tursomentokig

Alla inlägg den 15 april 2015

Av Helena Lundbäck - 15 april 2015 20:09

Det grönskar så sakta, men fortfarande har värmen inte kommit. Idag tittade i alla fall solen fram en stund när jag gick ut med hunden. Jag sover stora delar av dagarna, eftersom jag knappt kan hålla mig vaken. Denna omgång med cellgiftsbehandling har tagit på krafterna. Ändå är jag väldigt bra smärtlindrad, så det är jag glad för, men alla små sår i alla slemhinnor irriterar och jag känner mig snorig, sjuk och infekterad. Och trött som sagt.


Det är säkerligen svårt för andra att förstå hur jobbigt det stundtals är, eftersom det mellan trötthetsstunderna också kommer dagar eller timmar av ork. "Du ser ju så pigg ut", får jag ofta höra. Eller: "Men när vi sågs mådde du bra". Javisst. Jag är tacksam för att jag får må bra, stunder eller ibland hela dagar, men det är ändå nedbrytande och tröttande att ständigt känna sig sjuk och att dessutom inte veta när det ska slå till och bli värre.


Jag behandlas varannan torsdag till lördag och under en fjortondagarsperiod hinner jag må både dåligt, lite bättre och till sist ganska bra de sista dagarna före ny behandling. Kortisonet ger mig energi och motverkar illamåendet i början av perioden. Då ser jag också rosig ut på kinderna. Sedan kommer den stora tröttheten och alla biverkningar. Jag försöker ändå hitta aktiviteter som kan lyfta mig varje dag. De dagar då jag mestadels sover handlar det kanske bara om att orka lyssna på inläst bok en stund och en annan dag kan jag träffa någon vän.


Imorgon ska jag packa en väska med mediciner och ta tåget och hälsa på mina föräldrar. Jag känner att jag vill hinna med att sitta ner med dem och prata och umgås.


Ha det fint i aprilvädret!


Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Skapa flashcards