tursomentokig

Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

Holtz vill att sjukhusledningen ska avsluta sin maktdemonstration

Av Helena Lundbäck - 15 februari 2013 17:10

Kloka och modiga läkare står upp för drabbade patienter. De låter inte prestigen gå före läkaretiken. De ger sina patienter den bästa vården. Docent och överläkare Anders Holtz skriver en mycket välformulerad debattartikel i UNT idag: Akademiska åsidosätter läkaretiken. Det finns mycket i artikeln att peka på och mycket att hålla med om! Läs den!


Jag tänker att om/när man får bukhinnecancer själv, då är det självklart att man vill bli opererad av den kirurg som kan sin sak och kan ge en chans till fortsatt liv. Vem skulle inte vilja det? 


Och när till och med en drabbad läkare på Akademiska sjukhuset väljer Haile Mahteme På Uppsala Cancer Clinic före Akkis egna kirurger, då säger det allt! Mahteme, med sina snart 800 utförda bukhinnecanceroperationer, är helt enkelt den ende som kan sin sak fullt ut. 


Att läkarna Anders Holz och Lars Påhlman på varsina håll dessutom båda går ut offentligt och debatterar för att Uppsala läns (och hela landets) bukhinnepatienter behöver och har rätt till att få den bästa vården, d v s operation hos Uppsala Cancer Clinic, borde väl politiker och sjukhusledning ta till sig! Och båda läkarna menar att det gått för långt, när man inte remitterar till Mahteme. Att gränsen är överträdd. 


"Vi har passerat gränsen för läkarnas hederskodex och det är ett brott mot Helsingforsdeklarationen", säger Lars Påhlman. (Länk till artikel om Lars Påhlman igen.)


Och Anders Holtz: "Sjukhusledningen vid UAS – och landstingets politiker – lever i dag inte upp till god läkaretik. Jag föreslår att sjukhusledningen genast avslutar sin maktdemonstration mot UCC och låter kliniken ta hand om ­såväl C-läns patienter som patienter från övriga landsting med omedelbar verkan, i avvaktan på att en långsiktig lösning kan nås." 


Jag kan inte låta bli att reflektera vidare: De som sitter och bestämmer, hur tänker de? Tänker de att de själva aldrig kan bli sjuka och därför inte bryr sig? Skulle de om de mot all förmodan ändå fick bukhinnecancer, känna sig trygga med att en kirurg som just börjat operera fick träna på dem? ...

... Eller skulle de också vilja opereras av Haile Mahteme om de hamnade i samma situation?


Jag önskar att empati och etik var ledord för sjukvården. Inte ekonomi och prestige.




 
 
Ingen bild

JR

15 februari 2013 19:07

Ja Helena det är helt förfärligt. Någon/några har dessutom sett till så att patienter från Stockholm inte heller får remiss till UCC. Patienter i ung ålder med barn ställs in för valet att vänta flera månader på en livsavgörande operation utförd av kirurger utan Hailes kompetens, eller att skuldsätta sig och betala för operation på UCC. Eftersom bot inte är garanterad så kan man förstå att människor ställs inför mycket svåra val, lämna familjen med en stor skuld samtidigt som förstås de flesta vill ta chansen på störst möjlighet till lång överlevnad. Det är fruktansvärt att det ska behöva vara så i Sverige idag, tycker att de som tar dessa beslut beter sig hjärtlöst! Hoppas att någon stor svensk tidning lyfter på locket till den här vårdskandalen snart. Inte bara Uppsalabor drabbas!

Helena Lundbäck

15 februari 2013 20:18

Nej jag har förstått att det börjar sprida sig, detta remisstopp. Jag kan förstå att man vill ha kompetens på fler ställen, för att på sikt kunna erbjuda denna vård för alla behövande patienter. Men det är något som eventuellt kan bli sanning i framtiden. Det förskräckliga är att patienter offras under tiden. Att somliga ska bli bortprioriterade. Jag skulle vilja att det blev ett SAMARBETE och att Haile Mahteme fick den uppskattning han är värd! Han är helt underbart begåvad, stark och uthållig. Men hur länge ska han orka arbeta i motvind? Tänk om han fick operera och rädda liv under lugnare omständigheter, medan andra fick gå i lära hos honom. Och på sikt skulle kunskapsspridningen komma alla till gagn. Å vad jag önskar att denna förfärliga historia får sluta lyckligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards