tursomentokig

Direktlänk till inlägg 21 juni 2016

En semestervecka före behandlingarna

Av Helena Lundbäck - 21 juni 2016 11:53

 

Nu har vi haft en semestervecka tillsammans Peter och jag och Valle. Vi sitter i bilen på väg hem den sista sträckan mellan Östergötland och Uppland. Denna natt sov vi på vandrarhem i Ödeshög. Eftersom vi hade hunden med oss fick vi bo i en egen liten stuga och det var riktigt mysigt, förutom att Valle var dålig i magen och behövde gå ut varannan timme hela natten. Förmodligen har han blivit smittad av något eller fått i sig något olämpligt. När vi hittar ett apotek med medicin för djur ska vi skaffa ett lämpligt foder att börja med efter magsjukan. (Vi måste stanna ofta nu också, så att han har möjlighet att gå ut i skogen. Jag tycker så synd om honom. Det kunde väl räcka med att jag själv är dålig! Min hund ska väl kunna slippa!)

Det har annars gått bra att resa med hunden. Vi har valt att köra kortare sträckor och stanna ofta. I onsdags åt vi middag och sov över i ett litet gårdshus från 1700-talet mitt i det pittoreska Söderköpings centrala del. Det låg jättefint med en omgärdad trädgård som vette mot en å. Det är skönt att få bo så där lugnt för sig själva när vi är ute. Tack och lov har Peter också orkat med alla promenader som Valle behöver. Jag har däremot vilat fötterna (och hela mig) så fort jag kommit åt. Det har gått bra och jag har kunnat sova middag i bilen och lite varstans.

Efter Söderköping bilade vi vidare till Kalmar där vi besökte Peters föräldrar och umgicks med dem ett par dagar. Vi var också bjudna till ett studentkalas hos en ung släkting. Jag orkade med några timmar på kalaset och det var trevligt. På lördagen for vi vidare till min dotter och hennes familj i en liten ort i Småland. Där blev vi som vanligt så väl omhändertagna och fick också tillfälle att leka och ha kul med våra tre fina barnbarn. (Det är jag och flickorna som syns på bilden.) Härligt! Vi stannade där till igår måndag, då vi började vår resa hemåt.

Det kan bli väldigt jobbigt att resa, men det kan gå bra om man planerar noga. Vi gillar numera att ta det lugnt och slippa stressa. Då kan man slippa trista vägkrogar men få syn på nya fina platser och stanna till vid sköna parker i städerna - igår hittade vi ett härligt konditori i Lammhult och sedan en vegetarisk restaurang i Jönköping - eller fina ställen med vacker utsikt i naturen. Vi har med oss jordgubbar som vi ska smaka vid nästa stopp! Och så ska vi köpa glass på Grinda gård där de säljer hemgjord glass. Skönt också att i möjligaste mån undvika motorvägarna och slippa jaga efter bra omkörningssträckor på de högt trafikerade vägarna, utan välja små vägar med lugnare trafik.

Det ska bli skönt att komma hem igen och tvätta, läsa posten och träffa katten Amber, som en snäll granne passat. Vi är hemma ikväll och det blir spännande att se om det vuxit mycket i trädgårdslanden och rabatterna.

Imorgon onsdag, ska jag åka in tidigt till Akademiska sjukhuset och lämna prover på Provtagningen och sedan behandlas med cytostatika och Avastin igen samt få min X-gevaspruta på Onkologiska dagvården. Hoppas att jag klarar detta utan för mycket biverkningar. Och sedan väntar midsommar.

Ha det skönt i sommaren!


 
 
Ingen bild

Sara

21 juni 2016 15:33

Vilka sötisar, alla fyra! Det fullkomligt lyser om er:). Hoppas behandlingen fungerar bra och att du slipper biverkningarna. Tänker på dig ofta och önskar dig och din familj en glad midsommar! Styrkekramar❤

Helena Lundbäck

21 juni 2016 19:23

Tack Sara! Glad midsommar!

 
Ingen bild

Britt-Marie

21 juni 2016 21:18

Hej En sån härlig resa du gjort. Det syns vem som är mormor, ni är ganska lika. Lycka till med behandlingen.⚘
Kram

Helena Lundbäck

24 juni 2016 15:47

Kram

 
Ingen bild

Karina

22 juni 2016 07:13

Jag blir alltid så varm om hjärtat när jag läser om djur som är älskade och har det bra😍 hoppas även att du ska få må bra, såklart!! Kram från Karina 💕

Helena Lundbäck

24 juni 2016 15:48

Kram!

 
Ingen bild

Helena

22 juni 2016 07:18

Hej Helena!

Låter som ni haft en fin resa! Önskar dig nu lycka till med dina behandlingar och ha nu en fin midsommarhelg!

Kram Helena

Helena Lundbäck

24 juni 2016 15:48

Kram

 
Ingen bild

Johanna

22 juni 2016 10:42

Hej, trillade in på din blogg i dag när jag googlade runt för att hitta erfarenheter av cellgiftsbehandling. Min bästa vän har drabbats av bröstcancer, det ör en stor tumör och dom satte omedelbart in cellgiftsbehandling för att dom behöver krympa den för att kunna operera och stråla. Hon bor inte i samma stad som mig men jag vill innan jag åker dit om två v skicka ett paket till henne med bra att ha saker inför hennes behandlingar och framåt. Du vet lite smått och gått, har du något tips? Tanken är att man skall bli lite glad och få sånt man kanske int stänker på eller slippa köpa. Mot illamående? Böcker? Orkar man läsa? Hon älskar det? Att äta på trots man inte mår bra? Ja vad som. Vill bara få backa ihop ett paket och skicka. Om du orkar och vill får du gärna berätta. Och gärna andra tips och råd som jag kan göra som vän för att hjälpa och stötta.

Läser och förundras över allt du gått igenom. Vilken resa du gjort och gör. Blev förbannad när jag läste första tiden.
Är så galet att man måste kämpa för att få hjälp.
Lycka till med allt.
Med vänlig hälsning, Johanna

Helena Lundbäck

24 juni 2016 15:58

Så fint att du tänker på din vän så. Jag vet att jag fick bland annat en skön massageolja, en härlig sjal och en värmekudde. Det tyckte jag om. Och böcker är alltid bra. Det är ju olika hur man orkar med att läsa. I vissa perioder har det varit skönt att få lyssna på inläsningar av böcker, när jag inte orkat läsa själv. Jag tror att din vän blir glad över vad du än ger, bara att du tänker på henne.

 
Ingen bild

Charlotte

22 juni 2016 18:09

Önskar en fin midsommarhelg!
Kram
Charlotte

Helena Lundbäck

24 juni 2016 15:50

Kram!

 
Ingen bild

Marie

23 juni 2016 18:49

Brukar inte skriva så här till någon jag inte känner men Jag hittade din blogg av en slump och blev så berörd av din kämparglöd. Det ger mig styrka. Får cellgifter på ODA i Uppsala varannan vecka. Får med mig en pump hem som tas bort efter 48 timmar. Nu har jag fått 7 omgångar och väntar på rtgsvar nästa vecka. Jag önskar dig lycka till med beh och du och dina kära får en fin midsommar😍 Vänliga hälsningar Marie

Helena Lundbäck

24 juni 2016 15:52

Tack, Önskar dig också lycka till med resultatet av dina behandlingar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards