tursomentokig

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2016

Turgumma

Av Helena Lundbäck - 26 augusti 2016 18:24

 

Plötsligt svängde vädret om från mulet, mörkt och trist till gassande sol och 25 graders värme. Och jag upphör aldrig att förvånas. Livet med cancer är en resa mellan hopp och förtvivlan. Ena stunden tänker jag (i det tysta) att nu orkar jag inte längre. Ska det vara så svåra biverkningar på behandlingarna vill jag inte vara med! Snart går jag verkligen mot slutet .... (Jag har just blivit intervjuad kring hur det är att leva med obotlig cancer och stämningsläget gick mot döendemörker ...)

Och så, ett besked gör att allt vänder. Äntligen hittade jag röntgensvaret som jag väntat så på i Journalen på nätet och jag kan knappt tro att det är sant: inga metastaser har vuxit under sommaren och inga har tillkommit. "Väsentligen är status oförändrat avseende skelettmetastasering." Och det står liknande formuleringar kring lungor och buk, t o m har några metastaser krympt av sommarens behandlingar!

Så nu lever jag igen! Jag ska inte dö ännu. Jag har den helt mirakulösa egenskapen att jag vidhäftats med en stor portion tur. Jag ska inte dö ännu ....

På måndag träffar jag onkologen och hör hur hen tänker kring min sjukdom och tidigare och kommande behandlingar.

Trevlig helg alla ni som kämpar mot sjukdom och alla ni som är friska också.

 
 
britta

britta

27 augusti 2016 08:03

Men vilka underbara nyheter Helena! Grattis...om man nu säger så till en sån här sak?? Ditt inlägg gav i alla fall en ännu mer positiv start på den här solstrålande lördagsmorgonen. :) Jag är inte sjuk förutom att jag får väldigt ont i kroppen av mitt arbete men det har jag ju faktiskt chansen att påverka och ändra på själv eftersom jag är frisk för övrigt och just därför är det så bra att läsa din blogg ibland och bli påmind om hur bra jag trots allt har det och att man ska vara rädd om livet medan man har chansen. Oj..blev en lång mening det där men du förstår vad jag menar :) Ha en fortsatt skön helg förhoppningsvis i solsken som här i Dalarna!
Britta

http://fixan.bloggproffs.se

Helena Lundbäck

27 augusti 2016 09:12

Tack Britta! Visst kan du säga grattis. Trots att jag har cancer på många ställen i kroppen, så blir jag numera glad när röntgen visar att cancern inte kunnat växa något ytterligare, den senaste tiden. Då har cellgifterna och Avastinet gjort sitt jobb. Ha en skön helg och jag tror att du kanske redan nu planerar för hur du ska kunna jobba utan värk. Lycka till!

 
Ingen bild

Britt-Marie

27 augusti 2016 13:37

Så glad jag blir för din skull Helena ! Håller alla tummar för att du ska få fortsätta att hålla dina tumörer tillbaks och njuta. Men jag förstår att det är en oerhört jobbig kamp du kämpar och inte ger upp Du och alla andra som kämpar mot svåra sjukdomar är lika beundransvärda. Sänder dig och din familj många varma tankar och kramar. ❤

Helena Lundbäck

27 augusti 2016 23:57

Ja det är skönt när medicinen fungerar. (Kampen handlar väl mest om att försöka stå ut med ovissheten och försöka hålla humöret något så när jämnt.) Kram

 
Ingen bild

Siv

27 augusti 2016 20:01

Åh, så härligt! Du har högsta vinsten. Följer dig och läser varje dag, ibland med fjärilar i magen. Fortsätt att njuta av livet! Nu skiner solen igen. /Siv

Helena Lundbäck

28 augusti 2016 00:11

Ja denna gång. (Det är något av en berg- och dalbana ..,) Hoppas på mycket sol för dig med!

 
Ingen bild

Helena

28 augusti 2016 08:10

Hej Helena!

Åh vad jag blir glad för din skull!

Kramar Helena

Helena Lundbäck

28 augusti 2016 10:58

Kram

 
Ingen bild

Maggan

28 augusti 2016 12:38

Så underbart att höra, finaste du....jag blev så glad för din skull. Nu kan du släppa oron och bara försöka njuta av nuet...det viktigaste vi har. Och så skönt att vi lever i denna tiden då läkarvetenskapen kommit så långt. Jag förstår också oron som dyker upp, jag har levt i samma ovisshet som du. Men jag hoppas så att du kan hålla den stången.... Kramar till dig och din familj

Helena Lundbäck

28 augusti 2016 17:13

Tack!

 
Ingen bild

Susanne

28 augusti 2016 15:01

Tur? Du är underbar! Tack, för att du ger mig några rediga käftsmällar med din positivet. Önskar dig allt gott i världen <3 Kram

Helena Lundbäck

29 augusti 2016 09:16

Tack! (Jag är inte alltid så positiv. Ibland blir jag positiv av att skriva positivt.)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards