tursomentokig

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2014

Lyckligt lottad trots sjukdomen

Av Helena Lundbäck - 20 augusti 2014 21:20

Det är mycket att göra på jobbet och jag tycker att det är skönt. Det ger mig energi och glädje att få tänka på annat än sjukdom och problem.

Eftersom jag jobbar halvtid kan jag vila och ta det lugnt den andra halvtiden. Perfekt kombination för mig.

Allt är ju bra så länge jag får må bra och kan leva normalt. Men tankarna på den idiotiska sjukdomen dyker upp då och då. (Jag skulle bra gärna vilja slippa att ha den som ett ständigt hot, med döden flåsande i nacken.)

Nå, allt är gott i nuet och jag är ju lyckligt lottad som får vara med och ha det så bra. Tack för det, livet!

 
 
Ingen bild

Åsa lundborg

22 augusti 2014 02:15

Återigen är du mitt i prick... allt har två sidor!
Visst är vi priviligierade när vi spenderat en bra dag i balans?
Ingen vet vad morgondagen bär med sej.
Självklart blir varje dag mer värd när den inte är självklar?
Det är livskvalitet tycker jag.
Allt gott till dej och stort tack för fina bilder, klokord och inspiration!
Kram Åsa

Helena Lundbäck

25 augusti 2014 21:23

Tack Åsa! Kram!

 
Ingen bild

Cicki

23 augusti 2014 07:16

Hej! Skönt att du har hittat en bra balans. Har man som vi en gång fått cancer tror jag aldrig man kan glömma, även om man någon gång blir friskförklarad. Har en fråga till dig som behandlats i Uppsala. Man har ju rätt till en second opinion, skulle du rekommendera Uppsala för mig som har bukhinnecancer? Någon särskild läkare eller inte?

Helena Lundbäck

25 augusti 2014 21:27

Hej! Jag kan inte bedöma om Uppsala är bättre än andra sjukhus. Jag tror visst att det finns duktiga onkologer och kirurger i Uppsala, men tyvärr finns inte UCC kvar längre, där de hade som sin specialitet att behandla bukhinnecancer. (De var i särklass mest erfarna och bäst.) Försök att få en second opinion i alla fall. Det är viktigt att fler får tycka till. Och vem vet, det kan bli livsavgörande. Sluta aldrig hoppas!!!! Kram

 
Ingen bild

Maggan

24 augusti 2014 18:28

Vad skönt att du har ett jobb som du trivs med, det är nog den allra bästa medicinen. Och ändå möjligheter till vila efteråt. Hoppas du kan skingra dina tankar så du inte tänker så. Jag frågade min läkare hur man ska göra, inför varje återbesök då man tror att nu...är det ett nytt återfall. Hon sa att jag måste sluta tänka så, att det kan slå sig på hjärnan. Så jag försöker och försöker....Önskar dig fina höstdagar. Var årstid har sin charm. Jag älskar hösten, jag tycker att ett lugn infinner sig, och att få börja tända smålampor och levande ljus när mörkret sänker sig. Höstmys.
Må så gott...Kram Maggan

Helena Lundbäck

25 augusti 2014 21:31

Tack för kloka ord. Och visst är hösten fin! Kramar till dig!

 
Ingen bild

Malin Jönsson

4 september 2014 10:44

Kikat lite grann i din blogg. Ville bara berätta att min pappa hade också cancer i bukhinnan, helt tröstlöst. Han avled 2005. Så häftigt att du har klarat dig och besegrat denne otäcka sjukdom, jag är så glad för din skull, grattis!!! Kram/Malin

Helena Lundbäck

4 september 2014 13:37

Hej Malin! Tråkigt att höra om din pappa. Och tack för din uppmuntrande hälsning! Ännu är inte sjukdomen besegrad, men just nu mår jag bra. Jag väntar på ny röntgen och ny provtagning om en månad, så får vi se om cancertumörerna växer eller står stilla. Kramar tillbaka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards