tursomentokig

Direktlänk till inlägg 21 maj 2014

Påhlman i Dagens Medicin om UCC

Av Helena Lundbäck - 21 maj 2014 16:36

Lars Påhlman skriver i Dagens Medicin och undrar om det är lagligt med den kartellbildning som UCC utsatts för.

"Den kartellbildning som landstingen gjort, påhejat av SKL, är egentligen ganska skrämmande. Är det lagligt?"


"Det är förbjudet i affärsvälden men är det inte också förbjudet inom vårt gebit? Vad säger EU om detta? Är vår socialminister medveten om hur detta har gått till?

Samtidigt vittnar hela processen om att majoriteten av verksamhetscheferna i kirurgi och onkologi i Sverige saknar ryggrad. Hur kan man ställa upp på detta taskspeleri och, mot bättre vetande följa direktiv uppifrån för att ”rädda sitt eget skinn” och förvägra patienter den bästa behandlingen."


Läs hela artikeln här:  Landsting har bildat kartell för att krossa klinik i världsklass.

 
 
Ingen bild

G.Ersson

22 maj 2014 14:11

Fina du!
Det känns tungt att läsa om att du fått återfall i cancer, och modigt av dig att du berättar. Trots allt - det känns hedrande att få ta del av dina positiva tankar och din tacksamhet över livet.Jag känner med dig när du beskriver symtom från cytostatikabehandling - även om mina erfarenheter ligger 25 år tillbaka. Tänker på dig VARJE dag, gläds med dig när du beskriver hur du njuter av ögonblick. Njutning - en känsla som man aldrig någonsin vet hur länge det varar, hur frisk man än är! Vilken vacker bild på dig och Valle! Han lyssnar av dig hur du mår, det syns och vill värna om dig. Du är fantastisk som håller oss uppdaterad om denna sorgliga historia om UCC och jag är övertygad om att vi är många som önskar att upprättelsen borde vara nära förestående. Det är ju märkligt att patienter tvingas välja ett sämre och osäkrare sjukvårdsalternativ p.g.a vendetta och fulspel som döljs bakom en fasad med obegripligt manipulerande maktspel.
Det är ju också märkligt att den politiska parollen om "lika" och "den bästa och säkraste" sjukvården ska finnas för alla drivs av den svagaste gruppen - patienterna. Yttrandefriheten verkar tydligen skenbar och sannolikt finns en rädsla för repressalier vad vet jag, eftersom så få inom sjukvården vågar ta till brösttonerna mot denna orättvisa. Sannolikt finns även en rädsla från vissa patienter att ifrågasätta det som händer kring UCC. Vem skulle inte vara det? Tänk om det innebär att man inte får den vård man förtjänar för att få leva ett tag till p.g.a att man betraktas som "besvärlig"? Heder åt Lars Pålman som vågar skriva så öppet och sätta ord på vad vi andra tänker.
Kärlek till dig!
G.Ersson

Helena Lundbäck

22 maj 2014 18:51

Tack så väldigt mycket för denna fina kommentar! Ja, jag tror också att de som arbetar inom vården inte vågar tycka så mycket offentligt, eftersom de är rädda för att cheferna ska finna dem obekväma. Då kanske det är lättare för pensionerade läkare. Jag har också tänkt att vi som patienter ibland har svårt att säga ifrån av rädsla att bli bortprioriterade.

Men jag tänker att jag måste engagera mig för att alla ska få den bästa vården och samtidigt lita på att jag också får den bästa vården som går att få för just mig. Jag tror att patienter vinner på att fråga, läsa sin journal och engagera sig i vårdplaneringen. Sedan är det ju läkarna som måste fatta de medicinska besluten, men patienten har ju all rätt att föra en dialog med sina läkare. Då hoppas jag och tror att man ändå kan få bra vård.
Jag önskar att alla ska få det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards