tursomentokig

Direktlänk till inlägg 19 januari 2015

Det gör ont ...

Av Helena Lundbäck - 19 januari 2015 21:12

Jag är så trött på att ha ont. Det är svårt att hålla humöret uppe med värk i kroppen. Och ändå försöker jag röra på mig och göra roliga saker för att distrahera mig.

Det dröjer flera veckor innan jag ska röntgas nästa gång och ytterligare en tid innan jag ska på nästa läkarbesök. Jag undrar om jag orkar vänta. Känner mig gnällig, men det är verkligen uttröttande med smärtan.

Jag tar 10 mg Dolcontin morgon och kväll och 2 tabletter Alvedon tre-fyra gånger per dygn. Det hjälper lite, men tar inte bort all smärta i arm, skulderblad, bröstben och bröstkorg. Det tar inte heller bort all ny smärta som  jag fick i korsbenet och svansbenet, när jag ramlade på isig mark för snart två veckor sedan.

Hoppas så att smärtan ska lätta snart. Annars måste jag väl öka dosen med Dolcontin. Vill så klart slippa smärta men drar mig samtidigt för att själv höja dosen. En läkare måste bestämma. Jag skulle också verkligen vilja bli ordentligt undersökt för att få veta orsaken till min smärta i bröstet.

Vid de senaste besöken på onkologen har jag bara fått veta att tumörerna i lungsäck och bukhinna inte vuxit ytterligare och att inga nya tumörer tillkommit. Men jag har aldrig själv sett bilder på var exakt de sitter och aldrig fått veta om det är tumörerna som klämmer på något och därmed orsakar smärtan eller om smärtan härrör från något annat. Artros? Muskelinflammation? Klämda nerver? Jag vet inte och kan för lite om anatomi för att gissa.

Men jag vet vad jag känner! Det gör ont och det gör mig så trött. Och jag vill mycket gärna slippa värken!

Imorgon ska jag försöka jobba igen. Mitt mål är att jobba fem timmar om dagen två dagar i veckan.

 
 
Ingen bild

Linda Walkin

19 januari 2015 22:12

Hej Helena. God fortsättning! Tråkigt att läsa att du ramlade, kändes som du hade tillräckligt med din sjukdom. Hoppas att du får bukt med värken för det är verkligen inte kul att ha. Vilken härlig vinterbild du tagit, önskar att vi hade haft snö och lite lagom kallt här i Kalmar, men idag har det regnat, inte så kul hade hoppats på lite pulkaåkning m barnen, men det är ju inte riktigt sommar än så det kanske kommer även hit. När ni hälsade på för några år sedan så fick Amanda en blomma av er med en grön orm i, den finns fortfarande kvar och jag tänker lite extra på dig när jag ser den, att vi måste sköta om den, så att det kanske ger dig lite extra kraft, vore ju hemskt om den vissnade....var rädd om dig och din familj hoppas att du får träffa bra läkare som verkligen hjälper dig på bästa sätt! Lycka till inför kommande röntgen! Kram Linda m familj

Helena Lundbäck

19 januari 2015 23:42

Tack kära Linda! Ja det är vackert med snön! Tyvärr är det is inunder, så man får verkligen gå försiktigt. (Jag har broddar på skorna när jag går ut med Valle). Men härligt med snö i backarna för barnen att åka pulka på. Ni ska väl hinna få lite snö ni också får vi hoppas.
Oj, har ni kvar blomman? Då är du bra på att sköta blommor. Här hemma är det vissa blommor som överlever men andra får bytas ut när de fått för lite eller för mycket vatten.
Tack för hälsning och krama om din fina familj!

 
Ingen bild

Frida

20 januari 2015 08:05

Hej Helena! Vi känner inte varandra men jag läser din blogg sedan en tid tillbaka. Jag är själv läkare och vill bara säga att om du har ont så ring och be om en läkartid! Det är klart att du måste få hjälp med medicinerna. Tänkte också på att du inte vet var tumörerna sitter, ibland kan man som läkare vara "dålig" på att tänka sig in i hur det är att vara patient, och då glömmer man saker som att förklara och visa. Du kanske kan be om att få se röntgenbilderna tillsammans med din läkare? Hoppas att du får hjälp!

Helena Lundbäck

20 januari 2015 16:23

Tack Frida. Ja jag ska försöka få en tid.

 
Ingen bild

Maggan

20 januari 2015 16:42

Hej Helena....Jag håller med Frida, det tar så mycket energi att ha ont och det finns smärtlindrande som hjälper. Jag vet, för jag har själv haft så ont. Kanske förstärks allt nu också när nu ramlat. Ofta kan det vara så att man får ont på andra ställen i kroppen, man belastar fel och då kommer smärtan. Jag hade ont i hälsenan och fick därefter så ont i nacken och axlar och armar. Det hade med varandra att göra. Ville bara säja det. Hoppas du får en snabb tid...Kram till dig.

Helena Lundbäck

20 januari 2015 18:34

Tack Maggan. Hoppas att ditt onda blivit bättre!

 
Oldmolly

Oldmolly

20 januari 2015 21:55

Jag instämmer i vad Helena här ovan skriver. Du måste ta kontakt med en läkare och få bättre smärtlindring. Fråga t ex efter Oxynorm eller Morfin. Bli nu inte rädd för Morfin, det fungerar bra på smärta och man blir inte beroende, av att ta det för smärta. Dolcontin är också ett morfinpreparat och det finns i högre styrka. 10 mg morgon och kväll är inte speciellt stor dos.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

Helena Lundbäck

21 januari 2015 06:16

Hej! Nej jag vet att jag äter ganska låg dos. Jag har också möjlighet att komplettera med Ipren och Morfin meda. Ska diskutera med läkare när jag får kontakt. Tack!

 
Ingen bild

Sara

31 januari 2015 20:26

Hej! Du vet väl att man kan köpa resultat på röntgen på CD från sjukhuset?! Jag har alla mina. Det sänker mig en vis lugn att se de. Nu jag vet vad min kropp kämpar emot. Prata med min läkare att visa och förklara till dig. Det är ens rättigheter. Kram, Sara

Helena Lundbäck

31 januari 2015 22:40

Hej Sara! Nej det visste jag inte. Det skulle kännas mycket bra att själv se bilderna och få dem uttydda av röntgenläkaren.
Jag kan gå in i min journal på nätet och läsa utlåtanden från röntgenläkaren, men jag kan inte se några bilder. Och fastän jag har frågat flera gånger på mina läkarbesök, har onkologläkaren aldrig haft möjlighet att visa några bilder. Men jag ska höra direkt med röntgen nästa gång jag är där. Tack för tipset! Kram!

 
Ingen bild

Eva-Lena

2 april 2016 13:36

Hej Helena
Vet inte hur det går för dig!
Mina undersökningar gått bra men utreder annat.
Undrar om du kan hjälpa mig radera mitt tidigare inlägg på denna kommentarsfält jag skrev tidigare. Många har misssuppfattat mitt inlägg på min privata sida..
Kram och hoppas innerligt du står upp än❤️❤️❤️

Helena Lundbäck

3 april 2016 00:44

Jag har tagit bort ditt inlägg nu. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards