tursomentokig

Direktlänk till inlägg 3 mars 2015

Viktig vila

Av Helena Lundbäck - 3 mars 2015 07:53

Fortfarande värk, i bröstet/lungan och i bröstkorgen/ryggen, som kommer och går. Igår röntgades jag en extra gång för att kolla att det inte fanns spår av blodproppar. Det fanns det inte. Skönt! Det är fortfarande litet vätska där och förtjockningar och knottror i lungvävnaden. Läkaren som jag träffade på Onkologen igår tror att värken har med detta att göra.

Jag fortsätter att ta Dolcontin och Morfin och klarar mig på så vis. Kortisonkuren är på avklingande. Nu väntar jag på att få börja nya cellgiftsbehandlingar. Det ser ut som om jag ska få vänta till slutet av nästa vecka innan de har tid att starta den första behandlingen.

Jag tänker att jag ska ge mig tillåtelse att njuta all tid jag inte har ont, så
jag läser böcker, ser film, fotograferar, stickar lite, promenerar och vilar. Det känns som om jag behöver det.

Men eftersom jag haft en historia med lång sjukskrivning och arbetslöshet i början på detta sekel, så sitter det fortfarande i mig andra tankar också, tankar om att jobb = lyckad tillvaro och utan jobb = misslyckad. Det är tankar som verkligen kan diskuteras och riktigheten och sanningen i dem tål att vändas och vridas på. Jag är fullt medveten om att det bara är känslor och tankar och inga fasta sanningar. Men jag brottas lite med de tankarna ändå.

Slutsatsen landar i att jag känner mig egentligen inte misslyckad för att jag blivit sjuk och inte kan jobba just nu. Jag känner mig snarare trött. Och nöjd att jag får och kan vila.

 
 
Ingen bild

Dominique

7 mars 2015 09:09

Hej Helena,
Du ska absolut känna dig nöjd med att vara sjukskriven och bara vara. Det krävs nog för att du ska få balans med smärtan och även behandlingen som du går igenom nu. Jag förstår ändå så väl hur dina tankar går. Jag har också känt mig misslyckad pga att jag sedan 1990 endast kunna jobba halvtid och sjukersättning den på den andra halvan. Har vid flera tillfällen försökt att gå upp till heltid men jag blir bara sjuk igen så jag har fått acceptera att det är halvtid som gäller för att jag ska fungera. Nu efter senaste omfattande operationen, den 12:e bukoperationen inser jag att jag måste vara mer rädd för att bli sjuk igen. Man kan inte ta mer tarm från mig då jag inte kan ha stomi. Hade det ett tag efter förra operationen och allt jag åt och drack rann bara rakt igenom mig. Ett år efter nedläggningen av tarmen har jag fortfarande lite svårigheter att kompensera förluster av vätska med dryck, men mycket bättre nu. Alltså stomi är inget alternativ för mig, för kort tarm.
Jag har nu blivit bekväm i mig själv att jag bara jobbar 50%. Orkar helt enkelt inte med heltid.
Jag tycker att du gör alldeles rätt att lyssna till din kropp och att du tillåter dig att göra det. Du är inte alls misslyckad, tvärtom som har orkat jobba som du har gjort men jag förstår dig så väl hur du känner.
Kramar

Helena Lundbäck

7 mars 2015 23:58

Tack Dominique. Som du skriver är det viktigt att lyssna till sin kropp, se konsekvenser av sina ansträngningar och sin vila och söka efter en nivå med balans. Tack för att du berättar! Fantastiskt vad du orkar efter alla dina operationer! Kram

 
Ingen bild

Linda Walkin

7 mars 2015 22:29

Hej Helena. Du gör väldigt rätt i att försöka njuta av det som du gillar, härligt att du har saker att "fly verkligheten" med, tror man måste det för att orka med och hämta all kraft ifrån. Skönt att du får hjälp med värken...

Du får absolut inte känna dig misslyckad ang. att du inte kan jobba för stunden, det måste väl ändå vara en mänsklig rättighet att vara sjuk ifred och få fokusera på det, vem kan begära att man ska köra på med sitt arbete "som vanligt" när man slåss mot en allvarlig sjukdom och allt vad det innebär, jag är säker på att du jobbat och slitit i många år på ditt/dina arbete, så jag tycker att du ska sträcka på dig och vara stolt för de åren! Fokusera nu på dig själv och dina nära och kära och ta dagen som den kommer! Njut av den kommande våren, jag blir så glad när jag ser alla vackra vårblommor som börja säljas nu, måste fixa till lite krukor ute och njuta av:) Stor kram ifrån oss

Helena Lundbäck

8 mars 2015 00:03

Tack Linda!
Ja nu vill vi njuta av våren.
Kram, Helena

 
Ingen bild

Marie

8 mars 2015 09:32

Idag på internationella kvinnodagen vill jag hylla dig, Helena, som med din öppna sårbarhet visar vilken stark och okuvlig förebild du är för alla oss andra - inte bara för oss kvinnor. Jag hoppas så att du får finnas med oss länge till. Du är och förblir en vinnare.

Helena Lundbäck

8 mars 2015 17:59

Tack! Så fint skrivet!

 
Ingen bild

fadde

10 mars 2015 18:03

http://www.weybetter.se/svart-froolja-kallpressad-virgin-organic-500ml/29-0
hej Helena,
här skickar jag sidan,

Helena Lundbäck

10 mars 2015 23:07

Ok. Tack jag ska titta vad det är. Nu måste jag försöka sova, men imorgon .... God natt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards