tursomentokig

Direktlänk till inlägg 12 april 2016

Eftermiddag framför kameran

Av Helena Lundbäck - 12 april 2016 18:22

Idag har jag haft besök av en fotograf som filmat mig och Valle och tagit stillbilder på oss. Vi höll till ute i trakterna där jag bor och inomhus hos mig. Förutom fotograferandet pratade vi en hel del om hur det är att vara kroniskt sjuk och hur det är befinna sig i det tillstånd där jag är - i väntan på döden men med ambitionen att leva på för fullt så länge det går. Hon spelade in samtalet och det är meningen att det hela ska resultera i en utställning. Bilderna kan också komma att användas i en bok om svårt sjuka.

Jag tycker att det är viktigt att stanna upp och titta på sitt liv emellanåt och jag är ju också van att reflektera över det ena och det andra som rör liv och död och min sjukdom. Det blev därför spännande att samtala kring ämnet. Men hjälp så trött jag blev av allt samtalande och av att vara "fotomodell". Ändå är jag mycket nöjd med eftermiddagen.

Ibland kan det vara svårt att svara på frågor om hur jag mår, men idag fick jag en liten kick av att bli intervjuad och fotograferad. Jag mådde bra av att "stå i centrum" och på så vis bli lite bekräftad. Det berodde säkert på att fotografen var så inkännande och säker och dessutom var det vackert väder.

Det ska bli väldigt spännande att se hur resultatet så småningom blir.

 
 
Ingen bild

Maggan

14 april 2016 18:46

Vilken fin dag med en inkännande fotograf...du kommer att göra skillnad och en viktig sak att vara med på. Jag läste just om att Cancerfondens kampanj "Nej till cancer" ska upphöra, alltså själva namnet...många anhöriga och även drabbade har reagerat på kampanjen, som att de skuldbelagts och fått cancer för att de inte levt som de skulle.Det blev ju fel syfte för jag känner dem som levt ett exemplariskt vegetariskt liv men ändå blivit drabbade. Så ingen går fri....jag minns att du hade synpunkter på deras kampanj. Jag tänkte kanske mer på att de sa nej för att de ville utrota och bota sjukdomen. Men det blev fel för många. Önskar dig många målardagar framöver, det finns så mycket vackert att måla av i naturen. Kram från Maggan

Helena Lundbäck

15 april 2016 00:04

Ja, jag kände likadant, att det blev ett hån med formuleringarna: "säg nej till cancer", "Vem säger du nej för?" osv. Självklart önskar ingen cancer, men det går inte att bestämma om man ska få cancer eller inte. Många tror att om de bara sköter sig: slutar röka, drar ner på alkoholen, rör på sig varje dag och äter mycket frukt och grönt, så slipper de bli sjuka. Jag tycker att det är bra levnadsregler (jag lever själv så) men det är inte någon garanti för att slippa cancer. Och det går inte att slippa cancer för att man säger nej ... Det blir liksom naivt. Och vi som fick cancer fast vi lever sunt, vet ju att det inte handlar om att välja. Så enkelt är det inte. Så det är väl bra om Cancerfonden hittar en annan reklamkampanj.
Tack för att du önskar mig många målardagar. Det önskar jag med! Ha det fint Maggan!

 
Ingen bild

Britt - Marie

16 april 2016 07:27

Hej Helena ! Vad skönt att höra av dig igen och att då mår någorlunda. Har inte haft en dator på ett tag. Men nu köpt en ny. Så intressant att du blivit filmad, men tyvärr kommer kmappast någo utställning hit. Du får njuta av våren och hoppas du får må så bra som möjligt. Saknar vitsipps o blåsipps skogarna som fanns i min barndom i Värmland. Här uppe finns inget sånt bara enstaka bestånd. Skickar många kramar

Helena Lundbäck

16 april 2016 11:37

Tack för kramar Britt-Marie. När datorn krånglar blir det tråkigt. Plötsligt blir man så begränsad, eller hur? Kul att du kunde skaffa en ny.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards