!! Har läst fin blogg i över ett halvår och är djupt imponerad över hur du lyckas förmedla känslor och tankar. Kram

Helena Lundbäck

13 november 2014 20:40

Tack! Vad glad jag blir.

 
Ingen bild

Maggan

13 november 2014 11:34

Fina Helena...så fint du skriver om att utmana mörkret. Vårt liv består ständigt av utmaningar allteftersom vi drabbas av olika saker i livet, sjukdom, sorg, utbrändhet, mobbning. Själv har jag drabbats av sorg av en anhörig som stod mig väldigt nära. Vad bra att du får prata med en kurator och åka bort på en rehabilitering, möta andra människor i liknande situation och få perspektiv. Alltid finns det något att göra för att underlätta. Snart kommer ljuset i december också som lyser upp vår tillvaro. Lycka till med allt och Kram från Maggan

Helena Lundbäck

13 november 2014 20:40

Tack snälla Maggan!

 
Oldmolly

Oldmolly

13 november 2014 19:58

Så bra att du får gå på den där rehabvecka. Det kan vara så förlösande att umgås med andra med samma problem och tankar. De förstår - på riktigt. Man behöver inte förklara och man känner igen sig i andras berättelser.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

Helena Lundbäck

13 november 2014 20:41

Ja det tror jag också. Jag är så glad för det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards