tursomentokig

Direktlänk till inlägg 18 november 2013

Om att stoppa spridd tarmcancer

Av Helena Lundbäck - 18 november 2013 08:24

Onkologi och kirurgi behövs i cancervården för att hjälpa patienter med tarmcancer.

Och utveckling och forskning på båda områdena!


Peter Nygren, professor i onkologi vid Uppsala universitet och överläkare vid Akademiska sjukhusets onkologiklinik i Uppsala, forskar tillsammans med medarbetare kring ett nytt sätt att behandla spridd tarmcancer. UNT skriver: "Ett läkemedel som länge har använts mot maskinfektioner kan döda tarmcancerceller. Hos en patient med spridd tarmcancer som provbehandlades med maskmedlet krympte dottertumörerna kraftigt." Här är hela artikeln: Maskmedel prövas mot cancer.


Allt som kan föra forskningen för att lösa cancergåtan framåt är spännande.


Själv blev jag opererad för tarmcancer i oktober 2011. Därefter fick jag cellgifter i tablettform för att motverka eventuell spridning av cancern. Det hjälpte inte. Jag fick spridd tamcancer i bukhinnan med början på äggstockarna och i nedre bäckenet. Sommaren 2012 blev jag, i väntan på ny operation, behandlad med cellgifter intravenöst. Det hjälpte inte heller. I mitt fall växte tumörerna ändå.


Men efter lång väntan medan både oron och cancern växt, opererades jag av Haile Mahteme och Ilvars Silins på fantastiska UCC - Uppsala Cancer Clinic - i september 2012. Då plockades många tumörer med en sammanlagd vikt på 2,5 kg bort ur min kropp, tillsammans med äggstockar, äggledare och livmoder. Jag fick sedan under operationen varma cellgifter direkt i buken, enligt den s k "Sugarbakermetoden". All synlig cancer var mirakulöst borta. Och jag har varit cancerfri sedan dess!


I många fall får patienter, efter sin stora bukhinnecanceroperation, ytterligare cellgiftskurer intravenöst, men för mig bestämdes det att det inte var någon idé, eftersom cellgifterna jag fått före operationen inte stoppat den typ av cancer jag har. Bedömningen gjordes att fler cellgiftskurer i det läget skulle bryta ner mer än vad de skulle göra nytta. Så om "min" cancer kommer tillbaka, vet jag inte om det finns någon typ av cellfgifter som hjälper mig. Då får jag hoppas att det går att operera igen. Och att man hittar något medel som går att behandla bort kvaravarande cancerceller i kroppen.


Tack och lov samlar läkarna och forskarna på sig mer och mer erfarenheter och kunskap. Heja på alla alla cancerläkare! Och heja forskningen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards