tursomentokig

Direktlänk till inlägg 1 april 2017

Nu vill jag bli smärtfri

Av Helena Lundbäck - 1 april 2017 20:35

Min taktik att fokusera på det friska och skjuta undan det sjuka, har på ett sätt varit bra, men de senaste veckorna har det blivit jobbigare och jobbigare med smärtan. Smärtan i skelettet, i bröstben och revben, men också smärta i rygg, höfter och fötter. Denna vecka har det varit allra värst, efter strålbehandlingen i måndags. Dessutom har jag, sedan någon månad, stora smärtproblem med magen som suger musten ur mig. Ingenting är som det ska och jag har nästan gett upp. Långa stunder ligger jag bara och gråter och lider.

Den riktiga lindringen har jag bara fått när jag somnat ifrån värken. Jag sover också nästan dygnet runt men vaknar om och om igen av att jag vrider mig av smärta för att jag inte hittar rätt ställning. Jag provar med värmekuddar men jag har inte vågat ta smärtlindring i den mängd jag behövt, av rädsla för att magsmärtorna ska bli för svåra.

Men jag har nu pratat med först sköterska och så läkare på telefon och igår fick jag besök av en sköterska från hemsjukvården. Hon har kommit med mer tabletter och gett mig en skön madrass som ska fördela trycket bättre när jag ligger. Efter att vi pratat har hon beställt en sjukhussäng med en ännu bättre madrass till mig. Detta för att jag ska kunna vila och sova på nedervåningen och slippa gå i trappan.

Jag har också fått tipset att inte vänta så länge som jag gjort med smärtlindring för genombrottssmärta, utan att verkligen ta smärtlindring, så fort jag får ont, med målet att bli riktigt smärtfri.

Vi ska även justera magmedicinerna så jag förhoppningsvis slipper förstoppning, kramper och diarré.

Nästa steg som de kan ta till om det behövs, blir smärtpump och rullstol. Där tänker jag genast "Men inte redan! Jag vill leva länge till!"
"Jaså du tänker så", sa sköterskan. "Tänk istället att du kan orka mer, vara ute mer och få ett bättre liv om du kan förlänga dina promenader genom att varva gången till fots med sitta och att din man kan hjälpa dig att skjuta på rullstolen." Jag får fundera mer på det.

Det känns så bra att de försöker hjälpa mig på alla sätt. Jag tror också att jag själv måste ändra inställning. Min inställning har varit att "kämpa" och "spela" friskare än jag är, så mycket jag kan. Det fungerar inte så bra längre. Jag måste lära mig att ta emot hjälp och att hushålla med mina krafter. Och jag måste inse att det är bättre att ta det lugnt och att vara så smärtfri det bara går. Lyckas vi komma dit, så kommer jag att få ett bättre liv igen. Det är vad jag vill och kanske har smärtan efter strålningen vänt idag och blir snart bättre om jag vilar mycket och tar så mycket smärtlindring jag behöver i tid!

 
 
Ingen bild

Maria T

1 april 2017 21:46

Sänder dig styrka, kraft, hopp och mod! Hoppas innerligt att du kan få bättre hjälp mot den hemska smärtan nu och bra att läkare och sjuksköterskor gör allt för att försöka lindra, och försöker hittar nya sätt att få till lite mer ork och förhoppningsvis få bukt med smärtan!! Bra att du har fått en bra madrass också!! Tänker på dig!! Kram Maria💗

Helena Lundbäck

1 april 2017 22:32

Tack Maria!

 
Ingen bild

Ullis

2 april 2017 08:59

Bra att du får hjälp från hemsjukvården. Där fick du många bra tips. All styrka till dig nu.

Helena Lundbäck

2 april 2017 11:46

Tack

 
Ingen bild

Lena Svannäs

2 april 2017 14:37

Oh vilken kämpe du är. Skickar många styrkekramar.
Och stort tack för att du delar med dej. Skönt att du har mannen hemma nu.
Och nu kommer nog värmen oxå.

Helena Lundbäck

2 april 2017 17:20

Tack Lena! Ja det hjälper stort att få ha sällskap nu på dagarna. Och skönt att våren kommer. Ha det fint!

 
Ingen bild

Eva H

2 april 2017 21:18

Kram <3

Helena Lundbäck

3 april 2017 09:45

Kram

 
Ingen bild

Britt-Marie

3 april 2017 09:02

Hej Helena ! Det gör så fruktansvärt ont i mig när jag läser om din smärta. Har följt dig en längre tid och förstår hu du kämpar har själv varit när den genom min syster. Jag hoppas innerligt att det onda får lugna ner sig när det gått ett tag efter strålningen. Skickar dig många kramar o tankar Britt-Marie ❤❤

Helena Lundbäck

3 april 2017 09:45

Tack!

 
Ingen bild

Maggan

3 april 2017 10:15


Kära Helena. Jag tycker det du skriver i slutet här är en alldeles rätt strategi. Att inte låtsas att man känner sig bättre än man är utan att acceptera. Fint av din hemsjukvård att ge dig lite goda råd. Viktigt nu att hålla smärtnivån på en acceptabel gräns och få magen att fungera. Oftast är det en tröskel man ska över för att acceptera en förändring...när man väl kommit över den så går det bättre. Det handlar om inställning och acceptans. Så har jag upplevt saker och ting. En aloevera creme mot fötterna som går inåt och som hjälpt mig med nervsmärtor efter cellgifter. MSM Aloe Gel av märket forever...smörjning av din man morgon och kväll. Salvan är väldigt dryg och varar länge. Vet inte om du är mottaglig för tips men värt att pröva tycker jag. Nu är jag en sådan person som vill hjälpa någon att må lite bättre. Tycker att det alltid finns något att göra. Och fotmassage är så skönt samtidigt.Hoppas på det bästa för dig...
Kramar och styrka från Maggan

Helena Lundbäck

3 april 2017 12:35

Tack Maggan! Jag tar gärna emot tips för att må bättre, men bara inte tips som handlar om att jag ska bli mirakulöst botad och helt frisk från cancer, till exempel genom att springa maraton eller stå på huvudet varje dag eller äta tre rågade matskedar gurkmeja till frukost under ett års tid ... eller något liknande. Sånt blir för jobbigt för mig. Men, jag blir väldigt glad för tips som bidrar till min livskvalitet och jag blir jätteglad för alla tänkvärda och vänliga kommentarer (även om jag inte alltid har ork att skriva långa svar).
Ditt tips om gelen har jag faktiskt anammat. En tub står på mitt nattduksbord sedan länge och jag smorde mina fötter med den ett tag när jag hade som värst värk i fötterna. Men den ska jag använda igen. Kanhända hjälper den mot värk i skelettet, om inte annat kan det vara skönt med fotmassage. Bra att du påminner mig! Tack snälla Maggan! Kram och hopp om skön vårsol!

 
Ingen bild

Dominique

3 april 2017 18:46

Hej Helena,
Så tråkigt att läsa att du har så ont. Jag hoppas att dom får bukt med det. Jag tillhör också dom som har svårt med morfin. Min mage stannar helt och jag bara kräks så jag förstår hur det känns för dig. Det är inte roligt alls att få tarm- och magstopp av morfin. Samarin kan hjälpa litegrann. Det sätter lite fart på magen och är ju inte någon medicin i alla fall. Även något som heter Dr Kousas vetediet kan hjälpa.
Jag tycker att du ska ta emot rullstolen och andra hjälpmedel du kan få. Du behöver ju inte alltid använda den utan bara när du verkligen behöver den och då har du ju rullstolen hemma i alla fall och du kan själv välja när du behöver använda den. Det blir en trygghet för dig att i alla fall ha den hemma och för guds skull spela inte friskare än vad du är. Det blir ju bara jobbigare för dig och kanske också påverkar ditt humör. Du måste lyssna på din kropp och själ vad den orkar med. Tror att allt blir mycket bättre för dig då. Ta emot den hjälp du kan få och som sagt, det är ju inte så att du blir rullstolsbunden bara för att har den hemma. Jag håller med din sköterska, den kan vara till stor hjälp också istället för att du tvingar dig till något du inte orkar med just nu. Som sagt det betyder inte att du alltid måste använda den, endast de dagar som är extra jobbiga för dig. Då kan det väl vara skönt att veta att den finns i alla fall.
Kram

Helena Lundbäck

4 april 2017 07:38

Så klok du är! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards