tursomentokig

Direktlänk till inlägg 2 januari 2017

Dagsrapport från en trött bloggare

Av Helena Lundbäck - 2 januari 2017 17:24

Idag känner jag mig alldeles däckad och frusen inifrån, har svidande värk i bröstet och om jag inte sover så ligger jag med uppvärmd vetekudde under lager med yllefiltar och tårarna rinner på mig. Det tar på kroppen att vara sjuk.

Men jag försöker röra mig lite också. Jag gick ut en kort vända och fick känna hur det blir kallare och kallare ute.

Läkare och sköterska har besökt mig. Jag ska få fortsätta med morfinplåster och se om jag ska ha den styrka vi börjat med, eller om jag ska höja. Idag har jag fått ta extra morfintabletter för att klara smärtan, men vi får se hur det blir kommande dagar. Plåstren kan jag byta själv var tredje dag och eftersom jag sätter plast på dem, kan jag duscha med dem. Det verkar ändå vars en smidig variant att ta medicin på. Jag behöver bara komplettera med Gabapentin-tabletterna som jag också tar. Jag har också fått lämna blodprov för att kolla att Krea-värdet är ok, inför röntgen.

Imorgon ska jag alltså röntgas igen, och som vanligt är jag rädd för att resultatet ska visa att metastaserna vuxit, trots att jag behandlats. Hittills har jag haft sådan tur. Jag har nu levt ovanligt länge med min spridda tarmcancer. Cellgifter + Avastin har hållt emot längre än väntat. Ändå vet jag att den dag kommer när det inte går att mota sjukdomen längre och så klart tänker jag på att kanske är det dags nu. Eftersom jag haft extra mycket värk den senaste tiden misstänker jag att vi är där. Men, jag har tänkt så förr och haft fel. Kanske har jag fel även denna gång. Kanske har jag fortfarande tur ...

Sedan blir det provtagning den 10/1 och resultat på röntgen och provtagningen får jag inte förrän jag träffar läkaren på ODA den 12/1.

 
 
Ingen bild

Åsa

2 januari 2017 19:04

Håller tummen att resultaten blir bra. Och att du mår lite bättre snart. Kram.

Helena Lundbäck

2 januari 2017 20:05

Tack för att du håller tummen.

 
Britta

Britta

2 januari 2017 20:07

Kära Helena så jobbigt du har. Jag hoppas att de inte hittar några nya metastaser på röntgen i morgon. Jag hoppas också att du skall få må bättre. Jag tänker på dig❤Stor kram❤

http://Tur som en tokig

Helena Lundbäck

3 januari 2017 00:08

Tack snälla Britta!

 
Ingen bild

Elisabeth

2 januari 2017 20:58

Håller också tummar och tår för att det inte ska ha hänt så mycket i din kropp och att du ska få bättre dagar framöver, att ljuset kommer tillbaka i dubbel bemärkelse.

Helena Lundbäck

3 januari 2017 00:08

Tack snälla Elisabeth!

 
Ingen bild

Sara

3 januari 2017 09:52

Skickar varma och hoppfulla tankar❤!

Helena Lundbäck

3 januari 2017 11:56

Tack Sara!!

 
Ingen bild

Martina

3 januari 2017 17:15

Kram och krya på dig så gott det går! Vi som är friska vet inte hur bra vi har det 😞
Du starka och samtidigt svaga! Orättvist är det 😡😡😡
Låt filtarna göra dig varm och fin 💜

Helena Lundbäck

3 januari 2017 17:19

Tack Martina. Kram!

 
Ingen bild

Maggan

3 januari 2017 20:30

Jag hoppas att du fått något av det som så många haft nu efter julhelgerna, magsjuka, virus o förkylningar i kroppen som spelar oss ett spratt Jag förstår att du känner oro och funderar över symtomen Nu håller jag mina tummar så hårt jag nånsin kan Det känns som om du blivet en kär vän genom din Blogg Så jag säger från hjärtat: Lycka till nu med allt Röntgen o prover och en
Kram från Maggan

Helena Lundbäck

3 januari 2017 22:51

Ja du har blivit min trognaste supporter och vän här på bloggen. Visst är det lätt hänt att tänka att minsta lilla smärta och alla andra saker som känns i kroppen, har med cancern att göra. Men så klart kan även cancerdrabbade få olika "vanliga" sjukdomar. Röntgensvaret får jag vänta på, som vanligt. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards