tursomentokig

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2014

Goda besked

Av Helena Lundbäck - 17 oktober 2014 10:58

Jag pustar ut med en kopp kaffe i cafeterian på Akademiska sjukhusets onkologiavdelning och har nyss varit inne på läkarbesök och fått besked från röntgen och provtagningar. Allt ser bra ut! Bra blodvärden. Inga blodproppar. Och ingen förändring på tumörernas storlek eller antal sedan i förra röntgen. Det verkar som om cytostatika och Avastin har haft verkan. Tack vare den vård jag fått har sjukdomsförloppet stannat upp. Jag slipper sätta igång med cellgifter den här gången, men ska tillbaka på röntgen och provtagning om två månader så får vi se då vad som hänt.


Det är det allra bästa besked jag kan få i mitt läge. Jag kan ju inte räkna med att bli botad, så detta att få extra tid är i sig fantastiskt. (Konstigt nog har jag ändå mer och mer ont i bröstet på höger sida. Särskilt när jag andas djupa andetag. Men jag ska börja om med alvedon för det.) Jag ska också försöka hitta en samtalskontakt så att jag lyckas med att bli mer positiv igen. Jag tänker att jag behöver ändra mitt förhållningssätt så att livskvalitén höjs. Det duger inte att gå omkring och känna sig sliten och deppa ...


I alla fall har jag två veckors höstsemester från och med nästa vecka och det kommer säkert att göra mig gott. Jag ska verkligen försöka fylla min lediga tid med så mycket glädje som möjligt. Tanka ner lite energi och lust för att orka vidare.


Jo. Jag har haft tur igen! Och tårarna rinner när jag inser det.

 
 
Ingen bild

Ingela

17 oktober 2014 12:07

Allt ljus o värme till dig!!
Så härligt m positiva provsvar, nu hoppas vi att cancerfulingarna vilar länge, länge!!!!!
Denna ovisshet tar så mkt energi! Skapar ångest o smärtor! Du ska se att lite ledighet får kropp o själ att se ljuset igen ☀️
Kram Ingela

Helena Lundbäck

17 oktober 2014 12:16

Tack för det!
Kram till dig också!!!!

 
Ingen bild

Emma L

17 oktober 2014 12:34

Åh Helena, gladblanka ögon är härligt att få. När dagar och sinne och molntak är grå. Kärlek!

Helena Lundbäck

17 oktober 2014 16:00

Så fint diktat. Tack.

 
Ingen bild

Henri

17 oktober 2014 12:42

Underbar läsning!! Fortsätt kriga på Helena!
Hoppas du kommer få han cancern i schack utan ytterligare cellgifter och när du går bort, så ska det vara pga ålderdom vid 100 års ålder! ❤️

Helena Lundbäck

17 oktober 2014 14:15

:-)

 
Ingen bild

Siri

17 oktober 2014 15:13

Vad skönt att höra! Ska bli så mysigt att ses snart! Kram

Helena Lundbäck

17 oktober 2014 15:58

Ja! Vi längtar! Kramar till dig & alla i familjen.

 
Ingen bild

Eva H

17 oktober 2014 16:43

Glädjetårar är fint Helena!
Tanka och fyll på med så mycket glädje och kärlek du bara kan. Ha riktigt sköna veckor!
Stor kram :-)

Helena Lundbäck

17 oktober 2014 17:19

Tack Eva! Kram

 
Ingen bild

teresa

17 oktober 2014 16:47

Kära Helena, så underbara nyheter! Jag tanker på dig ofta. Mycket ofta. Sänder dig all min kärlek och mina önskningar om en fin semester, med mycket vila och mycket glädje! KRAM

Helena Lundbäck

17 oktober 2014 17:19

Tack kära Teresa! Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Maggan

17 oktober 2014 16:51

Men så roligt att höra. Idag är kronisk cancer något helt annat än förr. Jag har hört så många som lever ett så bra liv. Men jag tror det är bra att få prata med någon och komma över dystra tankegångar. Det är så lätt att fastna där. Det finns KGB-terapi där man lär sig att tänka om. Min läkare sa till mig att så fort man börja tänka i negativa banor så ska man söka hjälp direkt, på ett eller annat sätt. Du glömmer väl inte bort det viktiga D-vitaminet. Forskningen har kommit fram till så många positiva effekter av det. Bra för immunförsvaret, mot depression bl.a bara några av alla fördelar. Jag läser "Livsstil och cancer-de 8 reglerna" vilken är en fantastisk bok. Boken pekar på D-vitaminets effekter på kroppen i förebyggande syfte mot cancer men även på tillbakabildandet av nya tumörer och att hålla dem i schack vid återfall. Jag äter tillskott nu hela vintern. Ett litet tips från mig....jag tror på detta. Återigen, glädjande besked. Njut av helgen och jag tror att det är bra att äta smärtstillande mot ditt onda. Jag äter just nu för en ond nackmuskel som stökar till det. Stor kram från Maggan

Helena Lundbäck

17 oktober 2014 17:18

Tack för tips och pepp. Hoppas din nacke blir bättre! Trevlig helg!

 
Ingen bild

Carina Hylse

17 oktober 2014 18:52

Så härligt! Vi gläds med dig och de dina. Kramar från Carina och Torbjörn

Helena Lundbäck

19 oktober 2014 16:06

Tack Carina och Torbjörn!

 
Ingen bild

Martina A. Löfqvist

18 oktober 2014 08:53

Goda tankar till dig! Följer dig, och känner med dig! Du är en fantastisk skribent, tar så vackra foton, är så levande! Unnar dig all sinnesro som bara går att få, det är du värd! Önskar dig många, många goda år! 💜

Helena Lundbäck

19 oktober 2014 16:06

Tack Martina!

 
Ingen bild

anna Hellström

19 oktober 2014 02:15

all all kraft och värme till dig <3

Helena Lundbäck

19 oktober 2014 16:05

Tack Anna!

 
Ingen bild

Ann

19 oktober 2014 04:50

Kära Helena, ingen kunde bli gladare än jag när jag läste om ditt positiva läkarbesök! Nu tittade solen fram, trots höstrusket. :)Som Maggan skriver, vill jag också tipsa om D-vitamin. Tar det själv under hela vinterhalvåret, det stödjer ett aktivt immunförsvar och jag tycker själv att jag blir gladare och mer positiv av det. Alla goda tankar till dig, Helena! Varma kramar

Helena Lundbäck

19 oktober 2014 16:05

Tack! Kram

 
Ingen bild

AnnKatrin

19 oktober 2014 21:33

Underbara nyheter. Bra kämpat!

 
Ingen bild

fadde från Karlstad

20 oktober 2014 18:01

Hej Helena!
Va glad jag blir att höra det.
Själv kom jag till uppsala idag fick besked föra veckan att jag har fått sjukdom tillbaka,har tid imorgon på akademiska får se vad han säger.
Det är jätte jobbigt att hamna på rutan ett igen.
Glad för din skull.
Kram fadde!

Helena Lundbäck

20 oktober 2014 22:33

Hej Fadde! Ja det är så trist när sjukdomen kommer tillbaka. Jag förstår om du är orolig nu. Hoppas att du får bra hjälp! Du ser att cellgifterna kan hålla tillbaka sjukdomen under en tid ändå. Och ibland går det att operera på nytt. Jag håller tummarna för dig!!! Kramar till dig.

 
Ingen bild

Ann-Katrin

20 oktober 2014 19:33

Hej Helena. Imorgon kommer jag att vara med i ett reportage i Expressen . Det handlar om människor som opererats för cancer. För ett år sedan var din blogg det man stötte på om man googlade bukhinnecancer och dina berättelser hjälpte mig mycket, därför finns " en kvinna från Uppsala" nämnd i reportaget. Hoppas att det är ok med dig. Jag har också nämnt orden av P-O Enqvist som du har i din blogg eftersom de blivit ett mantra för mig. Hoppas att din dag idag är lika bra som igår.

Helena Lundbäck

20 oktober 2014 22:36

Så roligt att höra Ann-Katrin! Det är bra om man kan ge varandra hopp och kraft! Du peppar mig här på bloggen och säkert många andra genom artikeln. Det ska bli spännande att läsa! Stor kram

 
Ingen bild

Anneli i norr

22 oktober 2014 20:49

Så skönt att höra att röntgen var så positiv...hoppas att du kan ta in det och må gott i det. Jag vet att det inte är så lätt..tankarna kan bli så negativa fast beskeden är bra. Har inte läst artikeln från expressen men ska försöka hitta den.
Ha det så bra och tack igen för din fina blogg.

Helena Lundbäck

22 oktober 2014 21:44

Tack! Jag försöker leva på i glädje nu. Ha det så fint du med!

 
Oldmolly

Oldmolly

22 oktober 2014 21:41

Det var verkligen roligt att läsa!
Jo, det där med att tänka positivt. Att ha ett livsbejakande förhållningssätt är nog bra, men ibland kan det bara kännas så förbaskad kämpigt allting. Då känns det så tungt, så tungt. Och andra dagar är man bara så tacksam för det man har.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

Helena Lundbäck

22 oktober 2014 21:47

Man kan bara inte vara positiv jämt. Ibland måste man sörja eller tappa orken. Så kan man komma igen en annan gång. Kram!

 
Ingen bild

Berit

24 oktober 2014 15:45

Så glad för din skull!!

 
Ingen bild

Cicki

9 november 2014 19:44

Härligt att läsa om det positiva beskedet! Jag ligger steget efter dig och läser hur livet gestaltar sig för dig med stort intresse. Gjorde röntgen i torsdags och ska träffa läkare på onsdag. Därefter har jag cytostatika behandling 7 & 8 kvar att göra. Sedan är det vad jag förstår bara att köra på med Avastin. Någon operation är det inte tal om, så där skiljer vi oss åt. Jag hoppas också att jag också kommer att känns mig så pigg som du gör så jag och min man kan göra en liten resa tillsammans. Det har varit lite trist att bara vara hemma sedan i maj och vara ägnat tidén åt sjukdomsrelaterade saker. Vi kämpar på!

Helena Lundbäck

9 november 2014 21:35

Hej Cicki! Ja, visst är det trist att bara hänga upp sitt liv på behandlingar. Men samtidigt finns ju chansen att de hjälper lite, så att man får en paus då man kan göra lite annat. Stor kram och lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Lundbäck - 10 december 2017 11:04


Helena somnade stilla och lugnt in i natt. Det blev som hon själv hade önskat, hon fick dö hemma med familj och vänner hos sig. Peter och familjen.   Helena ville hälsa till och tacka alla som läst och följt bloggen. Ni alla har gett henne så myc...

Av Helena Lundbäck - 6 december 2017 10:46


    Jag får blod idag, två påsar.  Det blir bra, hoppas jag. Förhoppningsvis ger det mig mer energi. Å vad det vore skönt om der blev så! ...

Av Helena Lundbäck - 21 november 2017 18:31

Jag sover och sover och sover och när jag vaknar är jag aningen förvirrad. Men då jag rest mig upp och skakat av mig sömnen, går det bättre. Jag försöker ta mig en liten nypa frisk luft också var dag. Det blir nog bra det här till sist. ...

Av Helena Lundbäck - 17 november 2017 14:59

Plötsligt är allt förändrat. Min kropp blir allt svagare. Jag orkar inte ta mig upp när jag suttit lågt, till exempel på toaletten. Jag är trött och blir lätt andfådd, bara genom att gå mellan sängen och badrummet. Jag kan inte längre ta mig ut på eg...

Av Helena Lundbäck - 12 november 2017 23:04


På morgonen vaknade jag som vanligt och tog min medicin, sedan vilade jag och somnade. Efter en en stund fick jag en hostattack som gav mig så ont i bröstet. Jag hade svårt att få luft och kände mig som om jag skulle drunkna. Men jag klev upp ur säng...

Presentation

In another language

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

16 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards