tursomentokig

Direktlänk till inlägg 12 februari 2015

Bra syfte men dålig reklam

Av Helena Lundbäck - 12 februari 2015 19:35

Idag är jag inte "snäll". Nu säger jag vad jag tycker!

Jag kan inte hjälpa det, men jag blir provocerad av Cancerfondens nya kampanj: https://www.cancerfonden.se/nej
De vill att vi ska "säga Nej till cancer".

Tanken är väl att vi ska kämpa mot cancern och hjälpa till att sprida kunskap och skänka pengar till forskningen. Visst vill jag att det ska forskas mer för att kunna behandla och förhoppningsvis utrota cancer en dag. Men min första tanke när jag ser kampanjen, är att det spelar ingen roll hur högt jag skriker nej, jag kommer ändå inte att bli botad. Och kampanjen känns som ett hån. Som om att vi ska stå som barn och stampa med foten ... Riktigt så enkelt är det inte. Cancern har inga öron som blir uttröttade av att vi ropar nej. Cancerfonden frågar: Hur säger du Nej? Jag svarar: Hallå! Hur dum ska man känna sig?

Syftet är gott, men reklamkampanjen känns misslyckad. Eller vad tycker du om följande text:

"På Världscancerdagen gick startskottet för Cancerfondens kraftsamling mot cancer. Genom ett skarpt och rungande "Nej" vill vi signalera att nu får det vara nog."

Byt reklambyrå säger jag!

 
 
Ingen bild

Inger

12 februari 2015 20:05

Jag håller verkligen med dig.

 
Ingen bild

Dominique

12 februari 2015 23:12

Hej Helena!
Jag har också reagerat på det men jag förstår också vad dom menar. Det har blivit på mode att säga "nej till rasism, trängselskatt, Stefan Löfven, kärnkraft med mera". Det är bara det att när man kommer till sjukdomar såsom cancer bland annat så är det väl ingen som säger ja till sjukdom i alla fall. Det låter som om det är något man ska rösta om. Det passar liksom inte in i sammanhanget tycker jag. Det är en lite konstig kampanj tycker jag. Ingen vill ju bli sjuk i cancer eller annat. Håller fullständigt med dig, man blir bara upprörd när man ser kampanjen.
Kramar

Helena Lundbäck

13 februari 2015 06:43

Nej just så, det passar inte att använda den retoriken i detta sammanhang.

Kram

 
Ingen bild

Åsa

13 februari 2015 10:59

Håller fullkomligt med!
Misslyckat när kampanjandet skapas långt från kärnan! Ytligt och flåshurtigt.
Gillar fö inte heller uttrycket "förlora kampen" mot cancern... de som kämpat mot cancer är ALDRIG förlorare!
De är hjältar, tuffingar, kämpar som gjort sitt yttersta i en sits dom aldrig valt.
Vi lever och vi dör, samma för alla, endast omständigheter som varierar.
Det finns inga vinnare eller förlorare.
Följer och inspireras av dej, tack för att du delar med dej, Helena!
Stor kram Åsa

Helena Lundbäck

13 februari 2015 13:54

Tack! Kram

 
Ingen bild

Marie

13 februari 2015 11:03

Ja om det räckte och säga NEJ !! Dålig reklam för er som kämpar du & min mamma och så många fler :( stor kram

Helena Lundbäck

13 februari 2015 13:55

Kram!

 
Ingen bild

Gunilla

13 februari 2015 11:03

Jag håller verkligen med och vill samtidigt passa på tillfället att lämna lite synpunkter på Cancerfonden och dess verksamhet. Jag tycker att det är viktigt att det forskas på cancer och botemedel mot sjukdomen. Jag skulle dock önska att det lades en större andel av pengarna på frågan vad det är som orsakar cancer och hur vi kan arbeta förebyggande. Inte alltid bara fokus på nya mediciner som kostar skjortan. Dessutom tycker jag att det är väldigt viktigt att tänka på att fler och fler tack vare alla behandlingar överlever sin cancer och kan leva längre med sjukdomen. Detta stället krav på resurser för rehab och det finns det inte tillräckligt av idag. Jag har själv fått förmånen till en rehabvecka på Lydiagården i Höör för min bröstcancer och det var guld värt på vägen tillbaka till vardagen. För att fler ska få denna möjlighet har jag startat en insamling på jobbet och ska under 2015 samla in motsvarande en rehabplats ca 20000 till Cancerrehabfonden. Jag uppmanar oxå nära och kära som vill göra något mot cancern att skänka pengar till Cancerrehabfonden istället för att slentrianmässigt skänka dem till Cancerfonden. Kram och Allt gott

Helena Lundbäck

13 februari 2015 13:57

Ja, Cancerrehabfonden gör också ett viktigt arbete! Jag har också fått en rehabvecka tack vare dem.
Kram

 
Ingen bild

Emma Lu

13 februari 2015 18:58

NEJ åt reklamen, och reklambyrån bakom den! Kan bara hålla med, det klingar märkligt i mina öron också. KRAM

 
Ingen bild

Anneli

13 februari 2015 19:09

Nej kan man säga till narkotika, tobak, alkohol, reklam i brevlådan och allt möjligt. Denna reklam känns naiv. Man vill nog väl, men det känns hånfullt. Hoppas reklambyrån var billig!

 
Ingen bild

Annika

14 februari 2015 20:10

Jag håller med de tidigare inläggen, vadå NEJ?! Jag varken röker, dricker, drogar, sitter still eller äter fel. Om svaret på sista utredningen, som jag väntar på, visar att jag också drabbats av cancer, så är det med största sannolikhet pga av ett arv. Ett sketet jävla taskigt arv, som kan leda till en för tidig död. Hjälper föga att jag står och hoppar och skriker NEJ! Jag har banne mig inget val!
Säger man att personen har förlorat kampen läggs en skuld på den sjuke, som om man inte gjort tillräckligt för att hålla sig vid liv. Skulle snarare vilja lägga skulden på de som drar in på vården, de som gjort att väntetiderna blir fördröjda och vi som är mitt uppe i det, får ett betydligt sämre utgångsläge. Vore skönt att få skylla på "någon", liksom lämna över kampen på någon och säga att det är dens fel. Det är ju så politikerna gör.

Bamsekram till dig Helena och alla andra som är drabbade!


Helena Lundbäck

14 februari 2015 20:32

Bamsekram tillbaka!

 
Ingen bild

Marita aschan

15 februari 2015 00:55

Man menar nog mer att nu är det nog. Alla acceptera till en del sjukdom och elände. Men nu räcker det. Så finns det pengar just nu så använd dom till att bota cancer idag istället för att vänta tills du själv får cancer.

Helena Lundbäck

15 februari 2015 12:56

Ja jag vet att man menar att alla kan hjälpa till och skänks pengar till forskningen så att det ska gå snabbare att hitta mediciner och metoder att bota sjukdomen med. Men det är just formuleringen som känns så konstig. Men om det fungerar, om det visar sig att fler skänker pengar till Cancerfonden p g a denna reklam, tja, då fyller den sitt syfte.

 
Ingen bild

Maggan

15 februari 2015 10:52


Hej Helena...jag förstår dig och jag förstår cancerfondens budskap. För oss som redan fått cancer (vi är så många nu) kan vi inte vrida klockan tillbaka och säja NEJ. Men för våra barn och barnbarn och alla kommande generationer gäller det att komma på botemedel så man får stopp på sjukdomen. Jag tror det är det som Cancerfonden menar när de skriver NEJ, nu ökar denna sjukdom lavinartat och särskilt bland yngre och dem i medelåldern. Jag håller också med Gunilla att det måste fokuseras på orsaken och eliminera den (för visst måste det finnas en orsak, någonting i vår miljö, det kan inte bara vara slumpen eller otur även om det också spelar in) och även förebyggande, täta kontroller e.t.c Även framgång inom nya mediciner är viktigt, att hitta nya tumörriktade mediciner som inte skadar omgivande celler, Jag vet att det forskas runt detta och immunterapi och att de kommit ganska långt. Så pengar till forskning och att sprida kunskap är viktigt. Nu verkar de satsa på cancervården så att den ska bli mera jämlik över landet, det är ett framsteg. Värmande kram från Maggan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards