tursomentokig

Direktlänk till inlägg 12 mars 2015

Torsdag på ODA

Av Helena Lundbäck - 12 mars 2015 23:30

Solen värmde den krispigt kalla morgonluften och alla oss vandrande människor i Uppsala. Jag var på väg från tåget genom centrum upp till Akademiska sjukhuset och Onkologiska dagvårdsavdelningen. Vilken som helst annan dag än denna, tror jag att jag skulle känt mig lycklig en sådan vacker morgon. Men i morse var jag nära att brista i gråt.


Jag hade tid klockan 11.00 och fick komma in precis i tid. När nålen var satt i venporten på bröstet, kom forskningssjuksköterskan och tog massor med prover till det forskningsprojekt jag är med i. Sedan diskuterade "min" sköterska på ODA med mig hur vi skulle försöka mota illamåendet bäst. Och därpå startade behandlingen.
Slummer, värktabletter, té, lite medhavd smörgås, lyssna på bok, prata med sköterskan, sova. Peter hämtade mig på eftermiddagen och eftersom jag kände mig lite "speedad" av kortisonet åkte vi till mitt jobb där jag lämnade in en liten hårddisk till min kollega och småpratade en stund med henne.

(Jag på Ikea. Klicka så syns bilden bättre).

Sedan körde Peter mig till Ikea där vi drack kaffe och köpte ljus. På parkeringen i bilen ringde vi också till min pappa. Han fyller 85 år idag och min mamma ordnade en liten uppvaktning för honom. Jag hade gärna velat vara där, men det gick ju inte.

Balansen blir konstig och jag blir trött och pigg samtidigt av cellgifter, Avastin och Kortison. Nu ska jag försöka sova.

Bilden är ett collage med bilder på min pappa i betydligt yngre åldrar.

 
 
Ingen bild

Anneli

13 mars 2015 15:22

Önskar att jag hade ett trollspö att svinga med och en formel som tar bort allt allt ont! Nu har jag inte det, så jag sänder en uppmuntrande varm tanke!

Helena Lundbäck

13 mars 2015 16:48

Tack Anneli! ?

 
Ingen bild

Eva

13 mars 2015 17:11

Massor av Styrkekramar till dig! Så tufft det måste vart att sätta sig i stolen igen..❤️Men nu får cancern hejda sig, hoppas du får smärtlindring och kan sova.😘 Nu kommer ju våren! Kram ❤️❤️❤️

Helena Lundbäck

14 mars 2015 07:20

Tack!

 
Ingen bild

Maggan

14 mars 2015 09:42

Så oerhört vackert skriven text och en fin hyllning till din Pappa genom collaget. Jag tror du är den bästa dottern.Kärlek Håller nu tummarna att du slipper värk och att inte biverkningarna blir för svåra. Jag känner såväl igen "kortison ruset" de äppelröda kinderna som gör att man mitt i allt ser så frisk ut...Vårkram till dig från Maggan

Helena Lundbäck

14 mars 2015 12:32

Kram till dig från mig Maggan!

 
Ingen bild

Marie Melin

30 mars 2015 13:54

Hej Helena. Jag ramlade in på Din blogg :) måste få skriva Att jag tycker Du är fantastisk som orkar dela med Dig om Din sjukdom genom bloggen :) Härligt att läsa om Din livsgnista och hur positiv Du är. Trots allt det svåra Du gått och går igenom. Jag har mist flera människor som betytt mycket för mig i cancer. Både min mormor och min bästa vän. Samt min Fabror. Min Farbror Lasse fick cancer 48 år gammal i magen. Läkarna gav Honom ett halvt år att leva. Han sa att ingen läkare ska tala om för mig hur länge jag ska leva? Han levde i fem år efter det beskedet, och Han gjorde massor av saker under dessa år som Han verkligen ville göra :) Då han orkade så reste Han och hans fru runt i Sverige med en husbil. Han började intressera sig för gamla leksaker och köpte och sålde sådana. For på mässor och auktioner. Gjorde till och med en bok med bilder om gamla leksaker :) Han var en riktig kämpe. Just som Du är :) jag är själv sjuk. Dock inte i cancer . Ska in på en titthåls operation nu på onsdag för koll om endometrios? Då jag har fått svår värk i nedre ryggen och ständig magvärk. Tjocktarmen har jag haft värk och problem med i många år. Men denna värk är ny sedan ett halv år. Jag tvingas ta morfin nu mot värken. Men det är en droppe i havet mot vad Du kämpar med. Ville bara skriva några rader. Varma kramar till Dig och dina fina hundar :) jag har ochså hundar :) fyra stycken. Underbara djur :)

Helena Lundbäck

30 mars 2015 22:01

Tack för en fin kommentar och lycka till med allt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards