tursomentokig

Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

De tre kirurgerna

Av Helena Lundbäck - 19 februari 2013 08:40

För en vecka sedan läste vi i Jannes blogg om det brev som de tre kirurgerna på Akademiska sjukhuset - Claes Juhlin, Wilhelm Graf och Urban Karlbom - skrivit till sjukhusdirektören Lennart Persson. Idag publiceras en debattartikel i UNT (- samma brev?) där de tre kirurgerna svarar på kritiken och farhågorna som bland andra professor Lars Påhlman och överäkare Anders Holtz uttryckt tidigare.


"Inga liv äventyras på Akademiska" heter debattartikeln från de tre idag. De hävdar i debattartikeln att de visst har kompetens, erfarenhet och kapacitet att ta hand om bukhinnecancerpatienter från såväl Uppsala län som sjukvårdsregionen ...


I dagens papperstidning finns också en artikel skriven av journalisten Lennart Lindström - "Kirurger tillbakavisar kritik" - som berättar om samma sak.


Vad ska man säga? Är det inte så att Akademiska sjukhusets erfarenhet av bukhinnecanceroperationer är från den långa tid när docent Haile Mahteme med sitt team utförde operationerna där? (Fram till sommaren 2012.) Det var väl ändå han som opererade över 650 patienter? Och det var väl han som var ansvarig och utbildad hos Sugarbaker i USA? Och det var väl han som haft doktorander vid Uppsala universitet och kontakter med andra universitet i Sverige och världen? Och det är väl han som sedan starten av Uppsala Cancer Clinic utfört över 70 operationer ytterligare. Så har jag förstått det. Ändå nämns inte det med ett ord. Istället skriver de tre kirurgerna att "Av de tre universitetssjukhusen i Sverige är vi det med störst erfarenhet."


Att de tre kirurgerna är erfarna på andra typer av operationer betvivlar jag inte, men hur många bukhinnecanceroperationer med varma cellgifter har de utfört själva, undrar jag. Hur stor kunskap och efrarenhet har de där?



 
 
Ingen bild

Millan

19 februari 2013 20:32

Det är bra tröttsamt att inte sann fakta kommer fram! De har väl, i bästa fall, stått bredvid Mahteme någon gång när han opererat, kan jag tänka mig. Fattar inte att de försöker ta åt sig äran av Mahtemes kirurgi. Vad driver dem att skriva som de gör? Pengar? Är det allt som styr? Prestige återigen? Varför är det inte det "mjuka", d.v.s människoliv som sätts i centrum? Det är ju individen, människan som är samhället!

Helena Lundbäck

19 februari 2013 21:08

De är så illa gjort mot Mahteme att skriva som de gör.

 
Ingen bild

Anette

20 februari 2013 20:16

Din kommentar här i ditt inlägg skulle behövas som "svar" på sagda debattartikel. Den öppnar verkligen ögonen för att kejsaren egentligen är alldeles ömkligt naken...
Man vet inte hur man skall vända sig, och eftersom att skratta åt eländet är omöjligt återstår egentligen bara gråt. Helig vredesgråt.
Och ja, det är riktigt illa gjort mot honom. Ledsamt på alla sätt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards