tursomentokig

Direktlänk till inlägg 28 juni 2017

Bättre ändå

Av Helena Lundbäck - 28 juni 2017 20:17

Nu går jag på en ny kortisonkur, vi har höjt medicinen i smärtpumpen och dessutom har jag fått en tilläggstablett. Jag kan inte svära på det, men jag tror att jag blir bättre nu. De sista dagarna har jag inte haft lika ont som tidigare.
Härligt!

 
 
Ingen bild

Sanna

28 juni 2017 20:43

Hej Helena
Jag följer din blogg regelbundet. Otroligt skönt och härligt att höra att det kanske, mest troligt är bättre med smärtan. Det önskar vi dig alla! Kanske kommer orken bli bättre då när du slipper ha lika ont. Jag tänkte fråga en annan fråga som har med din sjukdom att göra, svara bara om det känns ok för dig. Hur länge har du haft dina lungmetastaser? Har du flera stycken och i båda lungorna? Fick du någonsin möjlighet att försöka att ta bort dem? Har en anhörig som har drabbats och försöker hitta allt hopp jag kan få. Därför är du och din blogg ett stort hopp och en inspiration. Tack för att du delar med dig, det betyder mycket för oss andra. Önskar en fin kväll. /Sanna

Helena Lundbäck

28 juni 2017 23:37

Hej Sanna!
Jag frågade om jag kunde få ta bort metastaserna, men i och med att jag samtidigt hade metastaser på fler ställen i kroppen, bedömdes det som ogörligt då man tänkte att det skulle komma fler hela tiden. Min cancer var redan så spridd. Din anhörige kanske kan få ett annat svar. Det lönar sig att fråga. Lycka till!

 
Ingen bild

Sanna

29 juni 2017 08:32

Hej igen:)
Tack för ditt svar. Tyvärr har min anhörig även en metastas i levern som ska tas bort. Vi väntar på besked nu gällande lungorna. Har du haft dina metastaser i lungorna under flera år? Kändes som att hela vår familj förlorade hoppet när vi fick reda på metastaserna i lungorna :( Vill återigen bara tacka för att du skriver om din resa, dina upplevelser. Jag önskar att flera gjorde det för det behövs mera hopp. Du är en otroligt stark kraft som kämpar även fast motgångarna finns och kampen tycks ojämn. Önskar dig allt gott. Troligen skriver jag igen :) och otroligt skönt om smärtlindringen äntligen vill lösa sig för dig.
Varma hälsningar S

Helena Lundbäck

30 juni 2017 07:37

Hej Sanna!
Jag hoppas att ni får bra svar och att din anhörige ska få bra behandling för sina metastaser.
Cancermetastaser kan vara så otroligt olika, beroende på så många faktorer. Vilken cancer ligger i botten?
Är den snabbväxande eller långsamväxande? Hur har cancern svarat på behandling tidigare?
Min tarmcancer upptäcktes år 2011. Den opererades bort. År 2012 upptäcktes det att jag hade hela bukhinnan full med metastaser. Jag behandlades med cytostatika och all synlig tumörmassa avlägsnades.
Jag var helt "frisk" och så upptäcktes nya små metastaser år 2014. I lungsäck, i bukhinnan, i levern och i skelettet. Jag har behandlats med cytostatika och med Avastin i tre år. Sedan har jag slutat att behandlats med cytostatika.
Nu får jag bara smärtlindring. Och jag lever. Men jag har ingen aning om hur länge. Så kan det se ut.


 
Ingen bild

Sanna

30 juni 2017 20:05

Hej igen.
Tack för ditt svar igen. Det är ursprungligen ändtarmscancer, osäker på vilken cancertup men tror mellan långsam och snabbväxande. Precis som alla andra säkert så har jag och min familj såklart läst på om allt vad som rör sjukdomen så jag vet att alla reagerar olika men på något sätt finner man lite hopp, kanske tröst i att höra ifrån någon som gått igenom det eller går igenom det, konstigt kanske men sant. Den här sjukdomen är rent ut sagt pest, för er som är drabbade och för oss som är anhöriga. Ren tortyr kan man lugnt säga. Därför är sånna som du så viktiga, det är ytterst få som bloggar om tjock- och ändtarmscancer men behovet att höra ER/DIN historia är stora. Jag är otroligt tacksam för att du orkar dela med dig och glädjs varje gång något positivt händer. Ovissheten är kanske det värsta visst? Att inte veta. Hur som helst är vi måga som är dig tacksam och det ska du veta:)

Önskar en riktigt skön helg!
Sanna

Helena Lundbäck

30 juni 2017 23:14

Tack!

 
Ingen bild

Yvonne

1 juli 2017 20:35

Fina Helena!
Så roligt höra att du har fått det lite bättre,
hoppas att det håller i sig så att du nu kan njuta av sommarens
alla dofter och allt det vackra runtomkring!
Kram:)

Helena Lundbäck

1 juli 2017 22:05

Tack Yvonne!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards