tursomentokig

Direktlänk till inlägg 12 april 2017

Ändrade planer

Av Helena Lundbäck - 12 april 2017 14:43

Tårarna rinner. Och så hjälper smärtlindringen och allt känns bättre en stund igen. Men sedan är smärtan tillbaka och vissa dagar är det värre.

Doktorn lyssnade igår på min andning och hörde ett ansträngt ljud längst ner i ena lungan. "Vätska i lungsäcken eller en metastas" trodde läkaren. Det går att tömma vätskan, men man brukar vänta med ett sådant ingrepp tills det uppstått svårare besvär. Själva tömningen kan ju göra ont men kan bli nödvändig när vätska gjort en mycket andfådd.

Vi pratade också om andra typer av smärtlindring - spray och pump. (Nu har jag plåster + tabletter som smälter under tungan.)

Vissa dagar kommer jag knappt upp ur sängen men andra dagar går det bättre att ta en promenad ute och kanske t o m att handla på en affär eller umgås med andra en liten stund, se på tv och nästan glömma värken tills den dyker upp igen.

Fånigt. Trist. Sorgligt. Dumt. Och ändå är det som det är. Ingen idé att värdera det. Bara acceptera. Och medicinera. Men förmodligen kommer detta att var länge. Det blir ju knappast bättre. ... Jag måste vänja mig och försöka att inte oroa mig så mycket.

Vi stannar i alla fall hemma i påsk. Det blir ingen resa till Öland. Jag orkar verkligen inte. Men jag hoppas att vi kan ha det fint ändå.

Önskar alla friska och sjuka fina dagar i påsk!

 
 
Ingen bild

Annika

12 april 2017 15:04

Svårt att bära så tunga smärtor och samtidigt veta att det kanske inte är något de kan göra på ett tag, suck! Det är en sorg att inte längre orka med det som oftast är en tradition, men vilket val har man? Hoppas ändå din påsk får sina fina stunder och att vårsolen kommer till dig!
Kram! Annika

Helena Lundbäck

12 april 2017 15:17

Tack snälla Annika. Må solen lysa hos dig med!

 
Ingen bild

Maria T

12 april 2017 15:39

Sänder dig varma hälsningar och hoppas innerligt att läkarna får bukt med din smärta! Förstår att det är så tufft men jag hoppas trots allt jobbigt med sjukdomen att ni får en fin påsk! Kram Maria

Helena Lundbäck

13 april 2017 06:09

Tack Maria! Önskar dig också en fin påsk!

 
Ingen bild

Ann-Mari

12 april 2017 18:37

Soliga och smärtfria dagar till dig, Kram

Helena Lundbäck

13 april 2017 06:10

Kram och tack detsamma!

 
Ingen bild

Marie H

12 april 2017 18:48

Tänker på dig o Peter❤️ Önskar att du kan hålla smärtan under kontroll och att ni får en fin Påsk på hemmaplan. Allt gott! Kramar Marie, Af

Helena Lundbäck

13 april 2017 06:10

Tack fina Marie! Kram

 
Ingen bild

Eva H

12 april 2017 20:13

Önskar verkligen dig/er fina dagar också! Stor kram <3

Helena Lundbäck

13 april 2017 06:11

Tack! Kram till dig Eva!

 
Ingen bild

Yvonne

12 april 2017 22:43

Fina Helena, jag önskar dej en fridfull påskhelg...
Med en stor varm påskkram!

Helena Lundbäck

13 april 2017 06:12

Tack Yvonne! Kram

 
Ingen bild

Lena

13 april 2017 01:24

Jag önskar så att du/ni ska få en fin påsk helg och att du kan få slippa smärtan. Kram🐥🐣🐥

Helena Lundbäck

13 april 2017 06:12

Kram Lena

 
Ingen bild

Vildan

13 april 2017 07:44

Jag kan verkligen förstå att det är svårt att orka och fokusera på annat än smärtan när den tar över. Jag hoppas du kan hitta kraft inom dig så du kan uthärda och får rätt smärtlindring snarast! Du måste kunna ha en dräglig vardag och njuta av varje dag som du får med din familj.❤
Skickar en varm kram och tror på bättre dagar framöver för dig😊

Helena Lundbäck

13 april 2017 17:13

Jag har fått massor av smärtlindring så nu handlar det om att ta den i tid och i rätt mängd.
Kram och tack för hälsning

 
Ingen bild

Britt-Marie

13 april 2017 08:25

Hej Helena ! Jag önskar dig en fin påsk och du får lindring för dina smärtor och kan få njuta lite. Vi har en tung påsk här, min lillasyster har gått bort bara fyra månader efter beskedet. Sänder dig och de dina många varma kramar. ❤Britt-Marie

Helena Lundbäck

13 april 2017 17:17

Tack för hälsning men å så tungt för er. Jag skickar massor med varma tankar och önskar att ni alla kan hämta tröst och kraft hos varandra. Kram!

 
Ingen bild

Maggan

13 april 2017 09:45

Kära Helena...vill önska dig en så fin påsk du kan få, kanske med besök och att din läkare får bukt med dina smärtor. Vi mår bäst av att vara hemma nu för i morse vaknade jag av ett snöoväder och kallt. Kan dina smärtor nu förstärkas av att du ramlade också. Man blir ju mörbultad i hela kroppen av ett fall. För ett antal år sedan ramlade jag i trappan handlöst ner med ansiktet mot det hårda hallgolvet. Snubblade på något och hade lite bråttom. Blev lite omtöcknad och det blödde från näsa och mun. Fick en stor bula i pannan och fick åka sent på kvällen till akuten där de sydde läppen, inne i munnen och näsan, två framtänder var lite lösa så jag fick efteråt uppsöka tandläkare också. Jag såg ut att ha gått en boxningsmatch efter och jag hade väldigt ont i kroppen en tid efter. Så nu kommer du aldrig att gå ut med osnörade skor och jag kommer alltid att gå försiktigt i trappan. Man lär av misstagen. Hoppas också att det känns bättre med din nya säng och jag skickar varma tankar till dig över påsken och hoppas innerligt att du mår lite bättre
Kramar från Maggan

Helena Lundbäck

13 april 2017 17:12

Ojojoj så illa du föll i trappan! Ja det är lätt hänt, men vi får passa oss.
Ja huvudvärken gör ju inte resten av värken bättre, men det går väl över.
Tack för hälsning. Kram

 
Ingen bild

Ing-Marie

14 april 2017 16:36

Jag vill tillönska dig en så fin och bra påskhelg som möjligt ❤☀
Är lite tankfull idag, för idag är det exakt 40 år sedan min mamma dog, fast detta datum var då torsdagen efter påsk. Jag var 21 då, så jag har ju vant mig vid ett liv utan en mamma, men just i år, när det blir som ett "jubileum", känns det lite extra. Och jag inser att jag levt två tredjedelar av mitt liv utan henne.
Jag skulle så innerligt önska att du kunde bli frisk och pigg igen, och få fortsätta många år med dina nära och kära ❤ Livet är inte rättvist.
Varma kramar till dig ❤

Helena Lundbäck

14 april 2017 20:39

Kram! Och jag önskar dig en fin påsk trots livets orättvisa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards