tursomentokig

Direktlänk till inlägg 21 juli 2012

Kommentarer

Av Helena Lundbäck - 21 juli 2012 11:21

Fortfarande ramlar det in kommentarer till UNT:s artiklar och till min debattartikel i UNT. Du hittar dem på nätet genom att leta bland mina inlägg här på bloggen i kategorin "media". Klicka på länkarna i inläggen så kommer artiklar med kommentarer fram.


Skriv gärna kommentarer du också! Här på bloggen, på UNT eller om du känner någon beslutsfattare på Akademiska sjukhuset eller bland politikerna i landstinget - skriv eller ring till dem! Jag och mina medpatienter som inte fått livräddande operation behöver all hjälp vi kan få.


Här är några nya kommentarer hämtade från UNT:

Kommentarer till artikeln

Snälla sjukhusledning, tänk om!
"Patientsäkerhet" är inte bara en medicinsk-teknisk fråga. Det måste också innebära att så långt möjligt slippa en nedbrytande, plågsam ovisshet, att få ha stöd av sina närmaste när livet står på spel, att få lämna sitt liv i händerna på någon man litar på och -inte minst - att få bevara tron på medmänniskors förmåga till medlidande och barmhärtighet. Förfärad skattebetalare.                       
förfärad skattebetalare,                            igår kl 7:46                       
                               
 
 
Något måste ha gått snett!
För  6 år sedan blev jag remitterad till UAS för operation av långt framskriden PMP! På UAS möttes jag av fantastisk vårdpersonal med Mahteme i spetsen! Vilken tur, enda stället i Norden som kunde rädda mitt liv! Är det så att hela gänget som jobbade med mej då - följer med till UCC kan jag förstå att det känns på UAS. Men det är bara och bita i det sura äpplet!! Svälj förlusten och be Mahteme om ursäkt och starta upp ett konstruktivt samarbete mellan UAS och UCC. Vill också tillägga att Mahteme verkligen ställer upp för sina patienter. När mitt tillstånd hastigt försämrades någon vecka efter operationen så kom Mahteme till sjukhuset fast det var helg och han var ledig.
Mats Karlsson
Mats Kalsson,                            19 jul 2012 kl 18:31                       
 
 
 
Klockan tickar
Med stigande förtvivlan läser jag åter igen Helena Lundbäcks debattartikel. Ni som fattar de politiska besluten - ni som är våra folkvalda - hur gick det till när både ni och vi hamnade här? Utifrån vilken information tar ni ställning till hur ni skall agera? Och ni, som i er dagliga gärning har att ansvara för sjuka människors väl och ve, hur gick det till när Helena hamnade i den mardrömssituation där hon nu befinner sig? Någonstans har det blivit fruktansvärt fel. Ni som har makt och myndighet: Visa mod och tag ansvar.
Fortfarande hoppfull                        
Hoppfull,                            17 jul 2012 kl 10:48                       
                               

Tack för allt stöd!


 
 
tursomentokig

tursomentokig

21 juli 2012 11:48

Här är fler kommentarer från UNT:s sidor:
Kommentarer till artikeln



ofattbart

Om Akademiska sjukhusets ledning hade gett möjlighet till fler operationer för det team som nu lämnat sjukhuset så hade de haft kvar en verksamhet att vara stolta över. Vi kan självfallet inte veta allt om hur ett sjukhus hanteras och vilka operationer som skall prioriteras. Men varje landsting får ju bekosta sina patienters operationer så denna verksamhet har ju inbringat en del pengar genom åren, det är de egna patienterna som kostat, jag är en av dem och jag lever vilket jag är mycket tacksam över, jag lider med Helena, ingen ska behöva kämpa för att få vård som finns. Jag önskar jag kunde göra något....



AnEn, igår kl 19:53

----


Prestige går före hälsa på UAS

I bi-artikeln till denna(på samma sida i papperstidningen) står det att andra landsting remitterar till Uppsala Cancer Clinic genom att skriva avtal för varje patient på samma sätt som man tidigare gjorde med UAS. Det står också att kirurgens verksamhetschef inte tycker att det finns någon personkonflikt utan att det handlar om patientsäkerhet. Av detta förstår man två saker: 1) Det finns uppenbarligen lösningar att ta till i akutskedet innan ett avtal har utretts och skrivits, så att patienter som inte kan vänta får sin vård, men Akademiska vill tydligen inte tänka i nya banor. 2) Kirurgchefen och sjukvårdsdirektören hänvisar till patientsäkerheten - enl min erfarenhet har någon sådan inte funnits på UAS på ett bra tag, annat än i olästa PM och som motivation till impopulära förändringar.



Andersson, igår kl 10:20

----


Förfärande

Distriktsläkare Annika Brehmer förstår uppenbarligen inte allvaret i patientens sjukdom. Handläggandet är både pinsamt och förfärande och torde utan tvekan stå i strid med den svenska hälso- och sjukvårdslagen. Det är inte acceptabelt att patienter hamnar i kläm av prestigeskäl.



anna11.nilsson@gmail.com, 19 jul 2012 kl 22:09

Det var några av alla kommentarer jag läst. Tack igen!!!! /Helena

http://tursomentokig.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards