tursomentokig

Alla inlägg den 1 september 2015

Av Helena Lundbäck - 1 september 2015 20:00

Undersökningen är gjord. Det var jobbigt och gjorde ont i bröstryggen att vara stilla (och ligga raklång!) så länge. Men det gick. Det tog bara ca två timmar med förberedelser (insprutning av radioaktivt socker, vila och vattendrickande) + själva PET-undersökningen liggandes i kameran. Däremot gick det inte så bra med kontraströntgen. Det kändes en direkt och skarp smärta när de försökte att spruta in kontrastvätska via nålen i armen, så vi fick avbryta och avsluta med en skiktröntgen utan kontrast istället. 

 
Efter undersökningen kunde jag äta lunch i cafeterian och läste sedan ett par timmar i sjukhusbiblioteket innan jag kunde hoppa på sjukresebussen och sova på väg hem, medan det regnade där utanför. Väl hemma hade Peter tänt eld i kakelugnen och serverade mig en middag med kantarellmackor och sallad. Det var skönt.
 
Om en dryg vecka får jag höra vad läkaren säger om resultatet och jag kan ställa frågor om kommande vårdplanering och förväntad utveckling av min sjukdom. Det kanske inte är så lätt att svara på, men jag vill gärna ha någon slags ram att förhålla mig till. 
 
Jag tror inte att jag kommer att dö alldeles snart men inte heller att jag kan bli helt frisk. Går det att säga om vi kan mota sjukdomen mer och kan man spekulera om tid?
 
Vi får se vad det blir för svar. Oavsett hur svaren blir ska jag då också fråga läkaren om metoder och medicin för smärtlindring. Det går nämligen inte att hålla humöret som det är nu och jag orkar inte ha så ont hela tiden.
 
Skönt att PET-röntgen är gjord nu i alla fall. 

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards