tursomentokig

Direktlänk till inlägg 8 januari 2015

Onödigt

Av Helena Lundbäck - 8 januari 2015 01:42

Att halka på is och ramla och slå ryggen och svanskotan känns väldigt mycket! Det gör vansinnigt ont och det känns himla onödigt. Ändå var det det som hände mig i dag. Jag gick ut med hunden efter jobbet och såg inte isen under snön. Och nej, jag hade inga broddar.

Först trodde jag inte att jag skulle ta mig upp men sedan lyckades jag till och med pallra mig hem. Jag tog en Ipren, någta smörgåsar och en kopp kaffe. Och efter en stund, vid fyratiden kom svimningskänslan och stickningar och domningar i händerna. (Förmodligen hade jag inte andats som jag skulle, på grund av smärtan.)

Jag blev rädd, så jag ringde först sjukvårdsupplysningen och sedan ambulansen.

16.30 - resa med ambulans till ortopedakuten i Uppsala. Undersökning, två citodon och därpå lång väntan på att få komma till röntgen. Timmarna går och inget händer. Så onödigt och dumt det här blev. Och så trött jag blir.

Klockan 22.00 är jag klar på röntgen. Men mer väntan återstår. Väntan på svar, väntan på läkare ...

Vid midnatt ännu ingen doktor.
Men klockan 01.30 blir jag utskriven av läkaren som tycker att det är en bra idé att jag använder morfin ett tag mot smärtan. Det är en spricka/ fraktur i korsbenet och den gör de inget åt.

Jag sitter och väntar igen. Klockan 01.50 ska sjuktransporten komma för att köra mig de fem milen hem i vinternatten. Hoppas att resan går bra.

Undrar om jag kan jobba imorgon.

Jag vet i alla fall att nu blir det broddar på skorna på mina hundpromenader resten av vintern.

 
 
Ingen bild

Maggan

8 januari 2015 13:04

Så lätt olyckan är framme. Jag har också ramlat när det varit is under snön och man inte är observant. Men jag har inte slagit i så hårt och numera är det broddar på skorna som gäller om det är osäkert underlag. Man kan tycka i efterhand att det är onödigt och oturligt men är olyckan framme så är den.Bra att du fick det röntgat så du vet hur det är. Det är ändå alltid bättre att veta. Hoppas du inte får alltför ont och krya på dig nu. Varm kram från Maggan

Helena Lundbäck

8 januari 2015 15:41

Tack!
Kram tillbaka.

 
Ingen bild

Siv

9 januari 2015 21:53

MEN... onödigt javisst, men lätt gjort. Tänkte trycka "gilla" på inlägget, men det blir ju fel. Ogilla-knapp, tack. Krya på dig. Läser dina inlägg, men har bara kommenterat någon gång för länge sedan. Så roligt att det just nu verkar "stå still" vad gäller tumörer. Håller tummarna länge och hårt att det ska fortsätta så. God fortsättning på det nya året!

Helena Lundbäck

10 januari 2015 11:00

Tack Siv!
God fortsättning!

 
Ingen bild

Gunilla

10 januari 2015 15:19

Du är verkligen inte värd detta oxå. Min svärmor gjorde motsvarande för någon vecka sedan och har legat inlagd sedan dess. Hoppas du tar väl hand om dig och inte går till arbetet nu.

Helena Lundbäck

10 januari 2015 22:05

Tack! Nej jag har inte kunnat jobba än. Vilar mig allt jag kan.

 
Ingen bild

Millan

11 januari 2015 14:56

Usch, vilken otur! Hoppas det snart läker och att det inte gör ont längre! Kram Millan

Helena Lundbäck

11 januari 2015 15:29

Tack! Ja snart ska väl värken avta.
Kram!

 
Ingen bild

Marie

12 januari 2015 00:11

Hej Helena,

Såg du detta igår på Kunskapskanalen?
http://urplay.se/Produkter/185808-Vara-sjukdomars-historia-Cancer
Kliniska tester pågår tydligen av något som heter C31 som får cancerceller att dö inom ett dygn.

Jag följer din kamp, lider med dig i dina motgångar, gläds med dig i dina framgångar och hoppas så att ett botemedel ska komma snart.

Helena Lundbäck

12 januari 2015 18:31

Tack för länken! Mycket intressant.

 
Ingen bild

Maggan

15 januari 2015 10:20

Hej Helena...hoppas ditt tillfrisknande från fallet går framåt. Det var en intressant länk som Marie hänvisade till. All kunskap man kan få när det gäller cancer och uppkomsten av cancer är välkomnande. För jag tror att kunskap ger makt. Särskilt detta med solens inverkan och att fylla på med D-vitamin som jag läst i många artiklar och som jag anammat.Bra att ta tillskott även då man fått cancer och som kan hämma utvecklingen. Så det var intressant att läsa.Jag läser även om dess positiva effekt i boken "Livsstil och Cancer De 8 reglerna" Kram från Maggan och Krya på dig

Helena Lundbäck

15 januari 2015 21:54

Tack Maggan! Det blir sakta bättre. Ja det är bra att leva så hälsosamt som möjligt. Om inte annat så mår man gott av att äta bra mat, vara ute i friska luften, röra på sig och sova. Om det sedan stoppar upp utvecklingen av cancer vet jag inte. Man får leva så gott man kan efter det man tror på.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards