tursomentokig

Direktlänk till inlägg 26 mars 2014

Varför så mycket väntetid?

Av Helena Lundbäck - 26 mars 2014 21:00

Igår var det Tarmcancerdagen och jag har läst och sett att man bland annat pratade om att väntetiderna för de olika undersökningarna och utredningarna som ska göras i sjukvården är på tok för långa i Sverige. (Det kan jag som patient också hålla med om.)

Man beställer en undersökning åt gången och sedan rullar veckorna på mellan undersökning, resultat, bedömning, beställning av ny undersökning, resultat, bedömning ...



"I Danmark är cancer en akutsjukdom som behandlas enligt ett så kallat cancerpaket, ”Pakkeforlöb”. Det innebär i realiteten att en patient med misstänkt cancer direkt ska in i ett ”behandlingspaket” där allt bokas in och görs efter ett förutbestämt schema. När en remiss kommer ska alla undersökningar och utredningar vara inbokade inom nästkommande kalendervecka. Måndagen därpå är det konferens med alla olika vårdinstanser som lägger upp hela behandlingsplanen. Därefter blir patienten opererad, strålbehandlad eller får igång annan behandling. Totalt under 10–14 dagar."



Citatet ovan är hämtat från en debattartikel i Dagens Medicin: ”Titta på hur Danmark löst cancervården, ministern!”


TV4 hade också ett inslag i frågan: Lång väntan på operation av tarmcancer

 
 
Ingen bild

Maggan

27 mars 2014 12:38

Du har skrivit en mycket viktig sak här. Hur ska vi förmå och påverka våra politiker så de sneglar på Danmark och gör upp nya direktiv för cancervården. Det är inte acceptabelt med så långa vänteköer, det gäller all form av cancer. Eftersom cancern tycks ha exploderat, så många yngre och medelålders som drabbas är det bråttom. Om det finns politiker med visioner så skulle de kunna ändra på ett enkelt sätt så inte allt blir så tung grott och där varje dag kan räknas och bli till en sämre prognos. På 70.talet fick en kvinna i 50-årsåldern livmoderhalscanser.Hon var hos gynekolog på torsdagen och redan på lördagen påbörjades behandling i Lund. Hon klarade sig kanske just för den snabba och effektiva behandlingen. Så jag hoppas att påverkan sker så Sverige tar del av Danmarks fantastiska cancervård. Överhuvudtaget är sjukvården på många ställen i Sverige katastrofal, inga undersköterskor, dåligt med sjuksköterskor och barnmorskor, så patientsäkerheten försämras.
Bra, Helena att du påpekar, jag tror det kan hjälpa till att förändra. Jag tänker på dig och känner att det går bra, för du verkar stark och med positiva tankar. Viktigt. Kram Maggan

Helena Lundbäck

27 mars 2014 13:14

Ja det är viktigt att cancervården anpassas för patienternas bästa!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards