tursomentokig

Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Om långsamt arbete i "Uppsnabbat"

Av Helena Lundbäck - 30 april 2013 08:57

De jobbar oändligt långsamt inom landstinget i Uppsala i frågan om att få till ett samarbete mellan UCC och landstinget. (Förmodar att det finns några chefer på Akademiska sjukhuset som också sätter käppar i hjulet?)


Vid förra mötet i hälso- och sjukvårdsstyrelsen, i mars, bestämdes att en projektledare skulle tillsättas för att upprätta en tidsplan och ta fram förslag på lokaler så att Uppsala Cancer Clinic, UCC, ska kunna flytta in under Akademiska sjukhusets tak. Enligt tidigare önskemål från Akkis, som idé för hur samarbetet skulle gå till. Men, de har inte ens utsett denne projektledare!


Snabba är de inte! Allt finns att läsa om på landstingets informationssida "Uppsnabbat".


Från Hälso- och sjukvårdsstyrelsens möte den 29/4:


"Rapport om bukhinnecanceroperationer. Diskussionerna mellan landstinget och Uppsala Cancer Clinic om ett samarbete fortsätter. Det framgår av en lägesrapport som lämnades till hälso- och sjukvårdsstyrelsen.


Den fråga som utreds är om det går att inrymma UCC:s verksamhet i lokaler inom Akademiska sjukhusets område. UCC har lämnat en kravspecifikation angående lokalerna. En projektledare ska få i uppdrag att bland annat ta fram förslag på lokaler. Denna projektledare är ännu inte utsedd.


Hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslutade att ta upp frågan om att direktupphandla bukhinnecanceroperationer igen när det finns en avsiktsförklaring upprättad mellan landstinget och UCC.


(S), (V) och (MP) reserverade sig och ansåg att ärendet om direktupphandling ska avbrytas.


(FP) lämnade ett särskilt yttrande."


http://www.lul.se/sv/Landsting--politik/Uppsnabbat/Uppsnabbat-2013/Uppsnabbat-landstings--och-halso--och-sjukvardsstyrelsen-29-april/

 
 
G.Ersson

G.Ersson

3 maj 2013 22:03

Intressant hur man kan spela med människors liv och segdra denna process i en diskussion om upphandling, flytt, lokalfrågan etc... Allt under täckmanteln att det handlar om "säkerhetsfråga" när det egentligen handlar om jantelagen. Samtidigt förvånar det mig att beslutsfattarna kan befria sig moraliskt och samvetsmässigt från frågan att det under tiden drabbar människor som hinner avlida.Märkligt att de inte ens lyssnar till många i sina egna led som vågar opponera sig till förmån för patienternas behov. Frågan OM och NÄR vi ska rädda liv borde inte handläggas som en politisk majoritetsfråga. Att rädda liv borde prioriteras när varje möjlighet finns och borde organiseras att möjligheten kan tas - det har vi råd med i Sverige. Allt annat är oetiskt.
Lycka till Helena i ditt tillfrisknande. Jag är så glad för din skull. Nu kommer sommaren och värmen och du kan njuta ännu mer av promenader med din fina hund.

http://G.Ersson

Helena Lundbäck

3 maj 2013 22:38

Tack snälla du! Och en mycket bra kommentar du skriver här! Å vad jag också önskar att vården vore opolitisk och bara självklar. Att alla fick den vård de behöver!

 
Ingen bild

Michaela

3 maj 2013 22:15

Ok, alltså om jag förstått saken rätt, MPs Johan Edstav menar att UCC bedriver osäker vård enligt den jäviga utredningen gjord av Anders Thulin om UCC.
För att kunna garantera patienter en säker vård vid ev komplikationer så är det bäst att UCC ligger i anslutning till eller helst på UAS. Men när man försöker få till direktupphandling genom en avsiktsförklaring mellan landstinget och UCC så röstar de ner det?

Alltså, vad fan vill S, V och MP eg? Är de korrumperade?

Helena Lundbäck

3 maj 2013 22:42

Jag tycker det verkar som om själva vårdfrågan försvinner i debatten. Nu handlar det inte om vård och att rädda liv. Nu handlar det bara om att profilera sig hit och dit och visa sig vara motståndare ....

 
Ingen bild

Michaela

5 maj 2013 16:59

Jag har skrivit med Arvin, redaktören för boken Hjälp oss! En antologi om den svenska vårdens förfall http://www.vulkanmedia.se/butik/bocker/hjalp-oss-en-antologi-om-den-svenska-vardens-forfall-av-red-arvin-yarollahi/
och han skriver angående situationen med Haile:

"Det som Haile gör ger cancerpatienter hopp och i bästa fall flera år i livet. Anledningen till att landstinget inte upphandlar hans tjänster är utan tvekan av ekonomiska skäl. Man anser inte att det är kostnadseffektivt. Det är helt enkelt inte värt att spendera 400 000 - 1,3 miljoner på att en patient får 4-5 år i livet.
Sådan är den verklighet vi lever i tyvärr. Vi får helt enkelt fortsätta att kämpa för att patienter får den vård som är tillgänglig och som de behöver!"

Helena Lundbäck

6 maj 2013 22:48

Kan det vara så tro? Tack Michaela för tipset med boken! Den ska bli spännande att se och läsa. Bra att människor säger ifrån!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards