tursomentokig

Alla inlägg den 8 september 2015

Av Helena Lundbäck - 8 september 2015 23:07

Det känns så bra att få hjälpa till. Jag skulle ha varit med på en demonstration i Uppsala ikväll, "Refugees welcome", men vi blev kvar hemma. Det blev för stressigt att hinna och jag var dessutom trött. Jag såg att det samlats närmare 5000 personer som alla vill jobba för en humanare flyktingpolitik. Så bra! Det är viktigt att göra gott!

Men jag har i alla fall packat ihop en säck med kläder - jackor, tröjor, vantar, träningsoverall etc - för män, plus en säck med kläder för kvinnor och en säck med ryggsäckar i. Jag ska lämna allt till "Vi gör vad vi kan", som kör insamlade grejer till flyktingläger. Hoppas att det når flyktingar någonstans i Europa. Eller kanske flyktingar här i Sverige. Förutom kläder skänker jag pengar till olika organisationer. Allt behövs!

Om jag orkar ska jag ta kontakt med kommunen eller kyrkan och se om jag också kan hjälpa till vid något språkcafé eller liknande. Någon timme då och då.

Det känns gott att göra gott. Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

Men nu ska jag sova. Imorgon blir det läkarbesök på Onkologen.

Av Helena Lundbäck - 8 september 2015 14:59

Jag fick en fråga här på min blogg om det går att få HIPEC-operationer idag. Tidigare var det ju den kunnige kirurgen Haile Mahteme som opererade med HIPEC, enligt Sugerbakermetoden. Han opererade först på Akademiska sjukhuset i Uppsala under många år och sedan på Uppsala Cancer Clinic i ett par år, innan kliniken tvingades att stänga. (Tyvärr vet jag inte var Haile arbetar idag.)


Idag vet jag inte vem som opererar, men det sades för ett par år sedan att man klarar denna typ av operationer på universitetssjukhus i Uppsala,i Stockholm, i Lund/Malmö och i Göteborg. Om det fortfarande gäller ska du som behöver en sådan operation, be din läkare att bli remitterad vidare dit för bedömning. 


Kom också ihåg att alla har rätt att få en "second opinion"  om man inte är nöjd med det svar och den bedömning som den förste läkaren gett. Alltså, om du är osäker på att din läkare bedömt möjligheterna rätt huruvida du kan bli behandlad, be i så fall om en second opinion. Då kan ytterligare en läkare ge svar på om det går att operera.


Om det inte går att operera bukhinnecancer, kan det ibland gå att mota cancern med cellgifter.

Mitt råd är: Fråga, fråga, fråga! Be din läkare att ta reda på vad som går att göra!


Om någon som läser denna blogg vet mer om HIPEC-operationer idag, så kommentera gärna! 

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards